• 1
  • 2
2008-10-06, 22:36
Medlem
Krafses avatar
Satt och funderade på detta igår och jag tror, om jag inte har fel som vanligt då, att jag "väger" exakt lika mycket som vanligt då månens dragningskraft även drar Jorden mot mina fötter. Har jag fel eller vad tror ni?
Citera
2008-10-06, 22:43
Bannlyst
Jag skulle gissa på att det blir en skillnad eftersom dragningskraften från månen ändå är så stark att den kan skapa tidsvatten.
Citera
2008-10-06, 23:12
Medlem
Dr. Wilys avatar
Det finns två effekter att ta hänsyn till; centrifugalkraften p.g.a. jord-måne systemets rotation och deformering av jordklotet.

Gravitationskraften från månen och centrifugalkraften p.g.a. jord-måne systemets rotation är den viktigaste effekten. Centrifugalkraften på föremål på jordens yta är som minst när månen står i zenit, och som störst när månen står i nadir. Man väger alltså lite mindre när man har månen rakt under sig eftersom centrifugalkraften p.g.a. jord-måne systemets rotation är som störst då (den försöker "kasta av" en). På samma sätt väger man lite mindre när man har månen rakt ovanför sig eftersom gravitationskraften från månen då är starkare (månen ligger närmare och försöker "dra upp" en). När månen står 90 grader från zenit eller nadir väger man som mest eftersom effekterna från månens gravitation och centrifugalkraften då är som minst.

Jordklotet deformeras en aning av s.k. tidvattenkrafter på grund av månens närvaro och har en lätt ellipsoid form. Eftersom vatten är en vätska deformeras det lättare av tidvattenkraftena än själva jorden, vilket leder till att det bildas två gigantiska "pucklar" av vatten på vardera sidan av jordklotet. Det är detta vi kallar tidvatten. Själva jorden deformeras som sagt den också, fast inte i lika hög grad som vattnet. Jordellipsoidens "pucklar" är riktade i linje med månens omloppsbana och om man befinner sig mitt på en sådan puckel (motsvarande att månen står i zenit eller nadir) är avståndet till jordens masscentrum en smula större än eljest. Man väger då lite mindre på grund av att tyngdkraften från jorden är lite mindre. Det förekommer även tidvattenkrafter p.g.a. solen, men de är betydligt svagare än de från månen.

Det bör också understrykas att tyngdändringen på grund av månens inverkan är en oerhört liten effekt. Enligt en snabb överslagsräkning jag gjorde ligger skillnaden på mindre än enstaka miljondelar av kroppsvikten. Och det är inte mycket...

Edit:
Lade till en ganska viktig sak jag glömde.
Senast redigerad av Dr. Wily 2008-10-07 kl. 00:08.
Citera
2008-10-07, 01:20
Medlem
deafens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr. Wily
...
Tackar för den förklaringen! Gör det hela mycket klarare. Jag trodde det endast var månens gravitation som påverkade oss, och då i zenit.
Citera
2008-10-07, 18:58
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Själva jorden deformeras som sagt den också, fast inte i lika hög grad som vattnet. Jordellipsoidens "pucklar" är riktade i linje med månens omloppsbana och om man befinner sig mitt på en sådan puckel (motsvarande att månen står i zenit eller nadir) är avståndet till jordens masscentrum en smula större än eljest. Man väger då lite mindre på grund av att tyngdkraften från jorden är lite mindre.

Det måste jag ifrågasätta. Skulle verkligen själva jordskorpan böjas så pass mycket av månens gravitation att effekten på det ökade avståndet till jordcentrum för en person är starkare än den faktiska gravitation som åstadkommer ökningen...? Låter jätteskumt.
Citera
2008-10-07, 19:22
Medlem
Datasjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BePatient
Det måste jag ifrågasätta. Skulle verkligen själva jordskorpan böjas så pass mycket av månens gravitation att effekten på det ökade avståndet till jordcentrum för en person är starkare än den faktiska gravitation som åstadkommer ökningen...? Låter jätteskumt.
Det är inte dygnsrotationen som avses här. Tänk dig jorden och månen som två kulor som sitter ihop och roterar runt varandra med ett snöre emellan. Hade kulorna varit lika stora så hade de roterat runt en punkt mitt mellan deras respektive tyngdpunkter. När nu jordkulan är så mycket större så roteras det runt en punkt som ligger mycket närmre men fortfarande inte i jordkulans centrum. Står du på jordkulan på motsatta sidan mot där snöret sitter fast så är du så långt ifrån den gemensamma tyngdpunkten du kan komma utan att lämna jorden. Där centrifugeras du således kraftigast.
/Datasjön
Citera
2008-10-07, 19:35
Awaiting Email Confirmation
Zmokings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Satt och funderade på detta igår och jag tror, om jag inte har fel som vanligt då, att jag "väger" exakt lika mycket som vanligt då månens dragningskraft även drar Jorden mot mina fötter. Har jag fel eller vad tror ni?

Du väger varken mer eller mindre då månen är på besök eftersom du ingår i jordens massa. Jorden och du växelverkar med månen tillsammans.
Citera
2008-10-07, 19:45
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Citat:
...text...
1. Centripetalkraften är det som spelar roll.
2. Centripetalkraften är egentligen ingen kraft, ett resultat av rörelsen dock.
3. Man har alltid samma massa, men olika tyngd. Man kan ju inte bli lättare pga rörelse.
Citera
2008-10-07, 20:42
Medlem
Dr. Wilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z0mfg(ish)
1. Centripetalkraften är det som spelar roll.
2. Centripetalkraften är egentligen ingen kraft, ett resultat av rörelsen dock.
Det är centrifugalkraften som är en fiktiv kraft, inte centripetalkraften som du påstår. Det är för övrigt helt OK att använda sig av centrifugalkraften som koncept här då en observatör (t.ex. Krafse på sin våg) på jordytan ingår i en icke-inertiell referensram. Dessutom är det lättare få en känsla för hur krafterna verkar genom att resonera på det här sättet.

Citat:
Ursprungligen postat av z0mfg(ish)
3. Man har alltid samma massa, men olika tyngd. Man kan ju inte bli lättare pga rörelse.
Jag har inte påstått att massan ändras. Däremot ändras tyngden hos en person på jordytan av ovan beskrivna fenomen.
Citera
2008-10-07, 20:56
Medlem
Tänkte passa på att fråga en sak här på en gång på.

Hur mycket mindre kan jag tänkas väga vid ekvatorn? (Större centrifugalkraft)
Citera
2008-10-07, 21:15
Medlem
Dr. Wilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trexake
Tänkte passa på att fråga en sak här på en gång på.

Hur mycket mindre kan jag tänkas väga vid ekvatorn? (Större centrifugalkraft)
Det handlar om några tiondels procent av kroppsvikten. Du minskar förmodligen mer i vikt efter ett ordentligt toalettbesök.
Citera
2008-10-07, 22:29
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Citat:
Jag har inte påstått att massan ändras. Däremot ändras tyngden hos en person på jordytan av ovan beskrivna fenomen.

Citat:
Man väger alltså lite mindre när man har månen rakt under sig eftersom centrifugalkraften p.g.a. jord-måne systemets rotation är som störst då (den försöker "kasta av" en). På samma sätt väger man lite mindre när man har månen rakt ovanför sig eftersom gravitationskraften från månen då är starkare (månen ligger närmare och försöker "dra upp" en).

Missförstod jag dig bara?

PS. Tänkte nog fel med centripetalkraften, måste kolla upp det, my bad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in