2008-10-02, 16:34
Medlem
tjabba! jag har skördat tomten på rätt mycket valnötter nu i dagarna,har ett stoort träd på gården, men nu till frågan, jag har hört att man ska torka dom i ugn på lägsta värme ett bra tag, eller liknande, vet någon säkert hur jag ska göra jag kan bjuda på "hem"odlade valnötter till julen?

har googlat o allt de där men inte hittat nått

Hälsningar Aekiey
Citera
2008-10-02, 17:04
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aekiey
tjabba! jag har skördat tomten på rätt mycket valnötter nu i dagarna,har ett stoort träd på gården, men nu till frågan, jag har hört att man ska torka dom i ugn på lägsta värme ett bra tag, eller liknande, vet någon säkert hur jag ska göra jag kan bjuda på "hem"odlade valnötter till julen?

har googlat o allt de där men inte hittat nått

Hälsningar Aekiey
Det räcker att sprida ut dem på hönsnät eller liknande.

De blir lagom till jul .

~Paul~
Citera
2008-10-02, 17:48
Medlem
aha så enkelt, klockrent! kan jag lägga dom på en plåt med papper på? givetvis röra runt dom med jämna mellanrum så dom inte ruttnar/möglar!
Citera
2008-10-02, 19:18
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aekiey
aha så enkelt, klockrent! kan jag lägga dom på en plåt med papper på? givetvis röra runt dom med jämna mellanrum så dom inte ruttnar/möglar!
Ju mer luft det kommer åt desto mindre antal mögliga valnötter. Om du har överflöd av grillgaller så kan du köra med dessa.

~Paul~
Citera
2010-08-08, 16:42
Medlem
Hur vet man att de är mogna? Jag har hittat ett fint träd här hemmavid fullt med gröna frukter, med små bruna sprickor i skalet. Jag tog hem ett par och det är svårt att få loss det gröna frukthöljet och det är väldigt lite nöt inuti.
Så när är de mogna?
Citera
2010-08-08, 17:37
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gutegirl
Hur vet man att de är mogna? Jag har hittat ett fint träd här hemmavid fullt med gröna frukter, med små bruna sprickor i skalet. Jag tog hem ett par och det är svårt att få loss det gröna frukthöljet och det är väldigt lite nöt inuti.
Så när är de mogna?
När nötterna är mogna så börjar de trilla ned på marken. Då kan du plocka också dem som finns på trädet. Dessa nötter har ett omoget kött som har en helt annan smak mot de nötter som du köper till jul.

För att få fram den mogna smaken så måste de torkas. Du börjar med att avlägsna det gröna, yttre skalet. Därefter börjar själva torkningen. Detta bör ske på ett torrt ställe med god luftgenomströmning . Det får inte finnas den minsta risk för att de har en tät kontakt undertill eftersom de då börjar ruttna! Dessutom bör de skyddas från angrepp av diverse ohyra (insekter) samt råttor och möss/sorkar.

Det tar ca 3 månader tills nöten har mognat någorlunda.

Lycka till,

~Paul~
Citera
2010-08-08, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
När nötterna är mogna så börjar de trilla ned på marken. Då kan du plocka också dem som finns på trädet. Dessa nötter har ett omoget kött som har en helt annan smak mot de nötter som du köper till jul.

För att få fram den mogna smaken så måste de torkas. Du börjar med att avlägsna det gröna, yttre skalet. Därefter börjar själva torkningen. Detta bör ske på ett torrt ställe med god luftgenomströmning . Det får inte finnas den minsta risk för att de har en tät kontakt undertill eftersom de då börjar ruttna! Dessutom bör de skyddas från angrepp av diverse ohyra (insekter) samt råttor och möss/sorkar.

Det tar ca 3 månader tills nöten har mognat någorlunda.

Lycka till,

~Paul~

Toppen! Då ska jag hålla utkik.
Citera
2010-08-08, 21:42
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gutegirl
Toppen! Då ska jag hålla utkik.
Lycka till!

~Paul~
Citera
2010-08-09, 23:02
Medlem
MacLeods avatar
Jag äter valnötter till frukostgröten varje dag. Ville bara inflika att ekologiska valnötter är jävligt dyrt, och dina nötter är ju just ekologiska. Så du sitter på en liten guldgruva! =)
Citera
2019-09-02, 12:29
Medlem
Vilken månad kan man börja gå ut och kolla om dem är mogna att plockas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in