• 1
  • 2
2008-10-01, 16:00
Medlem
Tja,
ska idag göra en chili con carne med habanero.

Jag har aldrig använt färsk habanero förr, hur stark är den? Har köpt 2 röda habaneros, kan jag använda båda eller blir det för starkt?
Jag är en van chilipeppar användare, tål rätt mycket, men det ska trots allt vara ätbart =)
Ska ha 500 g nötförs och lök, tomater, vita bönor och sånt.

När ska man ta i habaneron? I början eller precis i slutet eller hur gör man för att få ut bästa smak?

Tack på förhand
Citera
2008-10-01, 16:07
Medlem
barkeepers avatar
Personligen...

..tror jag tva blir for mycket. Inte for att det blir oatligt, utan for att det ar onodigt.

Finhacka den, men forsok att inte ta pa den speciellt mycket med fingrarna. Jag brukar ha i allt, frovaggar, fron, allt utom stjalken. Och jag brukar frasa den tillsammans med loken. Nu ar det en del olika asikter om nar det skall i, etc, men sa brukar jag gora. Och ha garna ett fonster oppet, det kan bli lite irriterade luftvagar, om man sager sa. Den ar valdigt stark, nastan smartsam i for stor koncentration, men det ar bara harligt.

Lycka till!
Citera
2008-10-01, 16:20
Medlem
wastes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
..tror jag tva blir for mycket. Inte for att det blir oatligt, utan for att det ar onodigt.

Finhacka den, men forsok att inte ta pa den speciellt mycket med fingrarna. Jag brukar ha i allt, frovaggar, fron, allt utom stjalken. Och jag brukar frasa den tillsammans med loken. Nu ar det en del olika asikter om nar det skall i, etc, men sa brukar jag gora. Och ha garna ett fonster oppet, det kan bli lite irriterade luftvagar, om man sager sa. Den ar valdigt stark, nastan smartsam i for stor koncentration, men det ar bara harligt.

Lycka till!

Håller med, kör bara med en första gången. Tycker du att det kunde vara mer drag, ha i två nästa gång du gör chili. Jag är dock tveksam till att en hel habanero på 500g färs skulle vara för lite, även för den mest härdade chiliälskaren.
Citera
2008-10-01, 16:30
Medlem
Tack för era svar, jag nöjer mig nog med en den här gången då =)
Skriver ikväll hur det blev =)
Citera
2008-10-01, 16:32
Medlem
HonkenLarssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waste
Håller med, kör bara med en första gången. Tycker du att det kunde vara mer drag, ha i två nästa gång du gör chili. Jag är dock tveksam till att en hel habanero på 500g färs skulle vara för lite, även för den mest härdade chiliälskaren.
500g! ½kilo! Du e galen.

edit anledning:
Citat:
Läste det som 500g habanero.

Låter posten ståkvar som varnande exempel på när man läser för fort och feltolkar.
Senast redigerad av HonkenLarsson 2008-10-01 kl. 16:34.
Citera
2008-10-01, 17:05
Medlem
klybans avatar
Allt beror ju på hur härdad du är på chili, så näst in till omöjligt att svara på detta.
En bra habanero med allt med kommer göra det bra starkt.
Citera
2008-10-01, 18:20
Medlem
woofers avatar
Skiljer ju även rätt mycket mellan olika habbanero oxå, vissa är nå så in i djävulen starka medans andra knappt är starkare än vanlig chilli. Jag brukar provsmaka lite på varje habbanero för att veta vad jag har att göra med.

Som med alla kryddor ska man ju väga av så att dom inte tar den totala överhanden, bara för att man klarar att äta något som är jättestarkt behöver det ju inte betyda att det är gott. Att äta en god chili con carne skall vara en njutning inte att mandomsprov. Missförstå mig inte den skall vara stark men att krydda den mer än vad som behövs bara för att det är matcho är löjligt.

Och slutligen ett klassiskt habanerotips. Om du hackat habanero och plötsligt känner att du är kissnödig... Tvätta händerna jävligt noga innan du tar i kuken. Annars kommer du att få en habanero-upplevelse du sent ska glömma...
Citera
2008-10-01, 18:29
Medlem
Bar57s avatar
Glöm inte kanelen i con carnen bara, mycket trevligt
Citera
2008-10-01, 18:31
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Och slutligen ett klassiskt habanerotips. Om du hackat habanero och plötsligt känner att du är kissnödig... Tvätta händerna jävligt noga innan du tar i kuken. Annars kommer du att få en habanero-upplevelse du sent ska glömma...
Och nått man bara gör en gång också, om man nu missar detta tips
Citera
2008-10-01, 19:24
Medlem
dePauls avatar
En hel habanerofrukt till 500 g färs låter mycket i mina öron. De röda frukterna som jag köper är så starka att man är tvungen att hantera dem med latexhandskar och sörja för god luftgenoströmning.

~Paul~
Citera
2008-10-01, 19:45
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
En hel habanerofrukt till 500 g färs låter mycket i mina öron. De röda frukterna som jag köper är så starka att man är tvungen att hantera dem med latexhandskar och sörja för god luftgenoströmning.

~Paul~
Jag har gjort många goda habanero grytor, men de ggr jag haft stängd dörr till övriga lägenheten så har sambon fått en chock när hon kommit in till köket.
Hon hosta, klaga men hennes förkylda näsa blev snorfri, så klagat gick från tok klagning till faan min min näsa var klar och fri och så kom ett tack!
Citera
2008-10-01, 20:38
Medlem
Jag hade i nästan en hel habanero, det blev sjukt gott och lagom starkt =)

Tack för allas hjälp
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in