Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-10-08, 18:12
  #1
Medlem
Kan vara bland de mest absurda böckerna jag läst, dock har jag inte läst så många. Men man får man tankeställare och frågan vem Godot egentligen är finns det ju inget svar på. Vem tror ni att Godot är? Bättre tider?
Citera
2008-10-08, 18:29
  #2
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pucca
Vem tror ni att Godot är?

Några år sedan som jag läste boken i mitt dåvarande melankoliska sinnesstadium och minns att jag tänkte att snart kommer han, Döden. Så, ur min synvinkel är protagonisterna resande genom livet som väntar enbart på att livet skall ta slut. Absurt som sagt...
Citera
2008-10-08, 19:32
  #3
Medlem
Poängen med Godot är ju att han aldrig kommer, antar att man skulle kunna säga att Vladimirs och Estragons patetiska och absurda väntan gestaltar det mänskliga villkoret, de lever för att vänta på det som skulle kunna ge deras meningslösa liv en mening men det kommer aldrig.
Citera
2008-10-08, 22:26
  #4
Medlem
Monsieur-Testes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pucca
Kan vara bland de mest absurda böckerna jag läst, dock har jag inte läst så många. Men man får man tankeställare och frågan vem Godot egentligen är finns det ju inget svar på. Vem tror ni att Godot är? Bättre tider?

En teori är att det är en fransk-engelsk ordlek (likt Hamm/Clov - Hammer-(eng. hammare) - Clou (fr. spik)) som bygger på Simone Weils bok En attendant Dieu - God/Dieu.

En vacker teori som passar väl in på Becketts övriga mörker/absurdism. Om det sedan stämmer kan diskuteras.
Citera
2008-10-08, 22:41
  #5
Medlem
MajkenMajkens avatar
När jag var liten och såg boken i hyllan hemma tänkte jag att Godot var en underlig bestämd form av "det goda". Efter att ha läst den är jag mer inne på katokatos linje.
Citera
2012-10-13, 14:27
  #6
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajkenMajken
Efter att ha läst den är jag mer inne på katokatos linje.

Precis. Blir ju än mera uppenbart eftersom de egentligen inte kände honom, visste inte ens hur han såg ut.

Jag såg den igår, en riktigt absurd historia.
Citera
2018-12-07, 16:48
  #7
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pucca
Kan vara bland de mest absurda böckerna jag läst, dock har jag inte läst så många. Men man får man tankeställare och frågan vem Godot egentligen är finns det ju inget svar på. Vem tror ni att Godot är? Bättre tider?

Gammal trådstart, men som jag tolkade Becketts pjäs när jag läste den för x antal år sedan så är Godot ingen alls. Godot är inte Gud eller någon - i religiös eller icke-religiös bemärkelse - metafysisk räddare. Godot är inte ens av relevans för budskapet utan överdrivet fokus på vem karaktären Godot är flyttar bara uppmärksamheten från det centrala i pjäsen: den meningslösa väntan. Vad den här innebär är, sett till kontexten av textens och dess författares kategorisering i litteraturhistorien, inte särskilt svårt att lista ut.
Citera
2018-12-07, 17:29
  #8
Medlem
Detevigaavigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Gammal trådstart, men som jag tolkade Becketts pjäs när jag läste den för x antal år sedan så är Godot ingen alls. Godot är inte Gud eller någon - i religiös eller icke-religiös bemärkelse - metafysisk räddare. Godot är inte ens av relevans för budskapet utan överdrivet fokus på vem karaktären Godot är flyttar bara uppmärksamheten från det centrala i pjäsen: den meningslösa väntan. Vad den här innebär är, sett till kontexten av textens och dess författares kategorisering i litteraturhistorien, inte särskilt svårt att lista ut.
Jo men sätt det i sammahanget tablåer så blir det inte så enkelt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback