Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-10-04, 12:59
  #1
Medlem
P4iNs avatar
Har passerat Älvsbyn några gånger och lagt märke till några bergrum, bl.a vid Nygård (Moren) och vägen mot Storforsen (Rackberget). Är lite nyfiken vad dessa kan vara för något då de verkar vara ganska stora anläggningar. Någon UE som vet nåt? Används dessa fortfarande av försvaret eller av någon annan?
Citera
2008-10-05, 11:27
  #2
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P4iN
Har passerat Älvsbyn några gånger och lagt märke till några bergrum, bl.a vid Nygård (Moren) och vägen mot Storforsen (Rackberget). Är lite nyfiken vad dessa kan vara för något då de verkar vara ganska stora anläggningar. Någon UE som vet nåt? Används dessa fortfarande av försvaret eller av någon annan?
Drivmedelsförvaring samt omformarstation.. Finns mkt kul i din närhet..
Citera
2008-10-23, 10:06
  #3
Medlem
kolymas avatar
Till salu

Här är då ett ute till försäljning.
http://web.capitex.se/bin/cgivisaobj...1&visabilder=1
Citera
2008-11-02, 21:54
  #4
Medlem
Jeegs avatar
salbeget? kärlsberget? salberget ska det tydligen finnas stora diseltankar i och kärlsberget har köpts av en 08:a som vill ha en egen batmangrotta, stog i PT men artikeln är borta =/

Någon som har fler tips?
Citera
2008-11-23, 20:52
  #5
Medlem
gve_mfuckers avatar
Omformarstationen är ju riktigt tuff. Finns mkt kul här i skogarna!
Citera
2008-11-25, 14:14
  #6
Medlem
Truxas avatar
Det är alltså så jävla synd att jag inte tog ett par bilder när jag var där... Jag åkte förbi den där omformarstationen (?) två gånger men jag stannade aldrig. Nu minns jag inte varför, men visst ligger det en villa eller nåt på andra sidan vägen?
Citera
2008-11-25, 22:18
  #7
Medlem
baazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Finns mkt kul i din närhet..

Fick faktiskt en fråga häromdagen gällande Älvsbyn. Tyvärr kunde jag inte svara på just det då jag inte är så hemma där, men frågan väckte min nyfikenhet. Är du duktig på Älvsbyn med omnejd?
Citera
2008-11-26, 18:18
  #8
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baaz
Fick faktiskt en fråga häromdagen gällande Älvsbyn. Tyvärr kunde jag inte svara på just det då jag inte är så hemma där, men frågan väckte min nyfikenhet. Är du duktig på Älvsbyn med omnejd?
Nej, men känner till mkt av det roliga i landet, även i de trakterna...
__________________
Senast redigerad av Bluebeast72 2008-11-26 kl. 18:39.
Citera
2008-12-27, 20:22
  #9
Medlem
Jeegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Drivmedelsförvaring samt omformarstation.. Finns mkt kul i din närhet..
Berätta gärna mer =) PM:a gärna om fina ställen
Citera
2009-06-01, 22:19
  #10
Medlem
BASs avatar
Salberget

Idag var jag och några kompisar iväg till älvsbyn för att fara till salberget och till omformarstationen.

Vill börja med att säga att omformarstationen är lika med noll i jämförelse med Salberget.

I salberget klättrade man upp cirka 30 meter på stege. Sen en liten lucka in i berget. När man klättrat in i luckan var det vatten upp till mitten av vaden i cirka fem meter, så stövlar är att rekomendera. Sen är det en slags gruvkorridor med massa "avstickare". Bara här var jag väldigt häpen. Hittade en annan utgång också via en sluttande kanske 75 meter lång gång.

Men när vi kollade "huvudkorridoren" upptäckte vi en spiraltrappa som jag trodde gick ner bara under golvet vi gick på. Men nejdå. Den gick ner ungefär 25-30 meter ner i berget till vad man kan kalla "cisternområdet". Jag som är en otroligt ovan UE:are var rädd vid dethär laget. Nåja, Därnere fanns det små luckor in till cisternerna...försås. Dessa cisterner var lika höga som upp till övre planet. D.v.s 20-30 meter höga. De var kanske sex meter breda (Cylinderformade). man kunde i princip inte tala med varandra i dessa eftersom att det ekade i kanske 10 sekunder allt man sade.

Detta är nåt otroligt häftigt. Det kan jag nog säga fastän det bara är mitt typ tredje ue-ställe.
Citera
2009-06-02, 02:14
  #11
Medlem
Ni skulle ha tagit lite bilder.
Citera
2009-06-02, 19:16
  #12
Medlem
BASs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Startgas
Ni skulle ha tagit lite bilder.

Vi gjorde det. Men det blev bara 1-2 bra
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback