Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-10-05, 01:36
  #1
Medlem
Tjena!
Tänkt starta ett eget nu lite längre fram, en import företag. Och jag undrar lite hur det funkar med all skatt.

*Företagsskatten, hur mycket ligger den på ?
*Är det för hela omsättning för månaden som man drar av på företagsskatten?
*Är det någon summa man måste tjäna minst för att betala det eller är man tvungen och betala det oavsett hur mycket man fått in för månaden ?

*Och ifall ägaren (jag) tar ut lön är det väl någon skatt jag betalar på det med så som arbetsgivarskatt som är till anställda, right ?
* Hur mycket ligger dessa skatte % på ?
*Och själva företagskonton kan fungera som min personliga konto eller,menar att jag kan ta ut lite då och då per vecka som min lön?
*Hur funkar det sen då med skatten på det då, menar det måste väl räknas som min lön då ?
Citera
2008-10-05, 01:50
  #2
Medlem
*Företagsskatten, hur mycket ligger den på ?

Beror helt på vad du har valt för företagsform. Är det bara enskild firma så beskattas du med arbetsgivaravgift+din skattesats på vinsten. Om momsen går jämt upp d.v.s.

*Är det för hela omsättning för månaden som man drar av på företagsskatten?
Du betalar skatt för vinsten.

*Är det någon summa man måste tjäna minst för att betala det eller är man tvungen och betala det oavsett hur mycket man fått in för månaden ?
Nej, men enligt laget är du skyldig att gå med vinst. Annars kan din F-skattsedel dras in. Men ett år eller två går bra att gå med förlust (om du har likviditet och inte går i konkurs förstås...)

*Och ifall ägaren (jag) tar ut lön är det väl någon skatt jag betalar på det med så som arbetsgivarskatt som är till anställda, right ?

Om du har AB så kan du komma undan arbetsgivaravgift till aktieägarna (dig själv ex.) genom att ge utdelning och ta i lön efter varje bokslut. Har du enskild firma så måste du betala arbetsgivaravgift även till dig själv (och dina anställda naturligtvis.)

* Hur mycket ligger dessa skatte % på ?

?

Menar du din skattesats? Den beror på vilken kommun du bor i. Arbetsgivaravgifter beror på hur gammal du är numer. Har du enskild firma och bara har dig själv anställd så går cirka 50 procent i avgifter och skatt om du inte går ovanför gränsen för statlig skatt.

*Och själva företagskonton kan fungera som min personliga konto eller,menar att jag kan ta ut lite då och då per vecka som min lön?
Ja, om du har enskild firma kan du ha ett privat bankkonto. Men du måste bokföra alla transaktioner du gör inom företaget. Och du måste ha pengar till Skatteverket för din preliminärskatt. Annars kan du använda dom i princip hur mycket du vill. I AB får du ta ut lön men det kan vara lite krångligare att bokföra om du ska göra det lite hipp som happ.

*Hur funkar det sen då med skatten på det då, menar det måste väl räknas som min lön då ?


Ja, eget uttag. I enskild firma beskattas du på den rena vinsten.
Föreslår att du tar kontakt med Skatteverket och förklarar vilken företagsform du har valt så får du hjälå. Blir lite enklare att få en hum om saker och ting då. Ta också reda på alla regler runt import (det är en hel del beroende på vilken land du ska importera ifrån).

Lycka till med företaget!
Citera
2008-10-05, 12:56
  #3
Medlem
Intäkter: 3000
Utgifter: 1000
Vinst: 2000
Moms till staten: 20% av 2000 (25% på vinsten exkl. moms) = 400
Efter moms: 1600
Egenavgifter och skatt: ~50% av 1600 = 800

Kvar i handen: 800
Citera
2008-10-05, 13:17
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av legatoz

*Är det någon summa man måste tjäna minst för att betala det eller är man tvungen och betala det oavsett hur mycket man fått in för månaden ?
Nej, men enligt laget är du skyldig att gå med vinst. Annars kan din F-skattsedel dras in. Men ett år eller två går bra att gå med förlust (om du har likviditet och inte går i konkurs förstås...)
!

Hur menar du nu då? Vad innebär likviditet?

I övrigt var det mycket klargörande saker du skrev!
Citera
2008-10-05, 13:27
  #5
Medlem
snow_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valhav
Hur menar du nu då? Vad innebär likviditet?

I övrigt var det mycket klargörande saker du skrev!

Det stämmer inte att företaget behöver gå med minst för att behålla f-skattsedeln. Däremot ska syftet med företaget vara att det ska gå med vinst, det finns många bolag som tom är listade som annars skulle bli av med f-skattsedeln.
Citera
2008-10-05, 13:45
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snow_man
Det stämmer inte att företaget behöver gå med minst för att behålla f-skattsedeln. Däremot ska syftet med företaget vara att det ska gå med vinst, det finns många bolag som tom är listade som annars skulle bli av med f-skattsedeln.


Jag antar att du menar "vinst".

Men finns det någon tidsgräns för hur länge man kan gå på minus eller lika på 0 och ändå få behålla sin f-skattsedel?
Citera
2008-10-05, 13:55
  #7
Medlem
snow_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valhav
Jag antar att du menar "vinst".

Men finns det någon tidsgräns för hur länge man kan gå på minus eller lika på 0 och ändå få behålla sin f-skattsedel?

Ja vinst menade jag ju

Neej någon tidgräns finns inte, det är mer omsättning som är central för bedömningen. Dvs ett bolag som inte omsätter något kommer efter ett tag att bli av med f-skattsedeln. Omsätter du däremot 500 000 och gör en förlust på 100 000 i 10 år i rad kommer du inte bli av med den.
Citera
2008-10-14, 22:52
  #8
Medlem
Hmm, ser ut som att jag fick svar på alla dessa frågor jag undrade över. Hur kan man få tag på auktion sida som Tradera i andra länder, som Norge, Danmark och ja andra länder i Europa? Är det lönsamt att sälja sina varor i andra länder? menar det kostar ju en viss avgift med för att skicka och givetvis är det köparen som betalar. Är den hög i dessa länder ? Och själva redovisningen för dessa varor som har skickats ut i andra länder, hur stor är skatten på detta då? T.ex om jag säljer en klocka i Norge (som inte är med i EU) och andra länder inom EU, vad är det för skillnad på detta ? Hur mkt ska jag betala som skatt på detta i redovisning ?

Tack ännu en gång för alla svar i inlägget!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback