Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-10-10, 17:26
  #1
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Som rubriken lyder.

Ponera att jag har hamnat hos kronofogden eller behöver socialhjälp.

Jag har dock 50% aktier i ett välmående privat företag med ca 1000k på kontot, kan dem då tvinga mig att sälja och ta pengarna?
Citera
2008-10-11, 10:33
  #2
Medlem
Om KFM anser att det finns ett värde på aktierna och det går att sälja dem och du inte har något annat utmätningsbart, är det möjligt att de tar akiterna.
Citera
2008-10-11, 16:20
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr blueeye
Om KFM anser att det finns ett värde på aktierna och det går att sälja dem och du inte har något annat utmätningsbart, är det möjligt att de tar akiterna.

Nja, jag tror inte dom gör det. I dessa fall då man ser att en privatperson med privata skulder gömmer sin förmögenhet i ett svenskt privat aktiebolag, går man in och begär utmätning på aktiebolaget. KFM har vunnit flera sånna mål tyvärr.
Citera
2008-10-14, 19:52
  #4
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweboris
Nja, jag tror inte dom gör det. I dessa fall då man ser att en privatperson med privata skulder gömmer sin förmögenhet i ett svenskt privat aktiebolag, går man in och begär utmätning på aktiebolaget. KFM har vunnit flera sånna mål tyvärr.

Kan det inte bli lurigt om det finns flera ägare? I AB´t alltså?
Citera
2008-10-21, 00:59
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Kan det inte bli lurigt om det finns flera ägare? I AB´t alltså?


KFM skönmässigt går in och anser vad din del är värd, eller vad bolaget har möjlighet att betala för skulder. Sedan kan du väl bråka upp i kammarrätten och fan och hans moster och kanske få rätt. Att deras uttag har skadat bolagets möjligheter för att på längre tid klara sig.

Men så länge det är ett privatföretag så är det ju lite kärlek angående aktieägarboken. Finns egentligen få bevis som kan bevisa att det är dina aktier. Jag skulle skriva över dem och sälja dem för låt oss säga 100k som du naturligtvis får kontant och råkade supa upp första bästa kvällen på krogen. Påpeka till fogden att dom skulle ha vart med, det var rajraj! Har gjort det i vissa fall, annars är det inte fyskam att bjuda dem på kaffe när dom kommer på hembesök, dom blir jävligt nojjiga då. Har du ytterligare problem i från är du välkommen att skicka P.M så ska jag försöka besvara dem på "övriga konsult"tid. Har tyvärr mindre och mindre tid att besvara frågor här. :S
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback