Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-10-12, 00:54
  #1
Medlem
Först vill jag uppmana er att ta det här med "en nypa salt".
Jag inser att det här inte är fullt realistiskt, jag vill bara kasta in en brandfackla för diskussion, det kanske kan komma upp bra idéer med utgångspunkt ifrån denna



Säg att jag skulle gå ut på marknaden och köpa 2 st företag, några vanliga aktiebolag, tex ngn restaurang & en spelbutik.
Låt säga att jag betalar 250.000kr vardera för de bägge bolagen, min insats är således totalt 500.00kr
Jag går sedan till banken och lånar pengar, 2 miljoner per företag.
I båda bolagens registreringsbevis står det att jag har möjlighet att investera i värdepapper.


Sedan så spekulerar jag hårt med lånepengarna.
I bolag 1 så investerar jag i köpoptioner & köpwarranter i bankaktier som ju är riktigt volatila i dagens marknad.

I bolag 2 så investerar jag istället i säljoptioner och säljwarranter i bankaktier av samma anledning som ovan.
Om kurserna sjunker nästa vecka så har jag i princip inga pengar kvar i bolag 1, men bolag 2 har förmodligen minst dubblerats i värde, 4 miljoner kan vi utgå ifrån att placeringarna är värda.

Hade kurserna istället gått upp så hade det ju varit tvärtom i bolagen förstås.

Hursomhelst, om allt går enligt planerna så har jag ett konkursmässigt bolag som jag helt enkelt kursar, privat blir det inga större förluster för mig förutom de 250.000 som jag betalade för bolaget.
Jag har även ett bolag med 4 miljoner när jag realiserat vinsterna, jag betalar förstås tillbaks lånet på 2 miljoner
Jag lägger sedan bolaget i "träda" i 5 år och plockar sedan ut pengarna privat till 20% skatt som jag har för mig att det är i trädabolag.
Med någorlunda avkastning (5% per år) under de 5 åren så kan jag ju privat få ut 2 miljoner skattade pengar.


Vad faller det på?
Svårt att låna upp 2 mille på en restaurang eller spelbutik?
Vad gör banken när dom ser att jag som nyligen köpt en restaurang och lånat 2 miljoner för renovering istället spelar bort alla pengar, jag antar att jag inte slipper undan det?
Citera
2008-10-12, 01:00
  #2
Medlem
maxpowers avatar
Det är extremt svårt att låna 2 miljoner i ett bolag utan tillgångar som kan användas som säkerhet. Bankerna brukar alltid kräva någon form av säkerhet. Att de begär att du som fysisk person ska gå in som borgenär för lånet är ganska vanligt.
Citera
2008-10-12, 01:00
  #3
Medlem
Socialdemokratis avatar
Intressant, skriver för att kunna få uppdateringar på svar.

Varför lägger du 250.000 i varje bolag istället för 100.000 - eller varför inte 1000 kronor eller annat valfritt belopp om du skapar två stycken LTD-bolag istället? Varför inte det, det är väl samma juridiska person ändå?

Jag är jäkligt inne på att skapa juridisk person via någon annan som sedan tjänar riktigt fint med pengar vid 2011 ungefär. Riktigt fint.
Citera
2008-10-12, 01:08
  #4
Medlem
theSyndicates avatar
Cash

Om du har sa mycket pengar lost kop da foretag som haller pa att gora KK bolags plundra dem for nagra mille och slipp skiten med skatten
Citera
2008-10-12, 01:20
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxpower
Det är extremt svårt att låna 2 miljoner i ett bolag utan tillgångar som kan användas som säkerhet. Bankerna brukar alltid kräva någon form av säkerhet. Att de begär att du som fysisk person ska gå in som borgenär för lånet är ganska vanligt.

Kan tänka mig att det är så ja.
Vad kan de annars begära för säkerheter? fastigheter förstås, ngt mer?

Vilka vägar kan man hitta runt detta?
Citera
2008-10-12, 01:24
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socialdemokrati
Varför lägger du 250.000 i varje bolag istället för 100.000 - eller varför inte 1000 kronor eller annat valfritt belopp om du skapar två stycken LTD-bolag istället? Varför inte det, det är väl samma juridiska person ändå?

Jag bara höftade till med 250.000 egentligen, men jag tänkte också någonstans att det måste vara ett bolag med ngt värde för att få lånen, köper man ett bolag för 1000kr så är det nog minst sagt ett bolag som är på fallrepet

LTD-bolag vet jag inte mkt om, UK-baserat va?


Citat:
Ursprungligen postat av Socialdemokrati
Jag är jäkligt inne på att skapa juridisk person via någon annan som sedan tjänar riktigt fint med pengar vid 2011 ungefär. Riktigt fint.

Hur tänker du då?
Citera
2008-10-12, 01:25
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theSyndicate
Om du har sa mycket pengar lost kop da foretag som haller pa att gora KK bolags plundra dem for nagra mille och slipp skiten med skatten

Hur göra man för att bolagsplundra dem menar du?
Citera
2008-10-12, 11:27
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delvan
Hur göra man för att bolagsplundra dem menar du?
Efter uppköp plundrar du dem, dvs tömmer bolaget på tillgångar. Säljer ut inventarier, lokaler och gör upp dealer med långivare. Förhoppningsvis blir det en viss positiv marginal som du då kan plocka ut!
Citera
2008-10-12, 11:50
  #9
Medlem
Jaitro++s avatar
Smart idé faktiskt, i teorin, men ej genomförbar. Du får aldrig låna fyra miljoner på något som har en säkerhet på 500 000 kr.
Citera
2008-10-12, 12:49
  #10
Medlem
Vad blir fall-back strategin om det inte funkar ? Hur betalar du tillbaka lånen, vad gör du med företagen ?
Citera
2008-10-12, 13:17
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z0r3
Vad blir fall-back strategin om det inte funkar ? Hur betalar du tillbaka lånen, vad gör du med företagen ?

Eftersom man spekulerar både i uppgång och nedgång så tjänar man ju pengar i ena bolaget oavsett vilket det håll det går, det bästa vore ju så extrema svängningar som möjligt vilket känns troligt i dagsläget.

Det värsta vore ju om kurserna står stilla, men då är ju positionerna värda ungefär lika mkt, och således inget utav bolagen konkursmässiga.
Man får helt enkelt köra tills man har minst 4 mil i ett utav bolagen =)
Citera
2008-10-12, 14:09
  #12
Medlem
Ok är inte så insatt i warranter/optioner men det är alltså någon slags hävstång?

Eller jag menar, vinner man 4 milj. i det ena bolaget så förlorar man ju ändå lika mycket i det andra företaget ju ? Eller är det en skuld man inte behöver betala menar du ? Eftersom det inte är personligt ansvar ? Börjar förstå.. ;P
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback