Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-10-04, 21:17
  #1
Medlem
Hej
Jag följde en guide förut om hur man installerar Beryl (http://www.howtoforge.com/ubuntu_fei...ryl_ati_radeon) men det blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. När jag kör "glxinfo | grep vendor" så får jag upp:

server glx vendor string: SGI
client glx vendor string: SGI
OpenGL vendor string: Mesa project: www.mesa3d.org

och när jag kör "glxinfo | grep "direct rendering"" står det bara "No". Jag har följt guiden exakt som det står. Jag har även försökt uppdatera drivrutinerna genom System>Administration>Hardware Drivers utan framgång. Så mina frågor:
1. Hur får jag tillbaka mina gamla drivrutiner, eller hur installerar jag rätt? (Har ATI 9500 Pro / 9700 family).
2. Finns det nån bättre guide för hur jag installerar Beryl?
/Qunic
Citera
2008-10-04, 21:27
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qunic
Hej
Jag följde en guide förut om hur man installerar Beryl (http://www.howtoforge.com/ubuntu_fei...ryl_ati_radeon) men det blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. När jag kör "glxinfo | grep vendor" så får jag upp:

server glx vendor string: SGI
client glx vendor string: SGI
OpenGL vendor string: Mesa project: www.mesa3d.org

och när jag kör "glxinfo | grep "direct rendering"" står det bara "No". Jag har följt guiden exakt som det står. Jag har även försökt uppdatera drivrutinerna genom System>Administration>Hardware Drivers utan framgång. Så mina frågor:
1. Hur får jag tillbaka mina gamla drivrutiner, eller hur installerar jag rätt? (Har ATI 9500 Pro / 9700 family).
2. Finns det nån bättre guide för hur jag installerar Beryl?
/Qunic

Sist jag hade ett ati kort och körde ville ha direct rendering (Det va ett tag sen, kanske ändrat sig nu) så va man tvungen att köra med FireGLX... jag tror nog att det är problemet.

Men antagligen så saknas väl något i din /etc/X11/xorg.conf
Citera
2008-10-04, 21:30
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _sajko
Sist jag hade ett ati kort och körde ville ha direct rendering (Det va ett tag sen, kanske ändrat sig nu) så va man tvungen att köra med FireGLX... jag tror nog att det är problemet.

Men antagligen så saknas väl något i din /etc/X11/xorg.conf
Hur får jag FireGLX då? F.ö. har jag lagt till allt i xorg.conf som det stod i guiden.
Citera
2008-10-07, 13:56
  #4
Medlem
Vilken version av Ubuntu använder du? Nyare versionen 7.10 och 8.04 kommer ju med Compiz Fusion installerat som standard. (Beryl är det gamla namnet).

Allt du behöver installera själv är restricted drivers och compizconfig-settings-manager.
Citera
2008-10-07, 16:57
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zynius
Vilken version av Ubuntu använder du? Nyare versionen 7.10 och 8.04 kommer ju med Compiz Fusion installerat som standard. (Beryl är det gamla namnet).

Allt du behöver installera själv är restricted drivers och compizconfig-settings-manager.
Jo märkte detta.. Har fått det att fungera. Men en fråga, vad innebär restricted drivers? Jag försöker installera Project Looking Glass på Ubuntu 8.04 men man behöver tydligen en GLXversion nyare än 1.2 (jag har 1.2), hur får jag det? Har försökt installera drivers från andra sidor men de har inte fungerat. De jag laddade ner och installerade från amd's sida gjorde så att allt blev suddigt, så jag var tvungen att aktivera restricted drivers igen.
Citera
2008-10-07, 17:08
  #6
Medlem
Zibris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qunic
Har fått det att fungera. Men en fråga, vad innebär restricted drivers?
Ofria drivrutiner.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback