Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-10-03, 18:30
  #1
Medlem
epenefrins avatar
Sitter här och försöker installera arch, det första som händer är att OS'et inte känner av min hårddisk. Det är en SATA disk, har det någon betydelse? Tänkte jag skapar en tråd för dokumentation av min installation, så folk kommer ihåg!

Så hjälp mig med problemet att jag inte hittar disk
Sen en fråga till. Mitt windows - OS är partitionerat på så vis att jag har en C : och en D: .. Båda ntfs .. Min D: är där jag lagrat all media etc, och undrar om man bara kan formatera om själva filsystemet, istället för hela partitionen. Så man kan fortsätta att köra linux på den? Har googlat, men där verkar det omöjligt.
__________________
Senast redigerad av epenefrin 2008-10-03 kl. 19:02.
Citera
2008-10-04, 10:57
  #2
Medlem
du måste vara mer specifik om du ska få någon hjälp.. Vad menar du med att den inte känner av din hårddisk? vilket steg i installationen fastnar du på? går du efter nån speciell guide? vad har du för dator?

Du behöver inte formatera om "din D:", det finns fungerande ntfs-drivrutiner nu för tiden!

Det verkar som det här är din första linux-bekantskap? Om det är så kanske du ska prova en dist med lite mer användarvänlig installation till att börja med?
Citera
2008-10-04, 11:44
  #3
Avstängd
urandoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epenefrin
Sitter här och försöker installera arch, det första som händer är att OS'et inte känner av min hårddisk. Det är en SATA disk, har det någon betydelse? Tänkte jag skapar en tråd för dokumentation av min installation, så folk kommer ihåg!

Så hjälp mig med problemet att jag inte hittar disk
Sen en fråga till. Mitt windows - OS är partitionerat på så vis att jag har en C : och en D: .. Båda ntfs .. Min D: är där jag lagrat all media etc, och undrar om man bara kan formatera om själva filsystemet, istället för hela partitionen. Så man kan fortsätta att köra linux på den? Har googlat, men där verkar det omöjligt.

Har du den senaste Archlinux ison?

Vill minnas att det fanns en miss i tidigare archlinux kernel som inte hitta SATA-diskar. Det går iofs åtgärda själv, men det är lättare att ta ner senaste ison istället.
Citera
2008-10-04, 14:08
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urandom
Har du den senaste Archlinux ison?

Vill minnas att det fanns en miss i tidigare archlinux kernel som inte hitta SATA-diskar. Det går iofs åtgärda själv, men det är lättare att ta ner senaste ison istället.

Vet att arch har haft vissa tendenser till att döpa sata diskar till hda under installationen.. men sen döper om dom igen när du bootar systemet för första gången... mycket omständigt när grub är konfat fel :P
Citera
2008-10-05, 21:34
  #5
Medlem
epenefrins avatar
Ehm .. Nej, inte min första bekantskap med linux, har suttit med debian & ubuntu innan. Även archlinux. Problemet är att jag inte lyckas komma till någon vidare installation. Jag följer Arch Wikin - Beginners Guide. Problemet är att efter att jag har ställt in tangentbords layout via km, och kört /archlinux/setup/ så kommer jag till "partition" någonting. Har provat alla alternativen men den verkar helt enkelt inte hitta någon hard drive. Jag har tankat ison ifrån länken jag blev tipsad om på "vilken dist passar mig" tråden. Läs länken där

Vad vill ni veta om datorn ? Jag kan säga att det är en intel duo core 2 processor, Sata disk 500 gig, nvidia geforce 8800 gt (har jag för mig, om inte 8600). 2 gig ram (2 st 1 gigs).

Ehm, by the way så provade jag att installera ubuntu 8.04 också, men det fungerade inte heller. För den vägrar att boota in i själva installations menyn i x gränssnittet. Kan det vara så att min skärm inte passar / är kompatibelt med OS'et ? Låter väldigt konstigt iallafall. Men jag sitter med två stycken skärmar iallafall, en på VGA och en på DVI. Har även provat att installera med bara DVI - skärmen i.

Jaja, hoppas detta ger någonting att gå på.
Citera
2008-10-05, 21:56
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epenefrin
Ehm .. Nej, inte min första bekantskap med linux, har suttit med debian & ubuntu innan. Även archlinux.

okok! Sorry, fick för mig det bara!

Citat:
Ursprungligen postat av epenefrin
Vad vill ni veta om datorn ? Jag kan säga att det är en intel duo core 2 processor, Sata disk 500 gig, nvidia geforce 8800 gt (har jag för mig, om inte 8600). 2 gig ram (2 st 1 gigs).

Tänkte bara ifall det var en laptop, brukar ju kunna vara extra mycket pill då...

Citat:
Ursprungligen postat av epenefrin
Ehm, by the way så provade jag att installera ubuntu 8.04 också, men det fungerade inte heller. För den vägrar att boota in i själva installations menyn i x gränssnittet. Kan det vara så att min skärm inte passar / är kompatibelt med OS'et ? Låter väldigt konstigt iallafall. Men jag sitter med två stycken skärmar iallafall, en på VGA och en på DVI. Har även provat att installera med bara DVI - skärmen i.

Skärmen kan i princip inte vara inkompatibel, utan det är ju grafikkortet då möjligtvis.
Citera
2008-10-05, 22:07
  #7
Medlem
epenefrins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av <AS>
okok! Sorry, fick för mig det bara!

Det är lugnt. Det framgick ju inte i min första post däruppe

Citat:
Ursprungligen postat av <AS>
Tänkte bara ifall det var en laptop, brukar ju kunna vara extra mycket pill då...

Jo, jag vet .. Oftast när det gäller drivrutiner etc : ) minns hur mycket jag fick sitta och pilla för att få igång ett broadcom wlan kort . Hur många timmar jag spenderade på det vågar jag inte chansa på ens

Citat:
Ursprungligen postat av <AS>
Skärmen kan i princip inte vara inkompatibel, utan det är ju grafikkortet då möjligtvis.

Jo, haft den tanken med. Men sjukt störande att det inte fungerar som det ska :/.
Citera
2008-10-05, 23:03
  #8
Medlem
enda gången jag pillat med Arch försökte jag få in det på min EeePc 900, det funkade inte så bra för mig heller, men jag fick en del pointers från svenska Arch irc:en, du kan ju alltsid höra lite snällt där...
Citera
2008-10-06, 13:17
  #9
Medlem
epenefrins avatar
Hum, använder inte irc, har ingen aning om vad de hänger på för IRC server & jag har ingen aning om vad de hänger i för kanal?
Citera
2008-10-06, 18:58
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epenefrin
Hum, använder inte irc, har ingen aning om vad de hänger på för IRC server & jag har ingen aning om vad de hänger i för kanal?

Vi hänger på irc.freenode.net i #archlinux.se :P
Citera
2008-10-06, 19:34
  #11
Medlem
epenefrins avatar
Då loggar jag in strax då . Finns inga i den kanalen, är det på någon speciell port ?
__________________
Senast redigerad av epenefrin 2008-10-06 kl. 19:37.
Citera
2008-10-06, 20:27
  #12
Avstängd
urandoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epenefrin
Då loggar jag in strax då . Finns inga i den kanalen, är det på någon speciell port ?


20:27 -!- Irssi: #archlinux.se: Total of 45 nicks [1 ops, 0 halfops, 1 voices, 43 normal]


Nog finns det folk där alltid
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback