Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-15, 23:30
  #553
Medlem
Scarabeos avatar
Star wars. Framförallt för att jag älskar star wars. Men mellan dessa två så väljer jag sw också för att jag avskyr LOTR. Fullkomligt värdelösa filmer i mina ögon. Men det är en smaksak
Citera
2016-12-25, 01:24
  #554
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrinceMeandor
Ska man räkna så, då borde du ställa film mot film.

Round 1
Fellowship of the Ring vs A New Hope
The Two Towers vs The Empire Strikes Back
Return of the King vs Return of the Jedi

Round 2
An Unexpected Journey vs The Phantom Menace
The Desolation of Smaug vs Attack of the Clones
Battle of the Five Armies vs Revenge of the Sith


3-3 for mig. Gillar båda serierna väldigt mycket
Nu gillar jag inte LoTR-filmerna men ungefär så där skulle jag också räkna. Fellowship är en betydligt bättre förstafilm än ANH.

Citat:
Ursprungligen postat av FugitiveDuck
Star Wars har dock mer gemensamt med fantasy än sci-fi. Space opera är ju fantasy i rymden.
Njae.
http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/SpaceOpera

Det korta svaret är att space opera är filmer av episkt slag som utspelar sig i rymden. Men. Star Wars handlar trots allt om magiska rymdmunkar. Som slåss med kontrollerad plasma och flyger snabbare än ljuset. Star Wars är... Star Wars liksom.
Citera
2017-03-26, 00:37
  #555
Medlem
-Mystics avatar
Som en stor Lotr-enthusiast så måste jag självklart välja den trilogin, böckerna är dock betydligt bättre än filmerna. Dessutom är de två Tornen inte alls lika bra som de två andra. Speciellt den första filmen är helt underbar, definitivt en av de bästa jag någonsin har sett.

Tror dock att den stora massan tycker den sista filmen är den bästa pga alla stora slag, medan oss inbitna fans föredrar den första, den var den som förde mig närmast boken.

Något som filmerna gör bra är att återskapa miljöerna och framförallt musiken som komponerades, musiken är ett rent mästerverk.

När Jackson adopterade filmerna till den stora skärmen så var han naturligtvis tvungen att skala ner och förenkla historien, tyvärr så tyckte jag att man gjorde det lite för mycket. Det är så många underbara detaljer ifrån boken som helt lämnas ute.

PJ sjönk dock grovt i mina ögon efter adoptionen av The Hobbit...

SW kan jag också helt klart uppskatta, den når inte riktigt samma höjd som Tolkiens värld.
Citera
2017-03-27, 11:59
  #556
Medlem
VodkaTillFrukosts avatar
Easy. Även om Sagan om ringen filmerna är bra gjorda så är de ganska så långtråkiga. Star Wars tar lätt hem vinsten
Citera
2017-07-20, 14:55
  #557
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Sagan Om Ringen lätt dock gillar jag Star Wars VI väldigt mycket. Den sticker ut extra mycket bland filmerna verkligen. Men Sagan Om Ringen är obeskrivliga bra filmer verkligen. Däremot är Star Wars bättre än Hobbit men det är andra filmer.
Citera
2017-07-20, 16:30
  #558
Medlem
Gillar Star Wars, framförallt de tidiga filmerna. Däremot gillar jag inte LOTR så där väldigt mycket.
Citera
2017-07-20, 17:22
  #559
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
Som en stor Lotr-enthusiast så måste jag självklart välja den trilogin, böckerna är dock betydligt bättre än filmerna. Dessutom är de två Tornen inte alls lika bra som de två andra. Speciellt den första filmen är helt underbar, definitivt en av de bästa jag någonsin har sett.

Tror dock att den stora massan tycker den sista filmen är den bästa pga alla stora slag, medan oss inbitna fans föredrar den första, den var den som förde mig närmast boken.

Något som filmerna gör bra är att återskapa miljöerna och framförallt musiken som komponerades, musiken är ett rent mästerverk.

När Jackson adopterade filmerna till den stora skärmen så var han naturligtvis tvungen att skala ner och förenkla historien, tyvärr så tyckte jag att man gjorde det lite för mycket. Det är så många underbara detaljer ifrån boken som helt lämnas ute.

PJ sjönk dock grovt i mina ögon efter adoptionen av The Hobbit...

SW kan jag också helt klart uppskatta, den når inte riktigt samma höjd som Tolkiens värld.

Din åsikt kan inte räknas eftersom du bedömer LOTR utifrån båda böckerna och filmerna! Filmerna skapades utifrån böckerna som du redan läst och gillar. Starwars filmerna skapades inte efter någon bok vilken gör att skaparna har större frihet och kan koncentrera sig på att göra bra berättelse på film. Om du läst och gillat böckerna så se du filmerna med helt annan perspektiv och det påverkar din omdöme mer eller mindre omedvetet jämfört med om du inte hade läst böckerna. Eftersom detta är en filmfråga så måste man bortse ifrån böckerna även om det kan tyckas orättvis och svår. Men fråga nån som inte läst böckerna så bli deras svar rättvis och de som inte läst böckerna tro jag tycker bäst om Starwars filmerna.
Citera
2017-07-20, 17:39
  #560
Medlem
Även fast jag älskar SW-trilogin så är den ganska lättsam och skojfrisk i jämförelse. LOTR är djupare, tyngre och helt enkelt bättre på alla plan. The Return var tveklöst värd sina 11 Oscars.

LOTR rent visuella överlägsenhet tycker jag demonstreras bra i denna YouTube-video.
https://www.youtube.com/watch?v=Zi0E2-ggDcM
Citera
2017-07-20, 21:02
  #561
Medlem
LovableGoofballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indico
Även fast jag älskar SW-trilogin så är den ganska lättsam och skojfrisk i jämförelse. LOTR är djupare, tyngre och helt enkelt bättre på alla plan. The Return var tveklöst värd sina 11 Oscars.

LOTR rent visuella överlägsenhet tycker jag demonstreras bra i denna YouTube-video.
https://www.youtube.com/watch?v=Zi0E2-ggDcM

Tycker att valfri bildruta från The Empire Strikes Back slår hela Sagan om Ringen-serien. Så vidrigt snygg film.

Star Wars (vägrar att säga A New Hope!) är dock inte speciellt snygg överhuvudtaget, även om den har bilder som är odiskutabelt ikoniska och vackra. Return of the Jedi är fulare än Empire, men snyggare än Star Wars. The Force Awakens är vrålläcker och Rogue One ser stundtals ut som en fanfilm.
Citera
2018-10-23, 21:11
  #562
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
En fråga: Vilka filmer har lockat flest tittare? Rent allmänt?
Citera
2019-04-21, 14:51
  #563
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Sagan om ringen är bättre. Mer dynamik och atmosfärisk.
Citera
2019-04-21, 14:52
  #564
Medlem
Astrorbits avatar
LOTR PISSSAR på Star Wars
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback