2008-10-15, 07:36
Medlem
koZmos avatar
kul med många svar!
Själv bor jag i stockholm, var som en lampa lyste på mig när jag gick ut på verandan
Citera
2008-10-15, 14:03
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanResident
Har även jag lagt märke till detta vid några av de senaste fullmånarna (även den inatt).

Vissa nätter kan man ju även uppfatta stjärnljusen som mer klara än andra.

Skulle tippa på att det helt enkelt beror på hur pass moln/dimfri himlen är.
Jo. Vill du får rykte om dig som väderspåman/kvinna är det bara att hålla koll på Sjustjärnorna. De är så svaga att om det är dis i luften syns de inte=fuktig luft, moln och regn dagen därpå. Om man däremot kan se dem är luften klar=högtryck, fint väder dagen därpå. Prova får ni se!
Citera
2008-10-15, 14:34
Bannlyst
Jag märkte också att månen lös starkt igår.
Citera
2008-10-15, 15:42
Medlem
Oj då... var visst fler än jag som reagerade på det här igår också...

Lyste riktigt skarpt igår kväll, häftigt.
Citera
2008-10-15, 16:11
Medlem
koZmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patron_
Oj då... var visst fler än jag som reagerade på det här igår också...

Lyste riktigt skarpt igår kväll, häftigt.

Yes! Trodde jag inbillade mig först faktiskt
Citera
2008-10-15, 17:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Jo. Vill du får rykte om dig som väderspåman/kvinna är det bara att hålla koll på Sjustjärnorna. De är så svaga att om det är dis i luften syns de inte=fuktig luft, moln och regn dagen därpå. Om man däremot kan se dem är luften klar=högtryck, fint väder dagen därpå. Prova får ni se!

Det kanske inte är för sent att byta karriär...
Citera
2008-10-15, 18:00
Medlem
Malchicks avatar
Upplevde också en stark fullmåne. Precis som många andra gånger förr när det är klar himmel.

Vad gäller samband mellan mänskligt beteende och fullmåne så är det nonsens utan vetenskapligt belägg. Se bl.a.:
http://en.wikipedia.org/wiki/Lunar_effect
Citera
2008-10-15, 19:10
Medlem
koZmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malchick
Upplevde också en stark fullmåne. Precis som många andra gånger förr när det är klar himmel.

Vad gäller samband mellan mänskligt beteende och fullmåne så är det nonsens utan vetenskapligt belägg. Se bl.a.:
http://en.wikipedia.org/wiki/Lunar_effect

Folk snackar så mycket!
Citera
2008-10-15, 19:42
Medlem
Flytande_argots avatar
Jag reagerade också på att månskenet var väldigt starkt, både igår och ikväll. Jag utgår från att det har att göra med att belysningen utanför på parkering och gator utanför mitt fönster varit släckt både ikväll och igår.
Citera
2008-10-15, 19:58
Medlem
koZmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Jag reagerade också på att månskenet var väldigt starkt, både igår och ikväll. Jag utgår från att det har att göra med att belysningen utanför på parkering och gator utanför mitt fönster varit släckt både ikväll och igår.

Du utgår nog fel Är alltid mörkt på min veranda på kvällarna men igår kväll lyste månen verkligen upp!
Citera
2008-10-15, 20:08
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koZmo
Du utgår nog fel Är alltid mörkt på min veranda på kvällarna men igår kväll lyste månen verkligen upp!

Hmmm, men varför skulle månen lysa starkare nu? Är det inte troligare att tänka sig att det här är första riktigt tidiga höstkvällen med fullt mörker i kombination med fullmåne och att man därför tycker den verkar mer ljusstark i jämförelse med de fullmånar man sett under tidig höst och sen sommar?
Citera
2008-10-15, 22:09
Medlem
koZmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Hmmm, men varför skulle månen lysa starkare nu? Är det inte troligare att tänka sig att det här är första riktigt tidiga höstkvällen med fullt mörker i kombination med fullmåne och att man därför tycker den verkar mer ljusstark i jämförelse med de fullmånar man sett under tidig höst och sen sommar?

nja, men detta var extremt. Trodde först att det stod typ en halogenlampa på taket bakom mig tror på förklaringen att det var klar höstluft utan massa vattenånga som stoppade upp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in