Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-10-14, 20:20
  #1
Medlem
appe-s avatar
jag har ofta sett de här två orden nu, men jag har fortfarande inte förstått vad det handlar om. har läst igenom wikipedia-artikeln flera gånger, men jag förstår fortfarande inte.

kan ni förklara dessa två termer ordentligt och simpelt för mig? dessutom vill jag gärna kunna tillföra dessa två mot min egna firma, så lite matteundervisning hade också varit nyttigt.

tack!
Citera
2008-10-15, 01:24
  #2
Medlem
moderatswings avatar
Vad förstod du inte?

Väldigt kortfattat:
Likviditet = betalningsförmåga på kort sikt (30 dagar vanligtvis). Till exempel pengar på banken.
Soliditet = betalningsförmåga på lång sikt. Företagets tillgångar/förmögenhet som till exempel en lastbil på ett åkeri.
Citera
2008-10-15, 18:12
  #3
Medlem
Blaha2k2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Vad förstod du inte?

Väldigt kortfattat:
Likviditet = betalningsförmåga på kort sikt (30 dagar vanligtvis). Till exempel pengar på banken.
Soliditet = betalningsförmåga på lång sikt. Företagets tillgångar/förmögenhet som till exempel en lastbil på ett åkeri.

Nja, soliditet är la mer hur mycket man själv äger av sina tillgångar.
Citera
2008-10-16, 14:36
  #4
Medlem
De flesta företag finansieras dels genom eget kapital (ägarnas insats) och dels genom skulder. Skulderna kan vara kortfristiga (oftast kallar man skulder som förfaller till betalning inom ett år kortfristiga) eller långfristiga.

Utöver maskiner och inventarier har man oftast lite pengar på banken eller i kassan. Dessa pengar som kan användas omedelbart brukar också kallas likvida medel.

Likviditeten (också kallad kassalikviditeten) är de likvida medlen som andel av av de kortfristiga skulderna. Om du har köpt varor för 12 000 kr på kredit med betalning inom 30 dagar och har 18 000 kr på banken så är din likviditet 18/12 = 1,5. Man kan också tala om balanslikviditet. Då räknas också lättsålda varor i lagret och liknande tillgångar in.

Likviditet = kassa och bank / kortfristiga skulder.

Soliditeten är andelen av tillgångarna som är finansierade med lån. Om du har lika stora skulder som eget kapital är din soliditet 50 %. Ju högre soliditet du har, desto lägre är den finansiella risken i din verksamhet, och desto lättare blir det att ta nya lån.

Man kan se på soliditeten så här: om du i dag skulle sälja allt som finns i företaget (inkråmet, alltså inte sälja företaget som sådant), hur mycket pengar skulle du då ha i handen efter att ha löst dina skulder? Det är det som är det justerade egna kapitalet (JEK).

Soliditet = JEK / totalt kapital = JEK / totala tillgångar.
Citera
2008-10-16, 14:47
  #5
Medlem
Torrisis avatar
Soliditet är ett mynt med två sidor. Att ha hög soliditet innebär lägre risk. Å andra sidan innebär hög soliditet också en lägre hävstångseffekt och därmed lägre avkastning på pengarna. Därför finns det ingen "ideal" soliditet som gäller alla företag - utan olika företag bör ha olika soliditeter.
Citera
2008-10-19, 21:45
  #6
Medlem
daweeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torrisi
Soliditet är ett mynt med två sidor. Att ha hög soliditet innebär lägre risk. Å andra sidan innebär hög soliditet också en lägre hävstångseffekt och därmed lägre avkastning på pengarna. Därför finns det ingen "ideal" soliditet som gäller alla företag - utan olika företag bör ha olika soliditeter.

Du menar alltså att ifall soliditeten är hög, är företaget stabilt finansierat och har större förmåga att klara av förluster. Tex. då ett företag vid en kris får ökade skulder S+, och minskade likvida medel, klarar sig ett företag med hög soliditet, än ett med låg?

Kassalikviden visar företagets förmåga att betala skulder i tid.

Soliditet=

Eget Kapital
_____________
Totalt kapital
Citera
2008-10-19, 22:31
  #7
Medlem
appe-s avatar
ah. nu förstår jag. problemet från början låg i att jag inte såg skillnaden och den reella formeln.

min privata firma har således 100% soliditet (då jag inte har en enda skuld ute, relaterad till bolaget) och en likviditet på 12 (!).
siffrorna är nog ganska typiska för ett företag som inte är mer än en månad gammalt.

då kommer vi till följdfrågorna:
hur viktiga är de här siffrorna för andra företagare och banken? kan banken neka mig ett lån för mitt företagande, om min omsättning är liten, men soliditeten är låg (dvs, om jag redan har ett stort lån ute)?
Citera
2008-10-19, 22:47
  #8
Medlem
Torrisis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av appe-
då kommer vi till följdfrågorna:
hur viktiga är de här siffrorna för andra företagare och banken? kan banken neka mig ett lån för mitt företagande, om min omsättning är liten, men soliditeten är låg (dvs, om jag redan har ett stort lån ute)?

Siffrorna är väldigt viktiga. Den som lånar ut pengar till dig (banken eller en leverantör som levererar på kredit) vill givetvis att du skall ha hög soliditet (få lån) så att du kan betala tillbaka deras skulder.

Däremot kommer ägaren (i första hand du själv - men kanske framtiden sådana som köper aktier i ditt företag) vilja ha större lånefinansiering eftersom det blir en hävstång för ägaren om du lånefinansierar. Det innebär att ägaren ligger ute med mindre pengar men får ett större resultat per satsad krona (räntabilitet).

För att ta ett exempel; säg att det i ett företag bara finns en fastighet. Fastigheten köptes för 1 miljon kronor, är fullt uthyrd och drar in 200 tkr per år i hyresintäkter. Efter att alla driftskostnader är betalda återstår en vinst på 100 tkr.

Har företaget en soliditet på 100% - dvs bara eget kapital är räntabiliteten på eget kapital (resultatet/EK = räntabiltet ek - 100 tkr/1000 tkr = 10%). Dvs en stabil och säker inkomst - men inte maximal för dig som ägare.

Belåna istället 90% av fastigheten för 5% ränta och ha bara en soliditet på 10%. Du får visserligen en saftig ränteutgift på 45 tkr per, men vinsten blir 55 tkr på satsade 100 tkr, dvs en räntabilitet på 55 tkr/100 tkr = 55%

I det första fallet har du en lägre avkastning med lägre avkastning, i det senare fallet blir du kraftigt riskexponerad för räntehöjning men får också en kraftigt höjd avkastning per satsad krona.
Citera
2008-10-22, 19:48
  #9
Medlem
appe-s avatar
Kassalikviditet 126,22 %
Soliditet 31,74 %

här tar jag ett exempelföretag. (allabolag.se)
hur beskriver jag bäst de här siffrorna för en nybörjare, och anser ni de här två värderna vara fördelaktigt för detta företag?
Citera
2008-10-22, 23:57
  #10
Medlem
Giovannidibiccis avatar
Hur siffrorna ser ut beror i allmänhet på branschen. Det brukar sägas att ju lägre risk man tar i verksamheten, desto högre finansiell risk (högre skuldsättning) kan man ta. Är intäkterna stabila så gör det inget om skuldsättningen är hög, samtidigt som ägarnas avkastning blir högre.

Låg soliditet och likviditet gör att man kan tjäna mycket pengar om det går bra, men samtidigt slår en lågkonjunktur betydligt hårdare.
Citera
2008-10-23, 22:56
  #11
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaha2k2
Nja, soliditet är la mer hur mycket man själv äger av sina tillgångar.

Jo ja! Det är ett nyckeltal. Dock för att skapa en uppfattning kring detta.
Citera
2008-10-24, 14:07
  #12
Medlem
Paddington no 5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av appe-
ah. nu förstår jag. problemet från början låg i att jag inte såg skillnaden och den reella formeln.

min privata firma har således 100% soliditet (då jag inte har en enda skuld ute, relaterad till bolaget) och en likviditet på 12 (!).
siffrorna är nog ganska typiska för ett företag som inte är mer än en månad gammalt.

då kommer vi till följdfrågorna:
hur viktiga är de här siffrorna för andra företagare och banken? kan banken neka mig ett lån för mitt företagande, om min omsättning är liten, men soliditeten är låg (dvs, om jag redan har ett stort lån ute)?


Min uppfattning är att ovanstående nyckeltal är viktiga, men man tittar alltid några steg till och studerar hur BR ser ut. Ex kan ju ett bolag bestå av stora immateriella tillgångar (goodwill, patent, utvecklingskostnader etc) som kan ge missvisande för hög soliditet.
A och O i beviljandet av lån är dock att omsättningen (eg kassaflödet) är så stark att du med råge (med marginaler) klarar att amortera lånet i rimlig tid (beror på syftet. Fastighet ex 25 år. Lageruppbyggnad ex 3 år...) samt att betala räntan.
Vidare är min uppfattning att din fråga beror på bolagsformen. I en enskild f:a/HB är det ju egentligen inte förbjudet att förbruka det egna kapitalet (Tillgångar - skulder). Detta kan ju även uppstå när privata uttag görs som är större än genererat resultat. Vid AB har du ju solditeten som ett mått på hur slagtåligt bolaget är mot ev förlust och fall då aktiekapital skulle helt eller delvis vara förbukad..

....Lite snabba tankar i ämnet
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback