Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-10-04, 15:41
  #1
Medlem
Imirons avatar
Hejsan, hejsan.

Jag har för mig att jag en gång för ett tag sedan läste på wikipedia om en amerikansk specialstyrka som skulle stå helt under CIAs kommando.

Dessa skulle tydligen bestå av fd Delta Force, SEALS och liknande. De skulle tydligen opperera i hemlighet, utan någon synlig koppling till USA. Det vill säga, åker man dit är man körd, USA skyddar dig inte.

Har letat efter artikeln igen, men utan framgång. När jag läste den var jag dessutom luite kritisk. USA skulle aldrig erkänna att de hade folk i t.ex iran eller utförde sådana opperationer, även om det är mycket troligt, så jag undrar hur trovärdig källan var.

I vilket fall, är det någon som vet vilken enhet jag talar om och om den verkligen existerar? Eller ja, att det skulle finnas bevis för att den gör det.
Citera
2008-10-04, 15:50
  #2
Medlem
frallzorzs avatar
Antagligen. De där töntarna som åkte runt med sitt flygplan i Europa och torterade folk var ju CIA också.
Citera
2008-10-04, 16:13
  #3
Medlem
DarkKnights avatar
Tror dom kallas för CIA-SAD, men det kanske är ännu en myt inom den amerikanska försvarsmakten.
Citera
2008-10-04, 16:29
  #4
Medlem
CIA har ju haft folk i A-stan som blivit avrättade. Har för mig att några av krigets första amerikanska offer va fråna CIA.

Men sen vet inte jag hurvida det jobbade grupps/plutonsvis eller hur fan det där gick till. Har helt fått för mig att just dom va "hamilton" typer iaf.
Agenter av någon sort som jobbat i minimala grupper med kanske infiltration/underrättelse och liknande som huvuduppgifter.

Ser inte påängen med att CIA skulle ha egna grupper av Soldater med uppgifter som fritagningar, räder, spaning och annat. Finns ju miljoner såna förband i USA redan.. Men ja... Only in america. Dom har väl insatsförband på posten tom. :P haha
Citera
2008-10-04, 17:22
  #5
Medlem
ja det är väl lite grejen med USAs försvarsmakt - att det finns få grejer som de går igång på så mycket som special ops covert delta anti terror yeah-förband. antar att det även ur en marknadsföringssynpunkt blir rimligt att hela tiden skapa nya sådana då vanligt folk förväntar sig att det ska vara så.

teveserier som "24" och dylikt är ju mycket viktigt rekryteringsmaterial för dem och då gäller det väl att bygga upp mystiken och "romantiken" kring soldatyrket, helst få så många unga som möjligt att drömma om att våldta barn och mörda civila...
Citera
2008-10-04, 17:26
  #6
Medlem
jokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handguns
... Only in america. Dom har väl insatsförband på posten tom. :P haha

Japp! SMS, Special Mail Service. Har befogenhet att genomföra operationer mot postbedrägerier, fusk med frimärken, skrymmande brev, okända adressater och annat avskum. Arbetar både i uniform, med US Mails emblem samt i civila kläder. Alltid beväpnade till tänderna.

Citera
2008-10-04, 17:30
  #7
Medlem
Mulla Krekars avatar
CIA hade ju planer på att med våld gripa Mulla Krekar i Norge, men fruktade konflikt med den norska polisen:

http://www.aftenposten.no/english/lo...cle1392554.ece
http://en.wikipedia.org/wiki/Mullah_...and_Navy_Seals
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...94446&rss=1400
Citera
2008-10-04, 17:51
  #8
Avstängd
Xarozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarkKnight
Tror dom kallas för CIA-SAD, men det kanske är ännu en myt inom den amerikanska försvarsmakten.


Nej dem finns enligt CIA egen hemsida, SAD står för Special Activities Division.
Citera
2008-10-04, 19:16
  #9
Medlem
haha men hur fan gör dom vid en insats? drar dom lott om vem som ska åka?

Fan i sverige kan inte ens Piketen och NI samsas om vem som ska göra vad. I usa har ju varenda jävla mydighet insatstyrkor. Även avdelningar i myndigheten. Att dom ens orkar!
Citera
2008-10-04, 19:27
  #10
Medlem
InteIgens avatar
CIA saknar alltså enheter liknande FSB OSNAZ Alpha|Vympel?
Citera
2008-10-04, 19:55
  #11
Medlem
chromacors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteIgen
CIA saknar alltså enheter liknande FSB OSNAZ Alpha|Vympel?
USA saknar inte sådana enheter, sen om de sorterar under CIA eller Department of Homeland Security är väl ganska ointressant egentligen. Man kan inte jämföra CIA och FSB rakt av.

Om jag förstår det hela rätt så är både Alpha och Vympels inriktning numera främst anti-terrorism och inrikes säkerhet och du kan ju hoppa upp och sätta dig på att det finns en hel shitload med sådana enheter i USA också, även om de som sagt inte nödvändigtvis sorterar under CIA.

Att CIA har specialstyrkor som verkar i krigszoner är nog inte så otänbart, t.ex så användes ju CIA-trupper ganska utbrett i Vietnam.
Citera
2008-10-04, 20:06
  #12
Medlem
Bluntmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handguns
haha men hur fan gör dom vid en insats? drar dom lott om vem som ska åka?

Fan i sverige kan inte ens Piketen och NI samsas om vem som ska göra vad. I usa har ju varenda jävla mydighet insatstyrkor. Även avdelningar i myndigheten. Att dom ens orkar!

Hur skulle det se ut om det helt plötsligt landade en plan med ett kompani amerikanska soldater i nåt sydamerikansk land för att dom ska störta regeringen. INTE allt för bra, då är det istället bättre att skicka ett gäng cia snubbar utan usas flagga på biceps som man bara kan strunta i om det skiter sig. Nog för att dom skulle beväpna och träna gerilla trupper istället för att göra smutsjobbet själv.

Man har verkligen stor koll på vad cia är , dom är inget swat som ska hålla på i usa, dom åker runt i världen och hjälper till att störta usa fientliga regeringar, smugglar knark & vapen, lönnmördar, torterar och kidnappar folk och lite annat djävulskap.


EDIT

dea är inte allt för glada på cia för dom har sitt war on drugs medans cia smugglar in en massa knark. Inte allt för roligt när man riskerar livet för att få bort knarket medans sina bröder i cia gör allt för att få in knarket igen.
__________________
Senast redigerad av Bluntmeister 2008-10-04 kl. 20:12.
Citera
  • 1
  • 2
cia

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback