2025-11-06, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av esping
Häromdagen hörde jag den eminenta gamla poporkestern The Sparks. Deras album Propaganda från 1974 är sorgligt bortglömt.

http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&uid=UIDMISS70311201119562700&sql=A8h 9sa9igb23h
Verkligen superbra!
Min pappa såg dom på konserthuset i Stockholm 1974. Önskar jag fått vara där.
Han har fått mig att botanisera i både 70 och 80 talsmusik. Han har ca 2000 lp skivor.
Själv tycker jag det gjordes så grymt mycket bra musik då.
Citera
2025-11-06, 19:37
Medlem
Blåbärskungens avatar
Hela "A Little Man and a House and the Whole World Window" och "On Land and in the Sea" av Cardiacs är värda att lyssna igenom, njuta och förundras.
Citera
2025-11-09, 01:22
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Laskovyi Mai - Бельіе Розьі (Vita rosor)
Riktigt bra låt från slutet av 80-talets Sovjetunionen.
Videoklippet är dock minst sagt stelt

https://youtu.be/9n_P8y30fVU?si=bsdfgv3_D2-Enkr5
Citera
2025-11-23, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slaktarmick
Låtar som slog i mars -84…

Mina förstahandsval:
China crisis – Wishful thinking Jag länkar en sentida konsert. En av årets i mitt tycke allra bästa melodier. Slog på Poporama och tydligen bara där. Ljuvt, vackert lågtempo.
Ole ole – Conspiracion Det är alltså den stora hiten från Carmen, operan från 1875, som fått denna väldigt åttiotalsklingande dräkt. Välsjunget, fränt, kul! Slog i Spanien.
Albano e Romina - Ci sarà Sanremovinnaren. Ej att förväxla med Ricchi e poveris ”Che sara”. En hypertjusig schlagerballad!

Kategorin ”Stora radiohits vi minns och kanske hört mer än vi (eller låtarna) tål”:
Wheather girls – It´s raining men
Rockwell – Somebody´s watching me… Två månader efter Michael Jacksons Thriller, således… Dessutom befinner vi oss i 1984; övervakningssamhällets symbolår…
Alphaville – Big in Japan. Deras debutsingel. Tjusigt syntblippande; redan nämnd 11 gånger i tråden!
Slade – Run runaway. Deras sista hit. Slog också den på Poporama.

Några ytterligare att förgylla en nostalgistund med… :
Lionel Richie – Hello Innerlighet, allvar och klass. Säreget lågtempo. Gitarrsolot på klaviaturer!
Kenny Loggins – Footloose Filmmusik. Loggins arenarocklåt kan te sig lite platt som radionummer, men framför skärmen, med Kevin Bacons sprakande dans- och gymnastnummer för ögonen växer den till en stor favorit...
Eros Ramazotti - Terra promessa Vann visst Sanremos nykomlingsklass med denna. Tänk att han sett så ung ut en gång…
Eartha Kitt – Where´s my man Femtiotalsstjärnan anpassar sig väl i åttiotalet. Högst säregen röst. Slog i Grekland och Finland.
Sheila: Gi' mig tid En dansk Sheila… kom tvåa i melodifestivalen. Låter ju väldigt mycket som Lasse Holms schlagerfestivalsbidrag… och lite påminner den väl också om Charlotte Nilssons ”Tusen och en natt”. Pigg låt och snyggt dansnummer.

Några ytterligare...
Luis Miguel – Ya nunca mas Den mexikanske barnstjärnan radade upp hits vid den här tiden. Här uppenbarligen från en filmmelodram… Med rinnande tårar...
Snowy white – Bird of paradise Söker jag på Bird of paradise och Dire straits föreslår youtube ”Brothers in arms”… Slog i Polen.
Classix nouveaux – Heart from the start (utan film), Inte ens en singel, men slog uppenbarligen hårt i Polen… och ingen annanstans. De där syntstötarna låter ju numera som något från Modern talkings eller Pet shop boys verktygslådor. Mycket stark tidsprägel.
Deborah Allen – Baby I lied En sådan där låt som är mera intressant som typexempel för sin genre (åttiotalsballad) än för att den skulle ha någon egen säregenhet. Amerikansk sångerska; låten slog i Guatemala.

Slade Run RUnaway sista hit .... nej det stämmer verkligen inte.
Sista hiten var Radio Wall of Sound Oktober 1991
https://youtu.be/LvKiObD2pYU?list=RDLvKiObD2pYU
Citera
2025-11-27, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alter-Egot
Slade Run RUnaway sista hit .... nej det stämmer verkligen inte.
Sista hiten var Radio Wall of Sound Oktober 1991
https://youtu.be/LvKiObD2pYU?list=RDLvKiObD2pYU

Mja; joo... Jag har ju Slades "Greatest hits" i någon trave, där den ju ingår, så visst har du rätt. Och visst är det en bra låt. Fast när jag använder ordet "hit" i det här sammanhanget så måste det vara en låt som legat topp 5 på någon topplista jag sett; och i den meningen tror jag ändå detta var den sista att nå så högt.

Dags att beta av december -85.
Efter den överflödande rika november får vi, ganska naturligt, en betydligt tunnare och blekare december 1985...
Mina favoriter:
Michel Sardou – Chanteur de jazz Trots titeln är det alltså ganska snabb storslagen popchanson med stort driv. Ny för mig, slog i Luxemburg.
Sade – Sweetest taboo. Utsökt sofistikerad lågtempopop. Ganska unikt "sound". Stor radiohit i Sverige.
Talking heads – The road to nowhere Konsumtion och livets obönhörliga gång. Högst säregen, med den starkt markerade, liksom galopperande, jublande takten. Ter sig ju idag som en av åttiotalets stora låtar, men när det begav sig var den bara en halvhit i Europa, som högst #6 i flera länder. Hade det inte varit för att jag hittat Israels topphits hade jag missat den...
Laura Branigan – Spanish Eddie Utmärkt poppärla i raskt tempo. Stark röst; en låt som nog riskerar att bli bortglömd. Hennes sista hit; slog i Argentina. Fast samtidigt nådde hennes "Maybe tonight" #10 på Tracks.
En femte: se "Jouluvirsi" nedan.

Några andra alldeles utmärkta...:
Pet shop boys – West end girls Genombrottslåten slog nu i England. Pratsjungande och högst säregen syntpop, redan nämnd åtta gånger i tråden. En nyinspelning. Bandet hade gett ut originalversionen ett drygt år tidigare. #448 på Mix megapol topp 1000.
Mr Mister – Broken wings Tjusig kraftballad. Amerikanskt band. Som att försvinna i en värld av fluffig bomull...
Artists united against apartheid – Sun city Trenden med kollektiva välgörenhets- och världsförbättrarlåtar var fortfarande stark. Den här var ju klatschigast och blev en världshit, men samtidigt slog även "Hjálpum þeim" på Island och "Cantare cantaras" i Argentina... Medan vår svenska "Berg är till för att flyttas" som bäst nådde #13 på Tracks.
Jennifer Rush - Destiny stunsig mellantempopop med välljudande sångerska och europeiska klanger...
Hazell Dean – They say it´s gonna rain Rask och tidstypisk pop med stänk av Afrika. Stock Aitken Waterman. Nytolkning. Slog bara på Tracks... och några månader senare i Sydafrika.

Jullåtar...
Shakin Stevens – Marry christmas everyone När Tomteland i Gesunda invigdes i december -84 måste filmgänget ha hängt på låset. Sedan fick låten och filmen visst ligga till denna vinter...
Bryan Adams – Christmas time Han var glödhet på listorna vid denna tid. Summer of 69 (förra månaden), den här slog nu i Norge och dessutom var han aktuell med Somebody, som åtminstone slog i Uruguay. Välkänd arenarock.
Juice Leskinen Grand Slam: Jouluvirsi Stämningsfullt, klangskönt och mindre högstämd text. Slog förstås i Finland.
Rob de Nijs – Alles wat ademt Låter väl som storslagen adventmusik.

Några extranummer för den som inte kan få nog...:
Joy – Touch by touch ganska underbar tuggummipop i Modern talkings anda. Österrikare på inhemsk lista.
Madame - Gdyby nie szerszenie Raka motsatsen till föregående post. Inte direkt vackert och knappast polerat alls. Men så här lät ju en massa band... som normalt aldrig kom i närheten av några topplistor. De som aldrig skämtar eller ler... Svartsynt, kanske svartsminkat och larmigt... Slog i Polen.
Accept – Metal heart Hårdrock som överraskar med ett gitarrsolo som låter som Für Elise Hårt och en sångröst man antagligen kan skrämma barn med. Slog också i Polen.
Cliff Richard – She is so beautiful Ja, ungefär raka motsatsen till Accept, då... lättpop; barnvänligt och sött. Slog i Paraguay.
Jose Luis Rodriguez – Amalia Rosa rask, pigg, sambaartad låt. Jag försökte beräkna vem som haft flest topp-5-hits under 80-talet; vad jag kunde se var det denne man... som vi väl knappast ens hört talas om i Sverige... Normalt har jag för mig att han är betydligt smörigare... Slog i Colombia. Strax bakom honom kom förstås...
Julio Iglesias – Esta cobardia Smörsångarnas kung...Jag brukar inte posta hans hits i kavalkaderna men den här är väl ganska typisk för hans stil. Och om man vill beskriva 80-talets hitmusik ärligt ska han förstås inte utelämnas. Om JLR (Hemmahörande i Venezuela och USA) är ganska okänd här är ju spanske Iglesias desto mer känd och ofta spelad på svensk radio under 80-talet. Låten är förstås en nytolkning, originalet var en stor hit året innan. Slog i Bolivia, men samtidigt slog en annan version , betydligt svängigare med salsastorband på lista i Puerto rico... Frankie Ruiz .
Anzen Chitai - Aoi Hitomi no Elis / 碧い瞳のエリス Som en högstämd mix av "Sealed with a kiss" och Pughs "Aftonfalk", ungefär. Japanskt.
Jag nämnde Imperiets "Märk hur vår skugga" redan förra månaden, men egentligen var det nu den nådde topp 5, både på Svensktoppen och Tracks.
Citera
2025-12-12, 09:15
Medlem
Pinoputchins avatar
Bra och skön takt med Italo-Disko för mjuk dans på dansgolvet! Clio-Faces, en klar favorit: https://youtu.be/InH-iidhabY?list=PLcmpYWLByOgguHhbUuGBPt8xSdDxiSwdE
Citera
2025-12-23, 20:55
Medlem
Femdomfjantens avatar
KUWATA BAND

1986.07.05

MERRY X'MAS IN SUMMER (studioversion på YouTube).

En somrig jullåt som man kanske inte vill höra hela tiden, fram till nästa år.
Citera
2025-12-24, 02:08
Avstängd
pn222jws avatar
Propaganda - Duel
Västtysk elegant bitterljuv synthpop från 1985. Sorgligt hur fin alla trodde att framtiden skulle bli för 40 år sen.

https://www.youtube.com/watch?v=nnQ2zOmb6Hg
Citera
2025-12-24, 22:34
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Propaganda - Duel
Västtysk elegant bitterljuv synthpop från 1985. Sorgligt hur fin alla trodde att framtiden skulle bli för 40 år sen.

https://www.youtube.com/watch?v=nnQ2zOmb6Hg

p:Machinery är också bra.

Goda exempel på att det gick att göra 80-tals musik som inte var total plast. Tyskland/Europa var bättre än USA som gick i en annan riktning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in