Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-10-01, 10:52
  #1
Medlem
nuhjs avatar
Det finns ju ett gäng frågetrådar angående olika utbildningar, och jag misstänker att det kan finnas ett visst intresse och frågor även angående japanska. Japanskan börjar ju få mer och mer popularitet iom anime, manga, spel osv och det finns ett växande intresse av att studera det. Det märks även på universitetsutbilningarna i sverige där många med internationell inriktning även fått en japansk sådan. Asien är ju mycket intressant även i företagssammanhang och fler och fler svenska förtag etablerar sig i bla Japan.

Om mig:
Gick ut natur på gymnasiet, gick sedan en musikproduktionskurs. Efter det har jag jobbat några år innan jag fick nog och tyckte att jag skulle göra nåt spännande istället för att harva på samma jobb resten av mitt liv. Ungefär så.

Nu har jag pluggat på en japansk språkskola i ett år och tre månader ungefär och tycker att, även om det är tufft och mycket plugga om man ska hänga med ordentligt, mycket intressant och spännande.

Så finns det intresse och frågor så svarar jag mer än gärna!
Citera
2008-10-01, 11:14
  #2
Medlem
Marxamas avatar
Hur har du finansierat det hela, och vad planerar du att göra när utbildningen är över?
Citera
2008-10-01, 11:17
  #3
Medlem
bowmore87s avatar
Har själv funderat på att läsa japanska i japan i lite mer än ett år. Vart i Japan är det du läser? Hade själv funderat på om det går att läsa i Kyoto, har ingen riktigt motivering till varför just där.

ställer ett par frågor.
  • Är det viktigt att kunna endel japanska innan man kommer dit?
  • Hur är det med pengar? ska man har sparat upp en hög med pengar innan och hur är det med lån?
  • Vart ansökte du om det?
Citera
2008-10-01, 11:20
  #4
Medlem
nuhjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marxama
Hur har du finansierat det hela, och vad planerar du att göra när utbildningen är över?

Mestadels CSN, men även en del egna pengar. Dock klarar man sig på bara CSN.

När jag blir klar här ska jag åka tillbaks till Sverige och plugga på universitetet. Lutar åt datateknik. Planen är iaf att jag så småningom ska ha ett jobb som involverar Japan på något sätt.
Citera
2008-10-01, 11:31
  #5
Medlem
nuhjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bowmore87
Har själv funderat på att läsa japanska i japan i lite mer än ett år. Vart i Japan är det du läser? Hade själv funderat på om det går att läsa i Kyoto, har ingen riktigt motivering till varför just där.

ställer ett par frågor.
  • Är det viktigt att kunna endel japanska innan man kommer dit?
  • Hur är det med pengar? ska man har sparat upp en hög med pengar innan och hur är det med lån?
  • Vart ansökte du om det?

Jag läser på en skola som ligger i Sendai. En och en halv timme från Tokyo med snabbtåget.
  • På min skola är det i alla fall så att, när man börjar gör man ett placeringstest. Beroende på resultatet på det stoppas man in i olika klasser. Dvs, har du mycket kunskaper, kommer du in i en högre klass och pluggar till en högre nivå. Man behöver däremot inte kunna nånting alls (som jag), men jag rekommenderar i alla fall att man lär sig hiragana och katakana innan man kommer hit eftersom det underlättar en del.
    I min skola går det massa kineser, och i kina (även i en del andra länder) måste man ha pluggat en månad eller mer för att få komma hit, så de andra i klassen ligger på en högre nivå än man själv om man inte kan nånting. Det löser man dock med lite jävlar anamma
  • Som mitt svar ovan, det är aldrig fel med egna pengar, men man klarar sig bra på CSN. Man kan ta merkostnadslån till skolavgiften också.
  • CSN som sagt.
Citera
2008-10-01, 11:41
  #6
Medlem
Marxamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bowmore87
Har själv funderat på att läsa japanska i japan i lite mer än ett år. Vart i Japan är det du läser? Hade själv funderat på om det går att läsa i Kyoto, har ingen riktigt motivering till varför just där.

ställer ett par frågor.
  • Är det viktigt att kunna endel japanska innan man kommer dit?
  • Hur är det med pengar? ska man har sparat upp en hög med pengar innan och hur är det med lån?
  • Vart ansökte du om det?
Ett tips är detta: ett språk lär man sig bäst genom att använda det, vilket man enklast gör i ett land där det används av de flesta som bor där. Med andra ord, vill du lära dig japanska, åk till Japan. HOWEVER, grundläggande japanska lär du dig precis lika väl här som där, så jag föreslår att du pluggar japanska stenhårt hemma i Sverige ett tag (säg, ett år eller två), för att sedan åka till Japan och få in flytet på riktigt.
Citera
2008-10-01, 12:04
  #7
Medlem
rularns avatar
kan man få flytet helt och hållet? Det låter ju helt jäkla omöjligt!
Citera
2008-10-01, 12:11
  #8
Medlem
nuhjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marxama
Ett tips är detta: ett språk lär man sig bäst genom att använda det, vilket man enklast gör i ett land där det används av de flesta som bor där. Med andra ord, vill du lära dig japanska, åk till Japan. HOWEVER, grundläggande japanska lär du dig precis lika väl här som där, så jag föreslår att du pluggar japanska stenhårt hemma i Sverige ett tag (säg, ett år eller två), för att sedan åka till Japan och få in flytet på riktigt.

Det är ju också ett alternativ. Jag kände däremot att jag inte hade viljan och orken att plugga hemma. Jag började säkert... massa gånger, men lade ner nästan direkt eftersom jag inte gick till någon skola. Men det funkar olika för olika personer.

Kompisar till mig som har pluggat i sverige, tex folkhögskola, och läste en kväll i veckan i ett år; jag hade läst längre efter 1½ månad. Alltså, man kan plugga själv hemma innan man åker, men eftersom man lär sig mycket fortare här får man fundera om det inte är "slöseri med tid" att lära sig i Sverige.

Nu säger jag inte att man inte kan lära sig lika mycket i Sverige på samma tid, men man kommer ha det mycket svårare att hålla motovationen uppe tror jag.
Citera
2008-10-01, 12:16
  #9
Medlem
nuhjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rularn
kan man få flytet helt och hållet? Det låter ju helt jäkla omöjligt!

Ska man bli flytande på japanska bör man nog bo här minst 5 år och umgås med japaner dagligen. Tror förresten inte 5 år räcker det heller.
Citera
2008-10-01, 12:20
  #10
Medlem
Marxamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nuhj
Det är ju också ett alternativ. Jag kände däremot att jag inte hade viljan och orken att plugga hemma. Jag började säkert... massa gånger, men lade ner nästan direkt eftersom jag inte gick till någon skola. Men det funkar olika för olika personer.

Kompisar till mig som har pluggat i sverige, tex folkhögskola, och läste en kväll i veckan i ett år; jag hade läst längre efter 1½ månad. Alltså, man kan plugga själv hemma innan man åker, men eftersom man lär sig mycket fortare här får man fundera om det inte är "slöseri med tid" att lära sig i Sverige.

Nu säger jag inte att man inte kan lära sig lika mycket i Sverige på samma tid, men man kommer ha det mycket svårare att hålla motovationen uppe tror jag.
Har man disciplin kan man lära sig otroligt mycket på egen hand väldigt snabbt. Så gjorde jag. Jag har lärt mig japanska snabbare än många av mina vänner som åkt till Japan och studerat språket där. Hur mycket man lägger ner i sina studier väger givetvis tyngre än var det är man studerar, och har man motivationen och disciplinen så vidhåller jag mitt argument till varför det är bättre att se till att kunna en del innan man åker iväg
(nu var det dock länge sedan jag studerade, annat har kommit i vägen, men jag kommer säkerligen ta upp det igen i framtiden)
Citera
2008-10-01, 12:27
  #11
Medlem
nuhjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marxama
Har man disciplin kan man lära sig otroligt mycket på egen hand väldigt snabbt. Så gjorde jag. Jag har lärt mig japanska snabbare än många av mina vänner som åkt till Japan och studerat språket där. Hur mycket man lägger ner i sina studier väger givetvis tyngre än var det är man studerar, och har man motivationen och disciplinen så vidhåller jag mitt argument till varför det är bättre att se till att kunna en del innan man åker iväg
(nu var det dock länge sedan jag studerade, annat har kommit i vägen, men jag kommer säkerligen ta upp det igen i framtiden)

Hehe, dock bygger ju ditt argument på att man har viljan (vilket gemene man inte har)
Jag tror ändå platsen spelar stor roll. Pluggar du lika mycket i Japan som du gör hemma så lär du dig definitivt mer om du pluggar i Japan eftersom du hör japanska överallt och du har japanska lärare/kompisar att fråga närsomhelst.

Hur länge pluggade du hemma? Har du varit i Japan och testat dina kunskaper?
Citera
2008-10-01, 12:38
  #12
Medlem
Marxamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nuhj
Hehe, dock bygger ju ditt argument på att man har viljan (vilket gemene man inte har)
Jag tror ändå platsen spelar stor roll. Pluggar du lika mycket i Japan som du gör hemma så lär du dig definitivt mer om du pluggar i Japan eftersom du hör japanska överallt och du har japanska lärare/kompisar att fråga närsomhelst.

Hur länge pluggade du hemma? Har du varit i Japan och testat dina kunskaper?
Jag förutsätter att man har viljan att lära sig om man får för sig att man ska lära sig Och ja, jag skrev ju tidigare att man lär sig japanska bättre i Japan - det är ju därför jag tycker man ska vänta ett tag med att åka dit.

Det var flera år sedan jag började med japanskan, och det har varit från och till hur intensivt jag studerat. Vissa perioder har det inte hänt något alls, vissa perioder har jag knappt gjort något annat. Hiragana och katakana lärde jag mig utantill på två dagar (och det gjorde jag i skolan, på rasterna), alla jouyou-kanji tog två månader att nöta in (felmarginal på 2-3% när jag testade mig - väldigt mycket har dock fallit bort), och så vidare... Inte varit i Japan än, men när jag är klar med min utbildning så lär jag åka dit både en och två gånger
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback