Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2008-12-07, 12:21
  #49
Medlem
Mr_benis avatar
Men det är ju sanning det som Ominus skrev. så vad är problemet?
Citera
2017-02-02, 10:50
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Ashford
I Bosnien har man en gedigen erfarenhet av Sandzaklijas, i synnerhet Sarajevo-området. De är tungt kriminella allt från mafiosos till smågangsters. Har nog fan inte stött på en enda hederlig sådan i Bosnien.

Tvärtom tycker jag!
Jag är ursprungligen från Sarajevo och det du skriver här stämmer inte alls.
Bosnjaker från Ssndzak är väldigt företagsama personer, anpassar dig snabbt i alla möjliga situationer.
En liten del av Sarajevos befolkning pratar illa om de och detta handlar mer om avundsjuka. Eftersom de lyckas åstadkomma mer på några månader är de "sarajlije" på flera år.
Sandzaklijer hjälper och ställer upp för varandra. Om du blir vän med någon från Sandzak så har du en vän för livet men försök inte lura de. Kommer de på det då är det bättre att du flyttar från stan.
Citera
2017-02-02, 13:06
  #51
Medlem
Carobnjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neutralan
Tvärtom tycker jag!
Jag är ursprungligen från Sarajevo och det du skriver här stämmer inte alls.
Bosnjaker från Ssndzak är väldigt företagsama personer, anpassar dig snabbt i alla möjliga situationer.
En liten del av Sarajevos befolkning pratar illa om de och detta handlar mer om avundsjuka. Eftersom de lyckas åstadkomma mer på några månader är de "sarajlije" på flera år.
Sandzaklijer hjälper och ställer upp för varandra. Om du blir vän med någon från Sandzak så har du en vän för livet men försök inte lura de. Kommer de på det då är det bättre att du flyttar från stan.

Är det någon universell godhet som dessa är utrustade med eller? Låter som änglar.
Citera
2017-02-02, 22:35
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carobnjak
Är det någon universell godhet som dessa är utrustade med eller? Låter som änglar.

Jag har inte nämnt några änglar men om du vill prata om det så kan jag nämna en av de som räddade Bosnien från att bli uppdelad och Bosnjaker att bli utplånade då när Bosniens president tillfångatogs av serbiska soldater.
Ejup Ganic Sandzaklija tog över ledningen och hela situationen förändrades till fördel för Bosnien!

Källa;https://sh.m.wikipedia.org/wiki/Ejup_Ganić
Citera
2017-02-02, 22:41
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joll1978
Hur kommer det säg att muslimerna från sanzak har mer gemensamt med albaner än bosnier?

Var har du rått det i från?
Det verkar som att du har tagit det ur luften.
Hur kan Bosnjaker ha mer gemensamt med Albaner än med Bosnjaker!?
Det är som att säga att skåningar har mer gemensamt med danskar än med svenskar.

Källan; https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Bosniaker
Citera
2017-02-02, 22:53
  #54
Medlem
Carobnjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neutralan
Jag har inte nämnt några änglar men om du vill prata om det så kan jag nämna en av de som räddade Bosnien från att bli uppdelad och Bosnjaker att bli utplånade då när Bosniens president tillfångatogs av serbiska soldater.
Ejup Ganic Sandzaklija tog över ledningen och hela situationen förändrades till fördel för Bosnien!

Källa;https://sh.m.wikipedia.org/wiki/Ejup_Ganić

Jag förstår. Ditt inlägg lät bara så glorifierande och upplyftande. Som att de människorna var änglar, alltså som i enbart goda, allihopa. Medan man i Sarajevo hade mer heterogen sammansättning.
Citera
2017-02-06, 13:35
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carobnjak
Jag förstår. Ditt inlägg lät bara så glorifierande och upplyftande. Som att de människorna var änglar, alltså som i enbart goda, allihopa. Medan man i Sarajevo hade mer heterogen sammansättning.

Så är det överallt
Pratar man om bonienserber i Belgrad så har folk heterogen sammanställning
Vissa tycker de är okej medan andra hatar de.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback