Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-10-11, 08:23
  #1
Avstängd
Hej!

Om jag vill importera "ÄKTA" märke.

Inom EU´s gränser är det lagligt att importera och sälja vidare, det vet jag.
Men om jag beställer hem ex ett par skor hit till Sverige från Kina och då det inte finns någon Generalagent i Sverige, kan man då få sälja dessa skor lagligt eller hur ligger det till?

/J
Citera
2008-10-11, 23:28
  #2
Medlem
Finns det inget företag med licens att sälja i Sverige är det fullt lagligt. Förutsatt att du betalar moms

Eller tull. Eller båda. Nu blev jag förvirrad?
Citera
2008-10-13, 13:10
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Phreak
Finns det inget företag med licens att sälja i Sverige är det fullt lagligt. Förutsatt att du betalar moms

Eller tull. Eller båda. Nu blev jag förvirrad?

Ett exempel.

Jag vet ett skomärke som säljs redan i Sverige men det finns ingen generalagent i SVERIGE (Inom Sveriges Gränser), är det lagligt att ta hem import av dom skorna och sälja vidare då?
Citera
2008-10-16, 00:46
  #4
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IsuggestAA
Ett exempel.

Jag vet ett skomärke som säljs redan i Sverige men det finns ingen generalagent i SVERIGE (Inom Sveriges Gränser), är det lagligt att ta hem import av dom skorna och sälja vidare då?

Det är EU:s gränser som gäller!
Finns det en generalagent inom EU:s gränser så får du inte ägna dig åt att själv importera skorna från Kina och sälja.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback