Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-10-01, 19:52
  #1
Medlem
RoidRages avatar
Ponera att ni ärver 50.000kr. Du/ni vill självklart göra nått för pengarna, men vill inte blåsa dom på en resa till Thailand i igenkännande Svensk karaktär.
Ni vill göra nått för pengarna för att kunna få in mer pengar. Kanske på rullande band, vad vet jag.

Första målet är att göra dom här 50.000:- till 100.000:-, 100.000:- till 200.000:- osv.
Dvs inte för stora odds så allt kan gå upp i rök, men heller inget projekt som tar för lång tid heller.

Vad skulle ni göra? Skulle ni fortsätta med idéen ni hade från början till slutet, eller skulle ni glida en stund på den ena näckrosen för att sedan hoppa vidare till en annan när ni har kapital för det?

Själv skulle jag försöka bygga upp dom där 50.000:- från början med att registrera ett nät-företag för import av varor från exempelvis Kina och sälja dom för ett bättre pris i Sverige.
Jag vet inte riktigt hur mycket pengar man måste tjäna för att man måste vara ett registrerat företag, men jag skulle nog inte registrera mig innan den gränsen är nådd för bästa avkastning.

Kanske fortsätta med elektroniken, och samtidigt köpa hem lite smycken eller annat som man vet man kan sälja bara för att det ska rulla på, och inte för mycket jobb blir det heller så man kan jobba på sidan av osv osv.

Vad skulle ni göra? Dröm iväg en stund.
Citera
2008-10-01, 20:00
  #2
Medlem
Skulle köpa Boliden aktier för 50 000 och kursen 27kr. Sen ett par år senare så är Boliden tillbaka på de kurser de var för ett år sedan(nu för ett år sedan alltså)
dvs ca 130, vips har man pengarna blvit 5 ggr mer värda.

Allt förutsatt att boliden kommer tillbaka men man skulle ju drömma...
Citera
2008-10-04, 21:15
  #3
Medlem
Finans.killens avatar
Drömma?

I en dröm kan ju allt hända så; Spela "Lott" och vinna drömvinsten!

Verkligheten: 25 000 aktier med hög direktavkastning. 25 000 i min egen firma så jag kan expandera!
Citera
2008-10-04, 22:10
  #4
Medlem
appe-s avatar
jag skulle investera allt i mitt företag (minus en tusing för en god middag med min älskade).

jag importerar klockor, och skulle med pengarna köpa agenturrättigheter (jag är nu enda svenska återförsäljare) av tillverkaren.
jag skulle garanterat köpa hem större partier och fortsätta sälja på olika sätt. hittils har det visat sig att hållhaken ligger hos mig själv och inte hos antalet kunder (vilket visat sig vara många).

50.000 hade i optimala förhållanden gett mig 11.000 i ren vinst. ett steg närmare aktiebolag!
Citera
2008-10-12, 15:11
  #5
Medlem
appe-s avatar
dock ..just nu känner jag att min privatekonomi falerat, och jag och min älskade måste börja om igen.

kontobalans: 1.600kr.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback