Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2019-12-08, 23:49
  #73
Medlem
gretafetas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burck
Tjena! Hade vart kul om de hade organiserats nån expedition i lilla gällivare=) Enligt säkra källor så ska de ju finnas sjuhelvetes massa gammla gruvor här i trakten

det finns det lkab kör guidad tur på deras kostar inte mycket

[quote=Ricke!|13174364]
Citat:
Ursprungligen postat av dr myller
QUOTE]

ja, i dundret. har aldrig varit där dock

helt värde löst varit konskurs efter konskurs inge folk lokalbefolkingen drar till riksgränsen eller festar i levi osv bättre drag

Citat:
Ursprungligen postat av MrGellivare
Är Maria den som har en öppning en bit in till höger som mynnar i en "bassäng" med alldeles kristallklart vatten?

Isåfall kan man fortsätta in rakt fram där det alltid är is ungefär 100 meter så kommer man in i en ganska stor bergssal med lite murket timmer som hänger oroväckande i taket. Finns några sidogångar också i denna stora sal men inget som verkar leda någonstans. Åt höger i denna sal finns ett hål som sluttar rätt brant neråt men inget man vågat sig på att försöka ta sig nerför i brist på rep & vettiga fästpunkter. Tänk på att det är absolut 0 mobiltäckning inne i gruvan så vettigt att ha någon kvar på utsidan. Åk inte dit själv...

HAHAH är du rädd om du inte kan ringa till mamma lilla plutten ?
Citera
2023-08-18, 06:42
  #74
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ersboda
Tjena. Vi är ett gäng som är i Gällivare på jobb denna veckan. Vecka 26. Vi är just nu innanför LKABs stängsel o traskar runt. Hittat några häftiga hål, men inget annat.

Kan någon märka ut på en karta vars tex isgrottan är? Mariagrottan, barnhemmet och prippsfabriken?

Alternativt att någon följer med oss och visar? Mvh


Bumpar den här tråden också. Jag skulle också vilja veta var isgrottan finns. Inte i UE-intresse men rent researchmässigt. Är det en gammal gruvort eller en grotta? Finns det bilder någonstans?
Citera
2023-08-21, 10:23
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Bumpar den här tråden också. Jag skulle också vilja veta var isgrottan finns. Inte i UE-intresse men rent researchmässigt. Är det en gammal gruvort eller en grotta? Finns det bilder någonstans?


Isgrottan är i anslutning till denna gamla skyttebana, det är en gammal gruva som är vattenfylld & kall vilket resulterar i isbildning inuti även sommartid, jag tror att isgrottan numera är innanför rasrisksområdet.

Lantmäteriet Min Karta
Citera
2023-08-21, 10:34
  #76
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGellivare
Isgrottan är i anslutning till denna gamla skyttebana, det är en gammal gruva som är vattenfylld & kall vilket resulterar i isbildning inuti även sommartid, jag tror att isgrottan numera är innanför rasrisksområdet.

Lantmäteriet Min Karta

Tack som fan för länken!
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback