Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-10-10, 16:06
  #1
Medlem
Hur kommer jag runt det här problemet? Kan inte se några hårddiskar i partitioneraren, kan inte använda kommandona fdisk eller fdisk -l i terminalen och det spelar överhuvudtaget ingen roll vad jag skriver efter /dev/hd... Den hittar ingenting. Jag använder opensuse.

Många tack på förhand.
Citera
2008-10-10, 16:24
  #2
Medlem
Segelflygarns avatar
Av nagon konstig anledning sa har mina diskar (bade SATA och PATA, inte SCSI) alltid legat som /dev/sda, sdb etc. istallet for hda och hdb. Kan vara vart att undersoka.
Citera
2008-10-10, 16:28
  #3
Medlem
Dr.Kratzs avatar
Jag vet inte hur det är med Suse, men många distar har börjat larva sig med att använda UUID istället. Sedan så tycker man ju inte att enheterna borde vara borta i /dev/ för det. Kolla i /dev/disk/by-uuid/ och se om det finns något där.
Tycker personligen att det är ett system som borde förintas.

EDIT: Diskarna heter ju oftast sd* nu för tiden kan ju vara värt att påpeka
Citera
2008-10-10, 17:18
  #4
Medlem
När jag använder sd istället för hd står det "permission denied" istället, oavsett om jag är root eller inte.

När jag vill kolla i /dev/disk/by-uuid/ står det att "/dev/disk/by-uuid/ is a directory" men den visar bannemig inte vad som finns i.

Rackarns! Hur gå till väga?

Tackar och bockar...
Citera
2008-10-11, 12:02
  #5
Medlem
Mekanisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ers
När jag använder sd istället för hd står det "permission denied" istället, oavsett om jag är root eller inte.

När jag vill kolla i /dev/disk/by-uuid/ står det att "/dev/disk/by-uuid/ is a directory" men den visar bannemig inte vad som finns i.

Rackarns! Hur gå till väga?

Tackar och bockar...
ls /dev/disk/by-uuid
Du kan ju annars prova ls /dev och kolla vad din disk heter. Är du helt säker på att du är inloggad som root när du provar fdisk -l?
Citera
2008-10-11, 12:07
  #6
Avstängd
urandoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ers
Hur kommer jag runt det här problemet? Kan inte se några hårddiskar i partitioneraren, kan inte använda kommandona fdisk eller fdisk -l i terminalen och det spelar överhuvudtaget ingen roll vad jag skriver efter /dev/hd... Den hittar ingenting. Jag använder opensuse.

Många tack på förhand.

Är detta problemet relaterat till din andra tråd?
Isf varför flera trådar?
Citera
2008-10-11, 15:16
  #7
Medlem
Det ledde fram till samma problem som i den andra tråden. Jag tackar ödmjukast för all hjälp. För det är inte meningen att jag ska byta ut sdb1 mot uuid?

Fridens liljor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback