2009-06-18, 22:14
Medlem
OnkelDoffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huvudmannen
Någonsin hört talas om vinkyl? Skrattretande pryl som trots det säljer i tiotusental. Jag är kluven till badrumskylen, kan faktiskt vara bra. Däremot är det en lyxprodukt som måste etableras under en högkonjunktur. Idag håller folk i sina pengar och är tom motvilliga att köpa nya kylskåp i köket. Felaktig timing.

Ljudboksideén var riktigt bra. Kommer att bli the next big thing, tror jag.

Mini-varuhuset verkade bra, och mannen var rätt person för att etablera sådana. Han kan ju börja i sin egen stad (var det Eksjö?). Blir det lyckat har han en success story, han säger han upp sig och bygger upp mini-varuhus i varenda svensk småstad.
Du har allt klart för Dig? Vad fan sysslar Du med. Investerare? Försök komma med i nästa Draknästet. Dock krävs lite pengar. Det är alltid lättare att spendera i fantasin eller med andras pengar.
Citera
2009-06-18, 22:21
Medlem
uainds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpeter
Att Siba, Elgiganten, Åhlens, Ikea, etc skulle lokalisera sig under ett och samma tak i småorter.

Vad jag minns sa han specifikt att elektronikföretag inte var målgrupp då deras marginaler var för små.
Citera
2009-06-18, 22:25
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Någonsin hört talas om vinkyl? Skrattretande pryl som trots det säljer i tiotusental. Jag är kluven till badrumskylen, kan faktiskt vara bra. Däremot är det en lyxprodukt som måste etableras under en högkonjunktur. Idag håller folk i sina pengar och är tom motvilliga att köpa nya kylskåp i köket. Felaktig timing.
Självklart har jag hört talas om en vinkyl.

Vad jag sa var att tanten hade allt för högt pris, 12000 kr eller mer, för en produkt som är i princip den samma som en vinkyl. En vinkyl kostar typ 2000-3000 kr för dom mindre modellerna.

En Waeco/Dometic MF6W kostar 2500 kr i Sverige, 1400 kr i Tyskland.

Min design av badrumskyl är mycket bättre än hennes. Dessutom kan den säljas för 1500-2000 kr. Produktionskostnaden är såklart ungefär densamma som för en vinkyl, det är mest externa mått som skiljer.

Det är kvinnan det är fel på, inte själva produktiden.
Citera
2009-06-18, 22:31
Medlem
Blockchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpeter
Var det inte marknad på 600 miljoner dollar? Blev osäker nu. Var det omsättning kan det bli riktigt kul att höra.

Det låter vettigare faktiskt. Hörde nog fel
Citera
2009-06-18, 22:35
Medlem
Huvudmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo

Vad jag sa var att tanten hade allt för högt pris, 12000 kr eller mer, för en produkt som är i princip den samma som en vinkyl. En vinkyl kostar typ 2000-3000 kr för dom mindre modellerna.

Min design av badrumskyl är mycket bättre än hennes. Dessutom kan den säljas för 1500-2000 kr. Produktionskostnaden är såklart ungefär densamma som för en vinkyl, det är mest externa mått som skiljer.

12000 kr är ett bra skimming price som får folk att tråna efter lyxprodukten, lifestyle magasinen att skriva om den, och folk att drömma om den på natten. När produkten etablerats, och produktionskonstnaderna minskats, så minskas priset. Jämför med platt-TV, som ju kostade hutlöst när den kom.

Felet hon gjorde var att hon dels försökte pitcha badrumskylskåp, dels en helt ny kylteknik. En sak för mycket. Sen verkade hennes bakgrund snarare vara kylning än kosmetik, vilket känns lite oroväckande.
Senast redigerad av Huvudmannen 2009-06-18 kl. 22:41.
Citera
2009-06-18, 22:37
Medlem
OnkelDoffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo

Kan man sälja den för max 1 500 SEK så är det en kanonprodukt.
Citera
2009-06-18, 23:01
Medlem
Squalos avatar
Citat:
12000 kr är ett bra skimming price som får folk att tråna efter lyxprodukten, lifestyle magasinen att skriva om den, och folk att drömma om den på natten. När produkten etablerats, och produktionskonstnaderna minskats, så minskas priset. Jämför med platt-TV, som ju kostade hutlöst när den kom.

Felet hon gjorde var att hon dels försökte pitcha badrumskylskåp, dels en helt ny kylteknik. En sak för mycket. Sen verkade hennes bakgrund snarare vara kylning än kosmetik, vilket känns lite oroväckande.
Funkar inte så.

Till skillnad från en platt-TV är produktionskostnaden inte hög initialt för ett kylskåp.

Det verkade inte alls vara någon ny kylteknik, så som hon pratade dom den var det helt vanlig kylteknik som används i liknande produkter.
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelDoffe
Kan man sälja den för max 1 500 SEK så är det en kanonprodukt.
Ja, 1500-2000 kr låter som ett rimligt pris man kan ta och fortfarande tjäna på den. Lite beroende på butikernas marginal då. Lite oroväckande när en vinkyl kostar mer än det dubbla i Sverige än i Tyskland...
Citera
2009-06-19, 03:27
Medlem
Sweetiepies avatar
Lite kommentarer på dagens program.

* Idioterna med "fil-host" tjänsten... Vad pinsamma. Vad tänker de med?
Vad är deras unikitet? De har gjort en simpel tjänst som Rapidshare och räknade med mångmiljonvinst... och nuvarande inkomster var 150 dollar i månaden.
* Gillar tjejen med toalett-kylen. Men alderles för stor och dyr. En mini-kyl som går hänga på väggen och endast har plats för lite smink som är mycket billigare kanske har potential.
* Ljudbokstjästen är bra. Något som aldrig kom fram var hur många mobil-plattformar deras program finns för. Symbian, WindowsMobile, Android, iPhone.
* Jag gillar butiks-konceptet. Rent spontant känns det som ett nytt Kamprad-projekt. Men självklart helt omöjligt att spekulera i om det är genomförbart i längden och i större skala.

Sedan har jag lite frågor och synpunkter på programmet som helhet.

* Det verkar väldigt orimligt att investerarna kan spika en affär efter en muntlig presentation på det där sättet. I det värsta exemplet så presenterades ett program för kryptering av mail, helt utan att visa hur programmet ser ut eller knappt hur det fungerar. Mycket svårt att få en faktisk bild av konkurrensanalysen förutom det de "säger" och ingen vettig vill väl investera utan ett sådant förarbete?

* Snor drakarna godis från små barn? En uppfinnare har en kanonidé och erbjuder 4% men lämnar därefter rummet och drakarna har oftast snott åt sig 40-50% av bolaget, och de verkar oftast ta säkra kort. Borde det inte finnas måånga andra investerare runt om i Sverige som är "billigare" ? När de står och väger på ja eller nej så känns det som dom tänker "nu eller aldrig".

* Reagerar lite på att dom ska töntifiera programmet genom att programledaren säger löjliga och klatschiga meningar. "Men kan Mats ha ett äss i skjortärmen?". Men jag antar att det är så "TV"/underhållning fungerar... ser inte så mycket på TV.
Senast redigerad av Sweetiepie 2009-06-19 kl. 03:57.
Citera
2009-06-19, 09:19
Bannlyst
är det nån som fört statistik på hur ofta och hur mycket de olika drakarna gör några investeringar? känns som vissa knappt öppnat plånboken. skulle vara intressant med lite tabeller över detta.
Citera
2009-06-19, 09:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BurtMunro
Som tyckte Hagströmers satsning på Gerts och kvinnans franshice av gratistidninger var lite slapphänt. Efter den presentationen? Hur är resultatet för franshicetagarna då? Ja, dom åker i alla fall fina bilar och så!

Verkade mest vara kändistrams och inga konkreta besked på ekonomin. Där förlorade Hagströmer en hel del av min respekt i alla fall. Och vad var det för trams Gert slapp undan med när de frågade mer om ekonomin när det gällde deras bolag. "Det går att deklarera på många olika sätt" typ. Tur för Drakarna att Gert finns till hands och kan informera dem hur det funkar med sådana saker.

Och ja, jag är ofta grinig på morgnarna!!

det var ju småpotatis för hagströmer. som om du eller jag skulle köpa en trisslott.
Citera
2009-06-19, 10:00
Medlem
237s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghjkiuyt
är det nån som fört statistik på hur ofta och hur mycket de olika drakarna gör några investeringar? känns som vissa knappt öppnat plånboken. skulle vara intressant med lite tabeller över detta.

Instämmer!
Citera
2009-06-19, 10:07
Medlem
Huvudmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghjkiuyt

Gissa vem som innehar jumboplatsen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in