• 1
  • 2
2008-10-12, 12:02
Medlem
machetes avatar
Förra veckan kom jag hem från en hård arbetsdag och ville ha mig en middag som uppfyllde två kriterier. 1. Det ska gå snabbt. 2. Det ska vara snuskigt gott.

Så därför slängde jag ihop en Pasta Alfredo. Receptet kommer från USA, jag tror inte det är så jättevanligt i Sverige och det har inte mycket att göra med den Pasta Alfredo som Findus saluför. OBS! Receptet är inte till för bantande småflickor!

Pasta Alfredo
100 g tagliatelle (eller pappardelle)
2 dl vispgrädde
30-50 g smör
salt och peppar
en god italiensk torkad salami (från Montorsi eller nåt)
parmesan (Gran Padano, är den billigare varianten)

Receptet är mycket enkelt. Koka upp pastavattnet, lägg i pastan. Häll sedan i grädden i en stekpanna. Ha först på sexan, sänk sedan till 3-4. Grädden ska tjockna något och håll öga med den så den inte bränner vid. Häll sedan i smöret, du får smaka dig fram hur mycket du behöver... Salta och peppra och låt stå (på/eller av plattan). Skiva salamin i tunna skivor på längden. Häll av pastavattnet, blanda pastan med gräddsmöret, i med salamiskivorna. Ta på gott med parmesan (riktig sådan alltså, inte något kräkpulver), ät och njut!
Citera
2008-10-12, 13:01
Medlem
BrainDisorders avatar
Riktigt fint. Skall prövas så for möjlighet ges.
Citera
2008-10-13, 22:31
Medlem
gr6810s avatar
Finns redan en tråd om Alfredo.

https://www.flashback.org/showthread.php?t=754803
Citera
2008-10-14, 17:46
Medlem
Ska pröva nu, återkommer senare med betyg
Citera
2008-10-14, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av machete
Skiva salamin i tunna skivor på längden.

Hur menar du? Jag blir tokig om jag inte får veta.
Citera
2008-10-14, 19:18
Medlem
Maten blev god! Salamin gjorde verkligen en stor skillnad. Jag köpte italiensk salami som redan var skivad dock haha. Så delade jag dom några gånger eftersom de var lite för stora.

Rekommenderas dock

/c
Citera
2008-10-14, 19:44
Medlem
Jag fattar ändå inte hur den färdigskurna salamibiten ska se ut.
Citera
2008-10-14, 22:22
Medlem
machetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanet
Jag fattar ändå inte hur den färdigskurna salamibiten ska se ut.

OK... I explain! Very simple! Ta fram salamin, skiva en skiva. Den skiva skivar du sedan i mindre bitar på längden (som det ju blir automatiskt). Jag lovar att du inte kan misslyckas!
Citera
2008-10-14, 22:38
Medlem
gr6810s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av machete
OK... I explain! Very simple! Ta fram salamin, skiva en skiva. Den skiva skivar du sedan i mindre bitar på längden (som det ju blir automatiskt). Jag lovar att du inte kan misslyckas!
Du menar á la julienne?
Citera
2008-10-15, 10:44
Medlem
machetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gr6810
Du menar á la julienne?
Är inte så familjär med den kökstermen...
Citera
2008-10-15, 12:30
Medlem
Mhaels avatar
Lite copypasta färsk ur dePauls lista med termer:

"Julienne
Grönsaker som skärs i mycket fina, tunna strimlor. De kokas ibland i smör tills de mjuknar och läggs sedan i soppor."
Citera
2008-10-15, 13:56
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mhael
Lite copypasta färsk ur dePauls lista med termer:

"Julienne
Grönsaker som skärs i mycket fina, tunna strimlor. De kokas ibland i smör tills de mjuknar och läggs sedan i soppor."
Ett litet tillägg. Juliennade grönsaker behöver förståss inte enbart att "läggas i soppor". I t ex kinesisk matlagning så ingår dessa i väldigt många rätter av "stir-frytyp".

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in