2008-10-08, 01:11
Medlem
Nu har jag fan investerat i allt som finns att investera i (enligt min budget) när det gäller hemma studio

Har ett behringer fca202 firewireljudkort
ett mixerbord behringer ub1202fx
och en styck AKG perception 100 mic

jag har nu lagt ut snormycket pengar för den arbetslöses plånbok och jag är helt knäckt nu när jag suttit timma efter timma och försökt få skiten att fungera.

Det är inte det vanliga noobproblemet var ska jag stoppa in kablen utan hur fan ska alla jädrans kablar kopplas. Jag har testat allt och då menar jag allt, jag lyckades få två kanaler som inte spelade över varandra igår, men när jag drog igång hörluraran och högtalarna va där bara ljud i ena högtalaraen...snacka om att jag fick panik. Så är där nått snille som kan berätta för mig exakt vilken kabel som ska sitta var och hur jag ska använda allt fullt ut...för jag vill ha två ljudlinjer på inspelningen som inte spelar över en annan inspelnign(samma session) och varför blir det inte ljud i båda högtalarna som är kopplade till mixerbordet(sketna högtalare 3,5 utag men funkar bra annars) ska tillägga att jag fått ljud i högtalarna men då är det något annat skit som itne funkar

jag lovar jag här försökt läsa mig till allt i instruktionerna men det hjälper inte...så snälla är du klok och vill hjälpa en idiot som spenderat sina sista slantar på nått som jag inte blir riktigt klok på så snälla hjälp mig

tack på förhand

länkar till ljudkortets och mixerns handbok

http://www.behringerdownload.de/UB10..._SVE_Rev_A.pdf

http://www.behringerdownload.de/FCA2..._SVE_Rev_B.pdf
Citera
2008-10-08, 04:41
Medlem
JRoles avatar
Vad använder du för inspelningsprogram?
Fungerar ljudet i båda högtalarna om du t. ex lirar mp3's eller liknande?
Är det ETT instrument som du ska spela in i stereo, eller är det 2 st samtidiga i mono?

Ett ganska enkelt sätt att få det att fungera, baserat på din förklaring av utrustning är:
Införskaffa 1 st tele till minitele(3,5)-plugg, koppla in högtalarna direkt i ljudkortets hörlursuttag.

Koppla instrumenten till mixern (kanal 1-4 om det är mono, kanal 5/6 eller 7/8 om det är stereo).
Koppla main out (eller tape out) från mixern till ingångarna på ljudkortet.
Citera
2008-10-08, 07:54
Medlem
Vappas avatar
Tyvärr vill jag mobba prylarna du har köpt lite innan jag börjar, jag förstår inte varför folk köper små skruttiga mixerbord. Lägg istället de pengarna på ett bättre ljudkort med riktiga preamps och fantommatning. Mixerbordet är bra om man behöver medhörning utan latency, men med så här små bord har du för lite utgångar för att kunna göra något vettigt ändå.

Men, för att få ihop det bör du koppla något sådant här:

Mixerbordets tapeout L/R till ljudkortets L/R-1/2 eller vad det nu står. För att sedan spela in på kanal 1 panorerar du nu ljudkällan på mixerbordet 100% till vänster. Lägg upp ett spår i datorn, välj ingång 1/L-eller vad det nu kan stå. För att spela in två separata spår panorerar du ut den andra kanalen 100% till höger.
Citera
2008-10-08, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JRole
Vad använder du för inspelningsprogram?
Fungerar ljudet i båda högtalarna om du t. ex lirar mp3's eller liknande?
Är det ETT instrument som du ska spela in i stereo, eller är det 2 st samtidiga i mono?

Ett ganska enkelt sätt att få det att fungera, baserat på din förklaring av utrustning är:
Införskaffa 1 st tele till minitele(3,5)-plugg, koppla in högtalarna direkt i ljudkortets hörlursuttag.

Koppla instrumenten till mixern (kanal 1-4 om det är mono, kanal 5/6 eller 7/8 om det är stereo).
Koppla main out (eller tape out) från mixern till ingångarna på ljudkortet.
ja frågan är om jag ska spela in både gitarr och sång ska det va i mono eller stereo...de två ljudlinjerna jag ser på skärmen på en inspelning, är det mono om det är en och stereo om det är två?? vill bara ha ut så bra ljud som möjligt, dvs bästa kvalitet
Citera
2008-10-08, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vappa
Tyvärr vill jag mobba prylarna du har köpt lite innan jag börjar, jag förstår inte varför folk köper små skruttiga mixerbord. Lägg istället de pengarna på ett bättre ljudkort med riktiga preamps och fantommatning. Mixerbordet är bra om man behöver medhörning utan latency, men med så här små bord har du för lite utgångar för att kunna göra något vettigt ändå.

Men, för att få ihop det bör du koppla något sådant här:

Mixerbordets tapeout L/R till ljudkortets L/R-1/2 eller vad det nu står. För att sedan spela in på kanal 1 panorerar du nu ljudkällan på mixerbordet 100% till vänster. Lägg upp ett spår i datorn, välj ingång 1/L-eller vad det nu kan stå. För att spela in två separata spår panorerar du ut den andra kanalen 100% till höger.
handlar väl om att jag gillar att ratta på knappar...men om jag ska göra 3st inspelningar dvs sång, gitarr och trummor...krockar inte detta då om jag rattar höger först sen väster sen höger igen eller??rätta mig om jag har fel, jag kan tänka helt fel(dumt)
Citera
2008-10-08, 20:51
Medlem
Vappas avatar
Efter en lyckad tagning lägger du helt enkelt upp ett nytt spår i ditt inspelningsprogram som du spelar in på.
Citera
2008-10-08, 22:03
Medlem
JRoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daltoncity
handlar väl om att jag gillar att ratta på knappar...men om jag ska göra 3st inspelningar dvs sång, gitarr och trummor...krockar inte detta då om jag rattar höger först sen väster sen höger igen eller??rätta mig om jag har fel, jag kan tänka helt fel(dumt)
Åter till den första frågan, vad använder du för inspelningsprogram?
Om du sitter i Windows ljudinspelare, så får du nog tänka om lite.
Införskaffa ett ordentligt program, typ Cubase / Protools / Garageband eller liknande, så har du bra kontroll på dina tracks!
Sen skulle jag väl säga att det är enklast att bara börja med stereoinspelning, så slipper du tänka på det så mycket. Det tar upp lite mer plats, men blir nog enklare i hanteringen (i och med att du kör med en analog mixer, för att skilja på höger & vänster måste du annars splitta filen till 2 mono).
Att spela in en grej i taget är också att föredra, då du bara har 2 ingångar!
Citera
2008-10-08, 23:59
Medlem
-+

Citat:
Ursprungligen postat av Vappa
Efter en lyckad tagning lägger du helt enkelt upp ett nytt spår i ditt inspelningsprogram som du spelar in på.
jo men det är ju just det..har jag kopplat det på ett visst sätt så går det inspelade som spelas upp in på det andra spåret..just därför jag fick koppla om..och jag mpste ju höra det jag ska spela in annars blir det ju inte synkat...
Citera
2008-10-09, 01:49
Medlem
obbelitos avatar
Jag antar att ditt mixerbord inte har Direct-Out utgångar för annars skulle du ju inte ha något problem alls. Ett alternativ är ju att skita i att koppla ljudkortets L/R out tillbaka till mixern. Plugga i monitorerna direkt, det är ju linjenivå så det är skitsamma. På detta sätt kan du ju koppla mixerns L/R out till ljudkortets in 1 & 2. Jag skulle gjort så. Jag har inte orkat läsa igenom manualerna till dina prylar men det funkar garanterat. Att panna 100% hit och dit låter mycket omständigt. Om du vill använda hörlurar använder du hörlursuttaget (!) på ljudkortet. Om du upplever stor latency så testa att ställa ner buffer-sizen i ditt sequencerprogram till minsta möjliga. Spela in i stereo kan du ju glömma om du endast har en mik förresten. Skitsamma, stereo är bara en fluga. Kom på att om ljudkortet har inserts jack så kan du ju plocka signalen på det du spelar in därifrån. Du kommer då inte kunna använda regeln utan du får ställa gain på preampen. men det funkar, jag har spelat in massor på sånt sätt. lycka till dude.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in