Citat:
Ursprungligen postat av N2O/THC
Hej! Jag satt precis och skulle äta upp resterna från min pommespizza, som jag lämnade efter mig igår. Jag upptäcker då att det verkligen smakar illa! Jag drar mig samtidigt till minnas av att jag har upplevt detta många gånger förut, då jag inte har orkat äta upp mina pommes och desperat försökt att värma dem till dess forna delikata form.
Är det bara jag som upplever att pommes blir skitäckliga då man återvärmer dem, eller gör jag något fel? Finns här någon som vågar sig på en kvalificerad gissning på varför det blir såhär?
OK, jag ger mig på en sådan gissning

.
När man friterar pommes så omvandlas stärkelsen till sackarider, dvs socker i en annan form. Samtidigt tvingar man upp vattnet till ytan på pommesarna. Därav fräsandet. Detta resulterar i mer än 50 procentig vätskeförlust inuti pommesarna och en hårdare yta.
När man sedan tar ut pommesarna och låter de vila så droppar en del olja bort från ytan, varvid de fortsätter att gå upp i temp inuti kärnan i ca 1 minut till. När de sedan börjar svalna och framför allt om man placerar dem i kyl så blir ytan mättad med vätska från pommesarna kärna och allt blir saggigt.
Själva smaken förändras pga att den utfällda och omvandlade stärkelsen bildar kristaller, dvs små sockerkulor (därför är gårdagens pommes sötaktiga i smaken) samtidigt som en del metaller också fälls ut tillsammans med mineraler. Alla dessa kemikalier tillsammans med den sega konsistensen bidrar till gårdagspommesarnas usla smak.
~Paul~