• 1
  • 2
2008-10-04, 19:36
Medlem
chills.s avatar
Ja, frågan ligger i rubriken. Ska köpa avgassystem på Biltema men vet inte vilket jag ska ta. En till fråga, det finns för årsmodell 83-87 och även 86-87. Hur fan ska jag veta vilken jag ska ta? Jag har en -87a.
Citera
2008-10-04, 19:43
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chills.
Ja, frågan ligger i rubriken. Ska köpa avgassystem på Biltema men vet inte vilket jag ska ta. En till fråga, det finns för årsmodell 83-87 och även 86-87. Hur fan ska jag veta vilken jag ska ta? Jag har en -87a.
1. Kolla på kamremskåpan. Har du en GL så står det B230K eller B230F. Har du en GLE så står det B230E. Vilket av avgassystemen du ska välja kvittar nog tror jag.
Citera
2008-10-04, 19:58
Medlem
Baalzamons avatar
Kolla om det inte är samma artikelnummer på de olika ljuddämparna. Biltema har väldigt litet utbud egentligen, men skriver ut varje bilmodell för att det skall se mer ut
Citera
2008-10-04, 21:00
Medlem
Sweemans avatar
Men om du är en sådan som inte orkar lyfta på huv osv så ser du det genom handtagen och midjelisterna, en GLE har alltid kromade dörrhandtag samt vissa fall kromade midjelister! sen har de lite mer utrustning (inte i alla fall dock)
Citera
2008-10-04, 21:08
Medlem
bogarleffes avatar
Om du ställer dig bakom bilen och tittar mycket noga så brukar det stå vilken modell du har på bakluckan.

Annars öppnar du motorhuven och kollar på kamremskåpan som besserwisser sa, eller om lappen inte finns kvar, så kolla på insuget , ser det ut så här (den aluminiumfärgade delen på höger i bild) så är det en GLE, dvs B230E: http://koti.mbnet.fi/tuvasa/kuvat/7motti.jpg
Citera
2008-10-04, 21:11
Medlem
bogarleffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeman
Men om du är en sådan som inte orkar lyfta på huv osv så ser du det genom handtagen och midjelisterna, en GLE har alltid kromade dörrhandtag samt vissa fall kromade midjelister! sen har de lite mer utrustning (inte i alla fall dock)

Detta stämmer INTE, jag har sett många GLE utan kromade dörrhandtag.
Citera
2008-10-04, 22:41
Medlem
Sweemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bogarleffe
Detta stämmer INTE, jag har sett många GLE utan kromade dörrhandtag.

hmm det har jag då inte.. sen brukar det vara plych stolar i dem också! för den mest snikiga gle'n jag har sett har då haft plysch.. finns ju en andledning till att det är en GLE, ska va LITE lyxigare än en GL.. men ja man kan kolla under huven också, insuget är mycket större då det är mekanisk insprutning på dem.
Citera
2008-10-04, 22:43
Medlem
OnkelMorras avatar
Annars går du in på Mekonomens hemsida och skriver in bilens registreringsnummer, så får du upp vad du har för bilmodell, motor, effekt, artikelnr på passande delar mm.
Citera
2008-10-04, 22:49
Medlem
bogarleffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeman
hmm det har jag då inte.. sen brukar det vara plych stolar i dem också! för den mest snikiga gle'n jag har sett har då haft plysch.. finns ju en andledning till att det är en GLE, ska va LITE lyxigare än en GL.. men ja man kan kolla under huven också, insuget är mycket större då det är mekanisk insprutning på dem.

Jag hade en GLE innan med B230E, och det enda "extra" den hade var överväxel och centrallås. Inte ens elhissar hade den..
Citera
2008-10-04, 22:56
Medlem
Loose Cannons avatar
Har för mig att GLE ofta är (lite) lyxigare än GL-varianten och därför utrustad med elhissar, elspeglar, AC osv.
Citera
2008-10-04, 23:29
Medlem
Fireballs avatar
Min GLE hade inga kromade handtag, men elhissar och taklucka fanns!
Och B230E-motor med automatlåda.
Citera
2008-10-05, 00:10
Medlem
Da Bears avatar
Från och med 1989 hade GLE, motorn B230F precis som GL. Lite onödig nörd-info bara
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in