Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-10-05, 14:55
  #1
Avstängd
Hur kommer det säg att muslimerna från sanzak har mer gemensamt med albaner än bosnier?
Citera
2008-10-05, 15:03
  #2
Medlem
109740s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Ashford
De har en lång tradition av kriminalitet.

Snarare så att Sandzak ligger rent geografiskt närmare Kosovo. Novi Pazar gränsar i princip till Republiken Kosovo.

Men det är ju interessant att moraltalibanen i Balkantrådarna yttrar sig som du gör. För inte alls länge sen lät det annorlunda:

Citat:
Ursprungligen postat av Lord Assford
Fin chatt ni har här. Trolljävlar.
Citera
2008-10-05, 15:06
  #3
Medlem
Lord Ashfords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joll1978
Jasså? Utveckla det lite grann?

I Bosnien har man en gedigen erfarenhet av Sandzaklijas, i synnerhet Sarajevo-området. De är tungt kriminella allt från mafiosos till smågangsters. Har nog fan inte stött på en enda hederlig sådan i Bosnien.
Citera
2008-10-05, 15:10
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Ashford
I Bosnien har man en gedigen erfarenhet av Sandzaklijas, i synnerhet Sarajevo-området. De är tungt kriminella allt från mafiosos till smågangsters. Har nog fan inte stött på en enda hederlig sådan i Bosnien.


Är dem muslimska serber,förslavade albaner eller bosnier?
Citera
2008-10-05, 15:14
  #5
Medlem
Lord Ashfords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joll1978
Är dem muslimska serber,förslavade albaner eller bosnier?

Bosnier är de inte. Det finns nog en del med albansk härkomst. Vissa har väldigt typiska albanska drag. Sen är det lite som 109740 sa vid gränsen till Kosovo. Så det har nog blandats upp där också. Serber i Kosovo exempelvis ser i större utsträckning ut som albaner än serber. Men nu är detta OT som fan.
Citera
2008-10-05, 16:01
  #6
Medlem
Sadzakborna är etniska bosniaker. Att folk som har 0 koll på historíen ska yttra sig här är helt otroligt. Bosniakerna i Sandzak är etniskt, kulturellt, och språkligt ett och samma med övriga bosniaker.
Sandzak-området har tillhört Bosnien längre än nån annan statsbildning (inklusive Serbien och Montenegro).

Att kalla bosniakerna i Sandzak för nånting annat är vad de själva är - är ett bevis på ren idioti och storserbisk propaganda som här till det yttersta sprids av trollar såsom Ashford.

Så att svara "nobody knows" på frågan om vem sandzakborna är: är ingen självklar historisk fakta. Det är snarare så att det är ett tecken på killens (i det här fallets Pjanics) okunskap. Läs lite mer böcker om Bosniens och bosniakernas historia innan ni gör bort er grabbar.. Det här är riktat till Pjanic i allra bästa avsikt, Lord Ashford är bara en provokatör - han är bortom all hopp..
__________________
Senast redigerad av TheSpecialOne 2008-10-05 kl. 16:03.
Citera
2008-10-05, 16:55
  #7
Medlem
Lord Ashfords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSpecialOne
Sadzakborna är etniska bosniaker.

Källa?

Citat:
Ursprungligen postat av TheSpecialOne
Att folk som har 0 koll på historíen ska yttra sig här är helt otroligt.

Det är tur att du har stenkoll på saker och ting.

Citat:
Ursprungligen postat av TheSpecialOne
Bosniakerna(Sandzaklije inte bosnjaci. Det är trots allt det de brukar kallas) i Sandzak är etniskt, kulturellt, och språkligt ett och samma med övriga bosniaker.
Sandzak-området har tillhört Bosnien längre än nån annan statsbildning (inklusive Serbien och Montenegro).

Kulturellt? Menar du islam? Vi har nog kulturell samhörighet med många andra länder på Balkan också.

Språkligt? Du menar att bosnier pratar ekavica och säger bre emellanåt?

Finland har tillhört Sverige jättelänge men det gör inte finnar till svenskar, eller?

Citat:
Ursprungligen postat av TheSpecialOne
Att kalla bosniakerna i Sandzak för nånting annat är vad de själva är - är ett bevis på ren idioti och storserbisk propaganda som här till det yttersta sprids av trollar såsom Ashford.

Känner mig träffad, sandzo. Jag har ingenting emot er Sandzaklijas men ska ni fortsätta välla in i landet får ni se till att sköta er som alla andra. Du vet själv att ni står för en stor del av kriminaliteten i landet. Däremot stödjer jag er självständighet!
Citera
2008-10-05, 17:00
  #8
Medlem
109740s avatar
Jag tror att sandzaklije är historiske sett bosniaker (då Sandzak tillhörde Bosnien fram till 1878) men att de under dessa 130 åren har hunnit utvecklas i egen riktning till en egen identitet som vi idag kalla sandzaklije.

De är annolunda än oss bosniaker från Bosnien. De är verkligen inte populära i Sarajevo då de ofta förknippas med kriminalitet och maffiafasoner. Religion är också betydligt mer centralt i deras liv jämfört med bosniaker i Bosnien, anser jag.
Citera
2008-10-05, 17:07
  #9
Medlem
Lord Ashfords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 109740
Jag tror att sandzaklije är historiske sett bosniaker (då Sandzak tillhörde Bosnien fram till 1878) men att de under dessa 130 åren har hunnit utvecklas i egen riktning till en egen identitet som vi idag kalla sandzaklije.

Problemet är att det för 130 år sen inte fanns någon stark nationell samhörighet. Jag vågar påstå att för 130 år sedan så har de som idag utgör folket bosniaker varit ännu mer splittrade i mer regionala områden. Posavina, Krajina, Hercegovina, Sarajevo etc. Så därför är det egentligen meningslöst att prata om att vi var ett folk för 130 år sedan och att vi efterhand splittrats. Snarare har det gått tvärtom bara att sandzaklije tillhörde Serbien efteråt så de har inte varit en naturlig del i bosniakers identitetsbygge. Precis som tyskar och österrikare inte ser varandra som ett och samma folk av historiska skäl trots att språket i mångt och mycket är samma.

Citat:
Ursprungligen postat av 109740
De är annolunda än oss bosniaker från Bosnien. De är verkligen inte populära i Sarajevo då de ofta förknippas med kriminalitet och maffiafasoner. Religion är också betydligt mer centralt i deras liv jämfört med bosniaker i Bosnien, anser jag.

Just i Sarajevo har jag ärligt talat inte hittat en enda hederlig sandzaklija... Finns dock bra folk i andra delar men just Sarajevo är ökänt för mafiosos från Sandzak. Ja, de är mkt mer religiösa vilket har lett till en del problem.
Citera
2008-10-05, 17:17
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Ashford
Källa?



Det är tur att du har stenkoll på saker och ting.



Kulturellt? Menar du islam? Vi har nog kulturell samhörighet med många andra länder på Balkan också.

Språkligt? Du menar att bosnier pratar ekavica och säger bre emellanåt?

Finland har tillhört Sverige jättelänge men det gör inte finnar till svenskar, eller?



Känner mig träffad, sandzo. Jag har ingenting emot er Sandzaklijas men ska ni fortsätta välla in i landet får ni se till att sköta er som alla andra. Du vet själv att ni står för en stor del av kriminaliteten i landet. Däremot stödjer jag er självständighet!


Låt oss göra en grej klar till och börja med: jag har ingen personlig ankytning till Sandjakområdet, jag har varken rötter där eller har ens besökt området nån gång. Det finns folk här som känner mig och de kan intyga det. Ok, då är det klart.

Källa? Det är som att kräva en källa att det finns svenskar i Finland eller serber/kroater i Bosnien. Du kan börja med att använda dig av wikipedia, sen kan du läsa lite böcker istället för att ha trollandet på flashback som din huvudsyssla.

Kulturellt/språkligt - bosniska är officell språk i flera kommuner i Sandzak, det är sant att religionen i stor usträckning formar kulturer (i hela världen) så visst har våra kulturella likheter en del förankning i religionen, men långt ifrån endast.

Bra att du tog Finland som exempel. Där bor även en stor del svenskar och ingen här försöker säga att de inte är det. Detsamma gäller kroater och serber i Bosnien.

De kallas sig för "sandzaklije" (vilket betyder just Sandzakborna) i en regional kontext. På samma sätt som vi har "bosanci", "hercegovci" och "krajisnici". Etniskt sätt ser de sig nästan uteslutande som bosniaker - och är erkända som sådana av bosnisk, serbisk och montenegros regeringar. Samt av alla historiker. Men här har vi naturligtvis Lord Ashford som, som vanligt, säger emot allt och alla utan några som helst belägg. Pinsamt. Källa? Ja, återigen kan du vända dig till wikipedia och kolla på resultat från befolkningsräkningar i Serbien och Montenegro. Det är inte ens en enda promill av sandzakborna som kallar sig för "sandzaklije" i etnisk mening, vilket kan ses i ovannämnda räkningar.

Det är sant att de i Bosnien (i allmänhet i Sarajevo) stor för en stor del av kriminaliteten och de har varit sarajevobornas stora hatobjekt fram tills för några år sen. Men inställningen håller sakta men säkert på att ändras.. Detsamma gäller även kriminellas allianser. I Sarajevo har det exempelvis bildats en allians mellan kriminella som härstammar från Sarajevo och kriminella från Sandzak - mot den albanska maffian som har härjat på sistone.

109740
Du har delvis rätt. De har utvecklat sin egen mentalitet men även bosniaker i Bosnien har inte samma mentalitet överallt. Till och med bosniaker i Sarajevo har inte samma mentalitet sinsemellan. Exempelvis är bosniakerna i Bihacka krajina långt mer religiösa än bosniaker i Mostar eller Tuzla. Befolkningen i Sarajevos Gamla Stan är mycket mer religiös än befolkningen i exempelvis Dobrinja. Men vi tillhör allihopa samma etniska grupp. Detsamma gäller sandzakborna.
Citera
2008-10-05, 17:21
  #11
Medlem
En grej till: att förneka att sandzakborna är bosniaker visar bara vilken svag nationalkänsla det fortfarande finns bland bosniaker. Sällan ska man se kroterna i Kroatien eller serberna i Serbien förneka att serberna/kroaterna i Bosnien är en del av deras etniska grupp. Det händer men sällan, speciellt bland serberna.

Sen att Lord Ashford påstår att man inte kan räkna det som hände för 130 år sen - är helt irrelevant då det hela tiden funnits en kontinuitet i sandzakbornas inställning: de har alltid känt samhörighet med Bosnien - kulturellt, religiöst och även språkligt. De har dessutom alltid känt sig som en del av den bosniakiska etniska gruppen (så som "Muslimer" med stort "M", "oberoende" etc). Det är ingenting som dykt upp på 90-talet.

Ärligt talat tycker jag att hela den här diskussionen är löjlig då vi diskuterar om nånting som är självklart och som inte förnekas av nån (förutom trollet Ashford).
Citera
2008-10-05, 19:40
  #12
Medlem
baller08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSpecialOne
Det är sant att de i Bosnien (i allmänhet i Sarajevo) stor för en stor del av kriminaliteten och de har varit sarajevobornas stora hatobjekt fram tills för några år sen. Men inställningen håller sakta men säkert på att ändras.. Detsamma gäller även kriminellas allianser. I Sarajevo har det exempelvis bildats en allians mellan kriminella som härstammar från Sarajevo och kriminella från Sandzak - mot den albanska maffian som har härjat på sistone.
Det lyser kanske extra i ögonen på sarajevoborna när de från Sandzak håller på med kriminalitet, iofs har sandzaklije kanske ett rykte om att vara lite hårda men det finns väl ändå inte större blåsare i Europa än de från Sarajevo?

Förresten vet man med säkerhet om det var sandzaklije eller albaner som tog kol på Ćelo förra året? Vet inget förutom lite skvaller som stått i tidningar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback