Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-10-05, 22:06
  #1
Medlem
MrCheebas avatar
I denna tråden är det tänkt att vi skall reflektera över och diskutera kring filmen Zeitgeist Addendum som en fristående produktion som tar upp helt andra aspekter av världsläget än filmen Zeitgeist.

En sak jag snappade upp i samtalet som pågick i den felaktigt låsta ursprungstråden är att folk för fram kritik emot visionen som presenteras i Addendum med hänvisning till att det utskisserade framtida samhällsordningen är för far out och inte kan samsas med mänsklighetens grundnatur där konkurens, girighet och tävlan ses som nyttiga incitament och drivmedel i mänsklighetens utveckling.

Det är naturligt att en del reagerar över detta då man i filmen får se The Venus projects science fiction artade designskisser och teorier om hur mänsklighetens framtid skulle kunna tänkas gestalta sig på grunden av det resursbaserade samhälle man föreställer sig.

Man får dock tänka på att detta så klart kommer att manifestera sig som en gradvis utveckling där steget ifrån fosila bränslen till hållbara alternativ är första steget, inte att vi helt plötsligt skall åka runt i hovercars och leva i ett samhälle där ingen jobbar.

Zeitgeist Addendum pekar ut det sjuka och människo-ovärdiga system som råder idag och skisserar ut en avlägsen framtid där det ser annorlunda ut. En värld där futtig konkurens och kamp mellan inbillade, isolerade nationalstater och företag är ett minne blott. Självklart kommer folk att arbeta och belönas för sina insattser men det kommer ske i en kontext där syftet med brobyggande, sjukvård, underhållningsindustri och övriga strävanden är att hjälpa mänskligheten som kollektiv istället för att se till kortsiktiga vinster och småaktigt runtfittande med resurser för att i grund och botten tillfredställa smaklökar, kuk och fåfänga idéer om status och makt.

Utvecklingen mot denna mognad i de mänskliga kollektiven kommer att ske gradvis, inte via omvälvande förändringar som enligt kritiker skulle ske under paraply av någon slags kontrollstat där alla bär speciella dräkter och går i raka led till sina "designated work stations".

Vi snackar ett gradvis uppvaknande där fler och fler inser att rådande status quo är ovärdigt vår tid. Vi lever nu i ett slags barnsligt bollhav där människans lägsta instinkter dikterar dagordningen, och flera framstående "intelektuella" ifrån finanssektorn anser att denna meningslösa kamp mellan små kollektiv och enskilda individer är någonting gott och sunt, när vi egentligen är kapabla att skapa ett mycket mognare och värdigare samhälle där allas grundläggande behov tilgodoses via teknisk utveckling som inte hämmas av det ekonomiska systemets sjuka och begränsande inflytande.


Här är filmen som diskuteras.
__________________
Senast redigerad av SLOB 2008-10-14 kl. 11:35. Anledning: Fixade länken åt MrCheeba
Citera
2008-10-05, 22:15
  #2
Medlem
SLOBs avatar
Ett moderatormeddelande

Det finns nu två Zeitgeisttrådar - en för Zeitgeist ursprungsfilmen, och den här för uppföljaren. Det är okej, så länge som trådarna tar upp olika saker och på så sätt motiverar varför det inte ska vara en enda tråd. Jag vill också, på förekommen anledning, påminna om att det inte är okej att posta uteslutande länkar.

/mod
Citera
2008-10-05, 22:31
  #3
Medlem
Pseud0nyms avatar
En mycket bra film. När ni ser den, tänk på att de flesta på 1700-talet ansåg att allmän och lika rösträtt var en naiv utopi.
Citera
2008-10-06, 00:18
  #4
Avstängd
Håller på att se den nu.

Kan någon förklara lätt hur pengar skapas då det är lite svårt att förstår i filmen när man inte kan mycket om ekonomi + på engelska.
Citera
2008-10-06, 00:40
  #5
Medlem
Rå-Gregerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjuizu
Håller på att se den nu.

Kan någon förklara lätt hur pengar skapas då det är lite svårt att förstår i filmen när man inte kan mycket om ekonomi + på engelska.

Genom skuld. När du tar ett lån tar banken inte pengar från en exsisterande hög utan skapar kredit ur ingenting. Du betalar sedan tillbaka samma summa fast med ränta, om pengar då är skuld måste räntan betalas med just mer skuld vilket kräver mer ränta vilket kräver mer skuld vilket kräver mer ränta --> skuld --> ränta --> skuld --> inflation och alla pengar går förr eller senare till bankerna.
__________________
Senast redigerad av Rå-Gregern 2008-10-06 kl. 00:42.
Citera
2008-10-06, 00:41
  #6
Medlem
biologicals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjuizu
Håller på att se den nu.

Kan någon förklara lätt hur pengar skapas då det är lite svårt att förstår i filmen när man inte kan mycket om ekonomi + på engelska.

Money As Debt
http://www.youtube.com/watch?v=vVkFb26u9g8
Animerad film, dock på engelska. Men verkar lätt att förstå.
__________________
Senast redigerad av biological 2008-10-06 kl. 00:48.
Citera
2008-10-06, 00:45
  #7
Avstängd
Jo, det förstår jag. Men skitsamma jag förstår rätt bra.

Blir mer och mer "WOWad" för varje minut som går av filmen... Jag ska prata med min före detta SOlärare och förhoppningsvis kommer han visa denna på en lektion.
Citera
2008-10-06, 00:50
  #8
Medlem
MrCheebas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjuizu
Jo, det förstår jag. Men skitsamma jag förstår rätt bra.

Blir mer och mer "WOWad" för varje minut som går av filmen... Jag ska prata med min före detta SOlärare och förhoppningsvis kommer han visa denna på en lektion.

Mycket bra initiativ!
De fundamentala sanningar som tas upp i filmen är så sjuka att de sällan kommer upp till ytan och kan granskas för vad de egentligen är. De är så grundläggande och omfattande i våra kulturer att de hamnar ur blickfånget. Man ser inte skogen för alla träd, så att säga.

Det tas för givet att det skall råda konkurens och tävlan på vår jord. En rovdjursmentalitet i vacker förpackning. Att vår teknik och vår kultur kunde användas på ett helt annat sätt går så stick i stäv med det idiotsystem vi lever med idag att det vid omnämnande direkt avfärdas som drömmerier och tokskallepåfund.

Filmens kärnbudskap är att det är dags att evolvera ur denna futtiga psykos och lyfta det mänskliga kollektivet till en värdig nivå. En platform utifrån vilken vi kan agera som civiliserade varelser istället för en skock chimpanser.
__________________
Senast redigerad av MrCheeba 2008-10-06 kl. 00:56.
Citera
2008-10-06, 00:52
  #9
Medlem
biologicals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjuizu
Jo, det förstår jag. Men skitsamma jag förstår rätt bra.

Blir mer och mer "WOWad" för varje minut som går av filmen... Jag ska prata med min före detta SOlärare och förhoppningsvis kommer han visa denna på en lektion.

Det tycker jag du ska göra. Jag har sett den två gånger nu och bränt ut en kopia till bekanta och skickat länkar.

Sålde fonderna igår. Vill göra det jag kan för att bidra till finanskrisen
Citera
2008-10-06, 00:55
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av biological
Det tycker jag du ska göra. Jag har sett den två gånger nu och bränt ut en kopia till bekanta och skickat länkar.

Sålde fonderna igår. Vill göra det jag kan för att bidra till finanskrisen

Jag ska se den många gånger. Jag rappar och detta är saker jag älskar att rappa om. Måste se den många gånger för att förstå allt perefkt så jag kan uttrycka mig bra bara.
Citera
2008-10-06, 00:59
  #11
Medlem
Pseud0nyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjuizu
Jo, det förstår jag. Men skitsamma jag förstår rätt bra.

Blir mer och mer "WOWad" för varje minut som går av filmen... Jag ska prata med min före detta SOlärare och förhoppningsvis kommer han visa denna på en lektion.
Grymt bra idé! Den bör inte förmedla något som står i skarp oenighet med läroplanen, snarare tvärtom såvida ni har en diskussion efteråt.
Citera
2008-10-06, 01:00
  #12
Medlem
lajsiiwans avatar
Hade varit roligt med en svensk lista på saker som vi i Sverige kan göra
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback