Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-10-13, 18:36
  #1
Medlem
cazhens avatar
Jag undrar hur man får till så dom jag sitter och snackar med på ventrilo inte hör sig själva när jag har min prat knapp nertryckt
Citera
2008-10-13, 18:44
  #2
Medlem
PyR0s avatar
Prova att använda PTT (Push-to-talk) samt hörlurar så ska det nog fungera ska du se..
Citera
2008-10-13, 18:48
  #3
Medlem
cazhens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PyR0
Prova att använda PTT (Push-to-talk) samt hörlurar så ska det nog fungera ska du se..


Det är inte det för jag använder ett headset.. och jag har push-to-talk.

har du ingen annan lösning?
Citera
2008-10-13, 19:31
  #4
Medlem
Flärps avatar
Är det i Linux du menar? Annars ligger tråden fel...
Citera
2008-10-13, 20:43
  #5
Medlem
alinds avatar
EDIT: Läste fel

Det låter som du har capture på loopback. Om man t.ex. vill spela in spelljud el. dyl.

Kör alsamixer och kontrollera under "Capture"-menyn (knapp F4 tror jag) att Capture source är "Mic"


Somliga jag spelade med blev aldrig kvitt detta problemet då det förmodligen låg i brist på drivrutin (eller skit mellan tangentbord och stol).
__________________
Senast redigerad av alind 2008-10-13 kl. 20:49.
Citera
2008-10-13, 21:18
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alind
EDIT: Läste fel

Det låter som du har capture på loopback. Om man t.ex. vill spela in spelljud el. dyl.

Kör alsamixer och kontrollera under "Capture"-menyn (knapp F4 tror jag) att Capture source är "Mic"


Somliga jag spelade med blev aldrig kvitt detta problemet då det förmodligen låg i brist på drivrutin (eller skit mellan tangentbord och stol).

Det här förutsätter dock att han faktiskt kör linux då

Om du kör windows, har du testat mute:a mic:en?
Har för mig att något sånt fixade till en del problem... har för mig att ventrilo skiter i vad windows har för inställningar.
Citera
2008-10-13, 22:12
  #7
Medlem
Insomniac^s avatar
Klicka på windows-ljudikonen längst ner till höger. Alternativ>Egenskaper Klicka i "Mikr-volym" Då ska den komma upp på det vanliga stället. Klicka i "Ljud av" och se om det löser problemet.
Citera
2008-10-14, 08:49
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insomniac^
Klicka på windows-ljudikonen längst ner till höger. Alternativ>Egenskaper Klicka i "Mikr-volym" Då ska den komma upp på det vanliga stället. Klicka i "Ljud av" och se om det löser problemet.

Precis det jag menade bra att nån kommer ihåg hur man ska beskriva det :P

Dock så om detta är ett windows problem så måste jag undra varför det är postat i "Övriga operativsystem" :/
Citera
2008-10-14, 12:35
  #9
Medlem
zappaboys avatar
tjena hej hallå!

Nu när pågen har fått sitt svar så kanske jag kan sno tråden. Måste man köra wine för köra ventrilo?
Citera
2008-10-14, 12:46
  #10
Medlem
DiviCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zappaboy
tjena hej hallå!

Nu när pågen har fått sitt svar så kanske jag kan sno tråden. Måste man köra wine för köra ventrilo?

Jag har provat att köra ventrilo i wine, men jag fick problem med att jag inte hade rätt codec för att kunna göra något. Lyckades efter ett tag logga in på en server och se allt, men hörde inget. Och kunde inte prata.

Så har någon en lösning på detta vore jag glad
Citera
2008-10-14, 12:53
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiviC
Jag har provat att köra ventrilo i wine, men jag fick problem med att jag inte hade rätt codec för att kunna göra något. Lyckades efter ett tag logga in på en server och se allt, men hörde inget. Och kunde inte prata.

Så har någon en lösning på detta vore jag glad

Jag kom så långt att om jag hade venten i fokus så kunde jag prata och jag kunde höra oavsett.
Men när den va ofokuserad så slutade PTP (push-to-talk) knappen att funka :/

Finns nån jätte bra guide på google
Citera
2008-10-14, 15:04
  #12
Medlem
alinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zappaboy
tjena hej hallå!

Nu när pågen har fått sitt svar så kanske jag kan sno tråden. Måste man köra wine för köra ventrilo?

Ja du måste köra wine (eller motsvarande cross-over).

Jag fick ventrilo att fungera med push-to-talk även då ett spel var i fokus.

Kolla på appdb.winehq.org jag skickade in ett antal tester och skrev hur man skulle ställa in allt för att det skulle fungera. Om du inte vill läsa skickade jag även in en screenshot med alla inställningsfönster uppe länken har du här: http://appdb.winehq.org/appimage.php?iId=14855


Om du inte kopierat in .dll filer (codec) från en windowsinstallation står det under HOWTO på denna sidan:
http://appdb.winehq.org/objectManage...rsion&iId=9832
(Längst ned på sidan hittar du mitt inlägg. Det verkar som det fortfarande fungerar. Någon som testat kommenterade att det fungerade så sent som tidigt denna månaden.)
__________________
Senast redigerad av alind 2008-10-14 kl. 15:14.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback