Flashback bygger pepparkakshus!
2008-10-02, 00:39
Medlem
N2O/THCs avatar
Hej! Jag satt precis och skulle äta upp resterna från min pommespizza, som jag lämnade efter mig igår. Jag upptäcker då att det verkligen smakar illa! Jag drar mig samtidigt till minnas av att jag har upplevt detta många gånger förut, då jag inte har orkat äta upp mina pommes och desperat försökt att värma dem till dess forna delikata form.

Är det bara jag som upplever att pommes blir skitäckliga då man återvärmer dem, eller gör jag något fel? Finns här någon som vågar sig på en kvalificerad gissning på varför det blir såhär?
Citera
2008-10-02, 01:52
Medlem
2cool4schools avatar
Ah... pommespizza? Vilken genialisk uppfinning. Måste testa. Köper du eller gör du själv? Vad är det mer än pommes på pizzan? Berätta!
Citera
2008-10-02, 02:20
Medlem
Doffwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2cool4school
Ah... pommespizza? Vilken genialisk uppfinning. Måste testa. Köper du eller gör du själv? Vad är det mer än pommes på pizzan? Berätta!

Kebabpizza+pommes är hur gott som helst. Blir ganska maffigt iof.
Mjo, gamla pommes är äcklig som fan utav någon dum anledning.

/Doffward
Citera
2008-10-02, 02:41
Medlem
knoxahs avatar
Du svarar ju på din egen fråga? Som att jag skulle fråga varför varm läsk är äckligt, generellt så är det bara det.
Citera
2008-10-02, 09:17
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knoxah
Du svarar ju på din egen fråga? Som att jag skulle fråga varför varm läsk är äckligt, generellt så är det bara det.
Nej, för kalla strips kan man återvärma men då blir de fortfarande mjuka och hängiga.
Dålig jämförelse.
Citera
2008-10-02, 10:36
Medlem
mongrels avatar
Plocka av pommesen från pizzan, hetta upp ordentligt med olja i en kastrull, fritera stripsen snabbt, tillbaka på pizzan. KLART. Inget jävla ugnsvärmande, pommes frites och ugnar går ALDRIG ihop!
Citera
2008-10-02, 10:51
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N2O/THC
Hej! Jag satt precis och skulle äta upp resterna från min pommespizza, som jag lämnade efter mig igår. Jag upptäcker då att det verkligen smakar illa! Jag drar mig samtidigt till minnas av att jag har upplevt detta många gånger förut, då jag inte har orkat äta upp mina pommes och desperat försökt att värma dem till dess forna delikata form.

Är det bara jag som upplever att pommes blir skitäckliga då man återvärmer dem, eller gör jag något fel? Finns här någon som vågar sig på en kvalificerad gissning på varför det blir såhär?
OK, jag ger mig på en sådan gissning .

När man friterar pommes så omvandlas stärkelsen till sackarider, dvs socker i en annan form. Samtidigt tvingar man upp vattnet till ytan på pommesarna. Därav fräsandet. Detta resulterar i mer än 50 procentig vätskeförlust inuti pommesarna och en hårdare yta.

När man sedan tar ut pommesarna och låter de vila så droppar en del olja bort från ytan, varvid de fortsätter att gå upp i temp inuti kärnan i ca 1 minut till. När de sedan börjar svalna och framför allt om man placerar dem i kyl så blir ytan mättad med vätska från pommesarna kärna och allt blir saggigt.

Själva smaken förändras pga att den utfällda och omvandlade stärkelsen bildar kristaller, dvs små sockerkulor (därför är gårdagens pommes sötaktiga i smaken) samtidigt som en del metaller också fälls ut tillsammans med mineraler. Alla dessa kemikalier tillsammans med den sega konsistensen bidrar till gårdagspommesarnas usla smak.

~Paul~
Citera
2008-10-02, 11:02
Medlem
N2O/THCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mongrel
Plocka av pommesen från pizzan, hetta upp ordentligt med olja i en kastrull, fritera stripsen snabbt, tillbaka på pizzan. KLART. Inget jävla ugnsvärmande, pommes frites och ugnar går ALDRIG ihop!

Nja, men det är ju kebabsås på alla pommes ju. Då går det väl inte att fritera dem igen? Eller, klart att det går, men jag betvivlar att resultatet skulle bli bra.

Citat:
Ursprungligen postat av dePaul

När man friterar pommes så omvandlas stärkelsen till sackarider, dvs socker i en annan form. Samtidigt tvingar man upp vattnet till ytan på pommesarna. Därav fräsandet. Detta resulterar i mer än 50 procentig vätskeförlust inuti pommesarna och en hårdare yta.

När man sedan tar ut pommesarna och låter de vila så droppar en del olja bort från ytan, varvid de fortsätter att gå upp i temp inuti kärnan i ca 1 minut till. När de sedan börjar svalna och framför allt om man placerar dem i kyl så blir ytan mättad med vätska från pommesarna kärna och allt blir saggigt.

Själva smaken förändras pga att den utfällda och omvandlade stärkelsen bildar kristaller, dvs små sockerkulor (därför är gårdagens pommes sötaktiga i smaken) samtidigt som en del metaller också fälls ut tillsammans med mineraler. Alla dessa kemikalier tillsammans med den sega konsistensen bidrar till gårdagspommesarnas usla smak.

~Paul~

Det lät ju som ett bra svar, men det kan bero på att jag inte kan något om kökskemin, så det där lät väldigt avancerat i mina öron. Men rent spontant måste jag säga att det låter rimligt. Vad du säger pekar ju med på att det enda man kan göra, är att fritera igen, vilket man oftast inte kan på grund av nersåsade pommes.
Citera
2008-10-02, 11:10
Medlem
manodepressivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul

~Paul~

Kan man på något sätt undvika detta? Genom vakuumförpackning eller dylikt?
Citera
2008-10-02, 11:29
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manodepressiv
Kan man på något sätt undvika detta? Genom vakuumförpackning eller dylikt?
Tyvärr inte eftersom det handlar om kemiska processer.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in