Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-02-08, 12:37
  #1
Medlem
Relays avatar
Blev inspirerad av tråden om var John Hrons mördare eventuellt skulle finnas idag så det är kanske dags att sniffa upp ett ännu mer obegripligt mord som skedde i Februari 1993 i Liverpool.

Kan man förlåta det som skedde och hur mår dessa pojkar idag minns dom det dom gjorde? Och var befinner dom sig idag?

bakgrund kan läsas här från Wikipedia

Citat:
James Patrick Bulger (16 March 1990 – 12 February 1993) was the victim of a high-profile abduction and murder. His killers were two 10 year-old boys, Jon Venables (born 8 August 1982) and Robert Thompson (born 23 August 1982), in Merseyside, England.

The murder of a child by two other children caused an immense public outpouring of shock, outrage and grief, particularly in Liverpool and the area around Merseyside.
http://en.wikipedia.org/wiki/Murder_of_James_Bulger

Citat:
Jon Venables and Robert Thompson had been stealing things all day at the shopping center -- candy, a troll doll, some batteries, a can of blue paint, and other incidentals. Why did they decide to steal a baby? Was it a plot or a sudden, overwhelming compulsion? Once they had him, they didn’t know what to do with him. They could have easily discarded James, leaving him alone on the sidewalk, by a shop, where someone would discover the crying baby. But Jon and Robert, like children who would rather destroy their own possessions than give them to another, murdered the little boy. James’s parents would never see their baby alive again.
http://www.crimelibrary.com/classics3/bulger/

Citat:
A woman saw James and assumed he was with some other children nearby. Jon and Robert turned around and walked back toward James. “Come on, baby.” In his utter innocence, little James with a big bruise and cut on his forehead, once again followed his tormentors. They covered the child’s head with the hood of his anorak so that his wound would be less visible. Holding James’s hand, they walked back toward Stanley Road and crossed at a busy intersection. Some saw the child with the tear-streaked face. Some saw the cut on his forehead. It made some of them uneasy, but no one knew what to do. If James had screamed and cried for his mother or if the older boys had acted cruelly, surely someone would have rescued the child. Who could have imagined what was truly taking place? The thought of it impossible to fathom -- these ten-year-old boys were marching a little boy off to be murdered.
http://www.crimelibrary.com/notoriou.../bulger/3.html
Citera
2008-02-08, 18:17
  #2
Medlem
Jag vill minnas att jag såg något inslag om dom för något år sedan och jag tror att bägge är frisläppta och lever nu med skyddade identiteter men tvingas ändå flytta runt hela tiden då deras bakgrunder avslöjats flera gånger.
Citera
2008-02-08, 20:15
  #3
Medlem
Slumlords avatar
Läste någonstans att de spårats till Nevada i USA, men det är ett par år sedan så de har säkert rört på sig sedan dess.
Citera
2008-02-09, 18:24
  #4
Medlem
jack_of_spadess avatar
Lyckades inte James mamma leta upp och konfrontera en av dom i England förra eller förrförra året?
Citera
2008-02-09, 20:28
  #5
Medlem
Håll käften!s avatar
Facebook

Läste nyligen att det finns en (flera?) grupper på Facebook som efterlyser och sprider info om ormynglen som dödade pojken Bulger, just i syfte att röja deras identitet om och om igen.

Har dock inte kollat själv - pga Facebook-allergi.
Citera
2008-02-10, 19:40
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack_of_spades
Lyckades inte James mamma leta upp och konfrontera en av dom i England förra eller förrförra året?

Yes, hon lyckades hitta en av dem. Några timmar senare fick han hjälp av staten att flytta iväg.

Jon Venables sökte för något år sedan, i annat namn förstås, till någon tjänst inom det militära. Någon som vet nått mer om det?
Citera
2008-02-10, 20:44
  #7
Medlem
Varför håller folk på och jagar dem?

Bisarrt och sinnesjukt att ställa 24-åringar till svars för grejer de gjorde när dem var 10.
Citera
2008-02-10, 21:16
  #8
Medlem
RogerWallenbergs avatar
Alltså om jag fattat det rätt dödade de sin kompis när de var kring 10 år, och idag söks dom upp av folk som fått nys om historien och vill jävlas med dom? T,ex offrets mamma som så sent som förra året sökte upp en av dom som var med vid dödsmisshandeln?

Har inte läst bakgrundshistorien på wikipedia.
Citera
2008-02-10, 21:26
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
Varför håller folk på och jagar dem?

Bisarrt och sinnesjukt att ställa 24-åringar till svars för grejer de gjorde när dem var 10.

Det är lätt att tycka så och jag håller med dig till viss del, dock så är det otroligt svårt att veta hur man själv hade reagerat om det var din lilla 3-åring som var den som föll offer för dessa mördarbarn.
Citera
2008-02-10, 22:37
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Det är lätt att tycka så och jag håller med dig till viss del, dock så är det otroligt svårt att veta hur man själv hade reagerat om det var din lilla 3-åring som var den som föll offer för dessa mördarbarn.

Helt ärligt så kan jag faktiskt säga att jag inte hade velat hämnas på något sätt. Jag menar, en tioåring...Tycker du att du är samma person nu som när du var 10? Jag tycker inte det i alla fall. Dessutom så lär de ju vara straffade ändå med tanke på att de alltid måste leva under falska identiteter och aldrig kunna slappna av riktigt.
Citera
2008-02-10, 23:03
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
Helt ärligt så kan jag faktiskt säga att jag inte hade velat hämnas på något sätt. Jag menar, en tioåring...Tycker du att du är samma person nu som när du var 10? Jag tycker inte det i alla fall. Dessutom så lär de ju vara straffade ändå med tanke på att de alltid måste leva under falska identiteter och aldrig kunna slappna av riktigt.

Så länge du inte förlorat din son på det här sättet så kan du inte med säkerhet veta hur du skulle kännt/reagerat.

Jag skriver ju att jag håller med dig till viss del, att jag inte håller med fullt ut är just pga att det är omöjligt för någon som inte upplevt det att kunna sätta sig in i deras situation.
Citera
2008-02-11, 14:27
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Så länge du inte förlorat din son på det här sättet så kan du inte med säkerhet veta hur du skulle kännt/reagerat.

Jag skriver ju att jag håller med dig till viss del, att jag inte håller med fullt ut är just pga att det är omöjligt för någon som inte upplevt det att kunna sätta sig in i deras situation.

Dock just därför ska ingen som har någon personlig koppling till gärningsmännen ha hand om varken dömandet eller verkställandet av straffen. Juridik och tolkandet av lagar ska ske objektivt och inte med en massa känslor inblandade.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback