Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-10-06, 19:12
  #1
Medlem
Plottis avatar
Jag har min polares pass (som har gått ut) har fungerat hittils utan problem. Både på baren och på ica (öl 3,5). 18 års pass. Liknar mig väldigt mycket, men jag undrar vad för straff det är ett brott som det här?
2008-10-06, 19:14
  #2
Medlem
fuckshitups avatar
Sibirien direkt på livstid.
2008-10-06, 19:22
  #3
Medlem
Plottis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckshitup
Sibirien direkt på livstid.

Men i Sverige.
2008-10-06, 19:29
  #4
Medlem
tydligenarjaghas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plotti
Jag har min polares pass (som har gått ut) har fungerat hittils utan problem. Både på baren och på ica (öl 3,5). 18 års pass. Liknar mig väldigt mycket, men jag undrar vad för straff det är ett brott som det här?

Det är 18årsgräns på detta forum, om du är 18 varför använder du inte ditt eget pass/leg?.
2008-10-06, 19:32
  #5
Medlem
Plottis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tydligenarjagha
Det är 18årsgräns på detta forum, om du är 18 varför använder du inte ditt eget pass/leg?.

Är 18 som skriver nu, men frågar åt en polare här på flashback och skrev som om det vore mina egna ord, kanske skulle fått ett mer seriöst och direkt svar då. Men tydligen inte.
2008-10-06, 19:37
  #6
Medlem
fuckshitups avatar


























Det blir LVU här i sverige direkt. hälsa din ''kompis'' det.
2008-10-06, 19:46
  #7
Medlem
Använd google!

Vad säger lagen?
Att låna eller låna ut legitimation är missbruk av urkund.
Brottsbalken kapitel 15:
12 § Missbrukar någon pass, betyg eller dylik för viss man utställd urkund genom att giva sig eller annan ut för honom eller utlämnar han urkunden att sålunda missbrukas, eller utgiver någon sanningslöst handling, ...dömes, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för missbruk av urkund till böter eller fängelse i högst sex månader eller, om brottet är grovt, till fängelse i högst två år.

Att använda förfalskad eller förfalska legitimation är urkundsförfalskning.
Brottsbalken kapitel 14:
1 § ... genom att falskeligen förskaffa sig annans underskrift eller annorledes, framställer falsk urkund eller ock falskeligen ändrar eller utfyller äkta urkund, dömes, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för urkundsförfalskning till fängelse i högst två år. Såsom urkund anses ... så ock legitimationskort, biljett och dylikt bevismärke.

EDIT: känns som om den här tråden passar i Organiserad brottslighet, men mer i Juridik. https://www.flashback.org/forumdisplay.php?f=26
2008-10-06, 23:32
  #8
Medlem
Shit vilken grov organiserad brottslighet vi har i Sverige, folk använder kompisar pass.

Tänkt på att söka och kanske posta tråden i juridik? För du kan väl knappast tycka att det här är organiserad brottslighet.
2008-10-07, 00:34
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zkcaml
Shit vilken grov organiserad brottslighet vi har i Sverige, folk använder kompisar pass.


verkligen, funderar på att fly detta brutala land till något mjukare och snällare land. typ ryssland.
2008-10-07, 00:40
  #10
Medlem
mo0kies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tydligenarjagha
Det är 18årsgräns på detta forum, om du är 18 varför använder du inte ditt eget pass/leg?.


haha, busted.
2008-10-07, 23:11
  #11
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Straffet är att tråden låses utan att passera gå.

*tråd låst*

// Mod

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback