• 1
  • 2
2008-10-03, 18:49
Medlem
xantonxs avatar
Ja, efter att ha snokat runt i tråden om ljuset över uppsala så märkte jag även att det var inte bara i västragötaland(vara, nossebro, grästorp osv) som blixtrar utan knall kom.

Vilka mer har sett det? Nån som vet vad det var? Såg säkert 7-8 blixtrar på 10 min igår, ibland kom det dubbelt, en av dom var grön!

Skrämmande upplevelse, skulle flimat... Kan säga att jag gick med 3 kompisar och alla såg det, även 2 andra som gick brevid oss. Mamma pratade om det och en kompis mamma och styvpappa hade också sett det. Därimot så mullrade det senare på natten.

Nån som vet vad det är?

Nån mer som tror detta har med 14 oktober att göra? även om de är sk "kornblixtrar"?
Senast redigerad av xantonx 2008-10-03 kl. 19:07.
Citera
2008-10-03, 19:09
Medlem
StortHelvetes avatar
Något liknande hände i Göteborg igår!
Se tråd: https://www.flashback.org/showthread.php?t=757838

Sedan så har vi en tråd här i Paranormal-forumet: https://www.flashback.org/showthread.php?t=757363

Kanske kan hitta lite tips i någon av trådarna?
Citera
2008-10-03, 19:17
Medlem
Mr.latss avatar
Var i Borås igår kväll, o det var standardväder som vanligt dvs, åska, regn och blixt, slog till o med ut någon elcentral vet jag. men erkänner att det var förvånansvärt många blixtar i förhållande till knallar.
Citera
2008-10-03, 19:43
Medlem
Norrsken???

Såg det förut med min bror och en kompis,
det syndes på himlen en klar vinternatt 2 mil norr om mälaren.
Citera
2008-10-03, 19:49
Medlem
svampdamps avatar
Ingen media som skriver om detta?
Citera
2008-10-03, 19:56
Medlem
Bjurnes avatar
Ser detta med jämna mellanrum medans jag skriver. Men det verkar ha lugnat sig lite nu. Inga ljud, även ifall fönstret är öppet. Pratade nyligen med flickvännen och berättade hur jag hade sett ett flygplan flyga i luften, varav två andra hängde på och blinkade likadant som flygplanet framför men i andra färger. Som sedan plötsligt slutade blinka och försvann i mörkret.

Inga förvarningsmuller eller muller över huvud taget, och det sker på a split second.

EDIT: Men det är troligen endast kornblixtar.
Senast redigerad av Bjurne 2008-10-03 kl. 20:03.
Citera
2008-10-03, 19:57
Medlem
coopers avatar
Hade över norra Bohuslän igår.. men jag tror att det var blixtrar.. frugan såg det hela vägen mellan Lysekil och strömstad..
Citera
2008-10-03, 20:17
Medlem
Såg det för nån timme sen men tänkte inte mer på det då... Trodde det var nån kamerablixt eller nån smällare eller nåt.. men kom inget ljud. Sen såg jag den här tråden på FB...
Ingen aning om vad det var

Var i Södertälje.
Citera
2008-10-03, 20:34
Medlem
Jag har sett det ett par gånger vid Globen, flera starka ljus på himlen men har inte hört något ljud.
Citera
2008-10-03, 21:01
Medlem
SickMicks avatar
Blinkar förfan hela tiden här!
Citera
2008-10-03, 21:04
Medlem
vart? skymtas fortfarande då och då här
Citera
2008-10-03, 21:11
Medlem
Celerons avatar
Bor i ett samhälle ca 1.5 mil söder om Borås. Såg detta igår också. Först blixtar med efterföljande dunder. Men senare på kvällen så såg man bara blixt/ljussken utan dunder.

Höll på i ett par timmar. Många tiotals sken. Senare på natten var det återigen ett par "blixtar med ljud". Intressant att se då jag knappt sett sådant här förut.

Dessutom vetter vardagsrummet mot skogsbrynet så det är kolsvart utanför fönstret. Då syntes det extra tydligt. Lägg därtill dimma som samtidigt låg över bostadsområdet (bor nära Viskan) som ytterligare förvrängde ljusskenen.

Som hämtat ur en Stephen King-roman.

Var väl sk "kornblixtar". Detta är från SMHI:s sida.

Citat:
Hur kommer det sig att himlen kan lysas upp som av kraftiga blixtar utan att man hör något dunder?

Svar: Det ljud som en blixt alstrar hörs bara upp till ca 2 mil, medan en blixt kan synas på 10-20 gånger så långt avstånd under gynnsamma förhållanden. Det man ser är sådana avlägsna blixtar. Beteckningen på fenomenet är kornblixt, men dessutom finns flera lokala benämningar, vilket visar att det inte rör sig om något direkt sällsynt fenomen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in