Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-10-02, 23:28
  #1
Medlem
TheCs avatar
SVT - Debatt visas live varje torsdagskväll kl 22.00
Hemsidan för mer info, klipp och debatterna - http://svt.se/debatt

Veckans ämnen (v40) -

- Feminister sätter abortfrågan i nytt ljus. Sker aborter för lättvändigt i Sverige?
- Sven-Otto Littorin möter förtvivlade Volvoarbetare i finanskrisens spår.
- Samt en mindre debatt om börskrisen i USA.


Hoppas jag inte är själv att se detta fenomenala samhällsprogram!

Jag skulle främst vilja tycka till om de Volvo-arbetare som blev inbjuda till programmet och fick väntilera sig lite mot Sven-Otto Littorin, pinsamt dåliga och jävligt irriterad blev man på dessa arbetare.

Undra om det fanns någon som inte var socialdemokrat?
Citera
2008-10-02, 23:35
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheC
SVT - Debatt visas live varje torsdagskväll kl 22.00
Hemsidan för mer info, klipp och debatterna - http://svt.se/debatt

Veckans ämnen (v40) -

- Feminister sätter abortfrågan i nytt ljus. Sker aborter för lättvändigt i Sverige?
- Sven-Otto Littorin möter förtvivlade Volvoarbetare i finanskrisens spår.
- Samt en mindre debatt om börskrisen i USA.


Hoppas jag inte är själv att se detta fenomenala samhällsprogram!

Jag skulle främst vilja tycka till om de Volvo-arbetare som blev inbjuda till programmet och fick väntilera sig lite mot Sven-Otto Littorin, pinsamt dåliga och jävligt irriterad blev man på dessa arbetare.

Undra om det fanns någon som inte var socialdemokrat?

Såg en stund.. Den där feministen var helt sjukt dum i huvvet.
Att jämföra abbort med mor på samma sätt som mord under andra världskriget, jag ser ingen som helst likhet i det! Det är sånna som han som gör att feminister ses som korkade
Citera
2008-10-02, 23:36
  #3
Medlem
schabo-labos avatar
Nej du är inte själv, klart man kollar på intressanta samhällsprogram.
Citera
2008-10-03, 00:08
  #4
Medlem
TheCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grpc
Såg en stund.. Den där feministen var helt sjukt dum i huvvet.
Att jämföra abbort med mor på samma sätt som mord under andra världskriget, jag ser ingen som helst likhet i det! Det är sånna som han som gör att feminister ses som korkade

Fast han blev lite ställd där när de unga flickorna börja argumentera emot honom hehe.

Men jag håller med, väldigt sjuk syn på de hela hade han!

Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Nej du är inte själv, klart man kollar på intressanta samhällsprogram.

Låter bra! Kommentarer kring programmet?
Citera
2008-10-03, 00:16
  #5
Avstängd
spoozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheC
Jag skulle främst vilja tycka till om de Volvo-arbetare som blev inbjuda till programmet och fick väntilera sig lite mot Sven-Otto Littorin, pinsamt dåliga och jävligt irriterad blev man på dessa arbetare.

Skönt att höra att det inte bara är jag som tycker att de är jobbiga.
Det är någonting med dessa människors attityder som är så tröttsamt att lyssna på.

De står vid sitt rullande band i 50 år och gnäller och gnäller.
Byt jobb då för fan! Det är 2008, inte 1808.
Det är faktiskt ganska vanligt numer att man utbildar sig och går vidare i karriären.
Citera
2008-10-03, 04:39
  #6
Medlem
Jag är extremt retorikinsnöad så jag försöker att se Debatt när jag kan. Debatt är en väldigt bra tanke... Det som är bra med programmet är väl tempot och växlingen mellan ämnen som är alldeles lagom för att vara TV där saker har en tendens att urarta om enskilda ämnen diskuteras för längre. Vad som inte är lika bra är att osakligheten når alltför höga höjder i varje program.

Överrepresentationen av exempelvis "goa göbbar" från Volvo har jag funderat lite på. Det var inte länge sedan man diskuterade VD-löner som ett halvt dussin gubbar också satt från Volvos rullband. Likadant i kvällens program.

Johan Norberg gillar jag, så där är jag partisk. Hade gärna sett honom förra veckan med kulturadeln. Ibland är det nästan lite smått skrämmande med kommentarer som "Förstatliga Vövlo... De e ju för fan en svensk klenod!". Däremot ger det programmet lite karaktär iofs. Men problemet är att Debatt har lite väl mycket karaktär. Vänsterkaraktär...

Sverige saknar en Sven Stolpe i Debatt. Det står jag fast vid.
Citera
2008-10-03, 07:54
  #7
Medlem
Gothenburgers avatar
Tyvärr blir det ju ingen vidare debatt i det här programmet. Var det någon mer än jag som tyckte sig se paniken lysa i ögonen på Josefsson när den totalt verklighetsfrämmande, stalinisten, tillika truckföraren började propsa på att Littorin skulle konfiskera Volvo Jag började rodna på det där viset man gjorde som liten när det visades hångelscener på TV och päronen var närvarande när truckföraren gick igång. Josefsson tyckes tänka " helvete! Vad säger karln? Fort som fan över till Littorin, hoppas micken var avstängd där"
Citera
2008-10-03, 08:30
  #8
Medlem
Volvoarbetarna visade verkligen att de inte har någon utbildning och inte är av det mer intellektuella slaget, skylla på Littorin när det är ledningen i framförallt ford som förstör... Tur att det var en person i debatten som nämnde detta, dock var det en s.k brat. Hade varit bättre om det kommit från någon av volvosnubbarna.

Dessutom kom ju Littorin med många bra saker, mycket pengar som satsades och en del extra pengar till just västra götaland, så vad klagar arbetarfolket över?
Citera
2008-10-03, 18:17
  #9
Medlem
TheCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spooz
Skönt att höra att det inte bara är jag som tycker att de är jobbiga.
Det är någonting med dessa människors attityder som är så tröttsamt att lyssna på.

De står vid sitt rullande band i 50 år och gnäller och gnäller.
Byt jobb då för fan! Det är 2008, inte 1808.
Det är faktiskt ganska vanligt numer att man utbildar sig och går vidare i karriären.

Jag förstod inte riktigt vad exakt de ville få Sven-Otto att göra? Låta staten gå in med ett par miljader och köpa Volvo för alla andras skattepengar så de fick behålla jobbet? Måste nog nästan tanka hem denna Debatt igen och se igenom för att förstå.

En sak förstod jag iallafall att det var ett jävla klagande utan dess like! Synd att de bara hade bjudit in dessa "goa gubbar" och satte Sven-Otto helt ensam emot dem (vilket han iof klara enligt mig jävligt bra!).

Citat:
Ursprungligen postat av legatoz
Jag är extremt retorikinsnöad så jag försöker att se Debatt när jag kan. Debatt är en väldigt bra tanke... Det som är bra med programmet är väl tempot och växlingen mellan ämnen som är alldeles lagom för att vara TV där saker har en tendens att urarta om enskilda ämnen diskuteras för längre. Vad som inte är lika bra är att osakligheten når alltför höga höjder i varje program.

Överrepresentationen av exempelvis "goa göbbar" från Volvo har jag funderat lite på. Det var inte länge sedan man diskuterade VD-löner som ett halvt dussin gubbar också satt från Volvos rullband. Likadant i kvällens program.

Johan Norberg gillar jag, så där är jag partisk. Hade gärna sett honom förra veckan med kulturadeln. Ibland är det nästan lite smått skrämmande med kommentarer som "Förstatliga Vövlo... De e ju för fan en svensk klenod!". Däremot ger det programmet lite karaktär iofs. Men problemet är att Debatt har lite väl mycket karaktär. Vänsterkaraktär...

Sverige saknar en Sven Stolpe i Debatt. Det står jag fast vid.

Volvo törs de inte klaga på, då får de kicken direkt och hur ska de då kunna köpa varmkorv och gå på Lisseberg nästa sommar? :-(

Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Tyvärr blir det ju ingen vidare debatt i det här programmet. Var det någon mer än jag som tyckte sig se paniken lysa i ögonen på Josefsson när den totalt verklighetsfrämmande, stalinisten, tillika truckföraren började propsa på att Littorin skulle konfiskera Volvo Jag började rodna på det där viset man gjorde som liten när det visades hångelscener på TV och päronen var närvarande när truckföraren gick igång. Josefsson tyckes tänka " helvete! Vad säger karln? Fort som fan över till Littorin, hoppas micken var avstängd där"

Inte ofta jag blir såpass insatt så jag sitter och svär för mig själv i soffan men igår var ett sådant tillfälle *skratt* Fan vad sur jag blev på dessa gubbar, jag förstår inte hur de tänker? Å alla likadanna...

Är de bara såhär i Göteborg?

Citat:
Ursprungligen postat av JAE
Volvoarbetarna visade verkligen att de inte har någon utbildning och inte är av det mer intellektuella slaget, skylla på Littorin när det är ledningen i framförallt ford som förstör... Tur att det var en person i debatten som nämnde detta, dock var det en s.k brat. Hade varit bättre om det kommit från någon av volvosnubbarna.

Dessutom kom ju Littorin med många bra saker, mycket pengar som satsades och en del extra pengar till just västra götaland, så vad klagar arbetarfolket över?

Men sköna argument som "Vi har betalat så mycket i skatt och i vinster till Volvo och var får vi nu?!??!", "Förstatliga Volvo!" osv så förstod man direkt vilken nivå de låg på..
Citera
2008-10-03, 19:18
  #10
Medlem
Det var nästan så man skämdes över att man överhuvudtaget satt sin fot i Göteborg. För det finns så många av detta slag i den staden både volvo och skf arbetare.

"Konfiskera volvo" hahah bra!

Och sen när dem pratade om att det var fordledningens fel så kommer dem med argumenten "att regerigen ska ta ansvar för sina medborgare och att vi då inte kan åka till USA och klaga"

Liksom vafan!? rikta kritiken rätt...Blev så jävla sur när jag såg programet folk är så himla obildade. SOSSESVERIGE
Dem var sosar alihopa och jag skulle skämmas över att rösta på samma parti som dem, man vill inte tillhöra den kategorin människor.

/Moderaten har talat
Citera
2008-10-03, 19:29
  #11
Medlem
En grej jag stör mig på i Debatt är att dom alltid på ena sidan ska ha nästan hela studion, och på andra sidan bara 2-3 stycken. Det är alltid så, igår med aborten, i våras om OS i Kina, Islamofobi, etc. Varför inte bjuda in folk så det blir lite mer 50/50 under diskusionen?
Citera
2008-10-03, 19:47
  #12
Medlem
eskimås avatar
"Konfiskera Volvo, det är ju en svensk klenod"

Undrar hurfan han tänkte att det skulle gå till rent tekniskt?

De människorna bekräftade bilden jag har av fabriksarbetare, hjärndöda okreativa robotar som tappat all verklighetsuppfattning.

Den där volvokärringen var ju ändå roligast!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback