2008-09-30, 22:00
Bannlyst
Hur är det med kantareller i en gryta, ska de tillsättas på slutet eller vara med från början med kötten och paprika osv.
Citera
2008-09-30, 22:11
Medlem
2cool4schools avatar
Det blir godast om man fräser svampen i smör först och tillsätter när grytan är färdig. Har man i svampen från början blit den lätt gummiaktig och, ja, "svampig"
Citera
2008-09-30, 22:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 2cool4school
Det blir godast om man fräser svampen i smör först och tillsätter när grytan är färdig. Har man i svampen från början blit den lätt gummiaktig och, ja, "svampig"

Jo tack, en klassisk kantarell-tillredning, dock kan det vara kul att variera sig.
Citera
2008-09-30, 22:13
Medlem
Richie Apriles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Digitalman
Hur är det med kantareller i en gryta, ska de tillsättas på slutet eller vara med från början med kötten och paprika osv.
Jag tycker att kött i en gryta ska koka länge och bli mört och fint, är då svampen i tillsammans från början blir den lätt sönderkokt.
Det jag brukar göra är att snabbsteka svampen i grytan först(så att en del av själva smaken hänger med i grytkoket) innan jag gör någonting annat och lägga den åt sidan till 5-10 minuter innan servering då den får puttra med resten av grytan.
Då har den en bra konsistens och en god smak.
Citera
2008-09-30, 22:15
Medlem
Richie Apriles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2cool4school
du hann före, är det därför du är 2cool4school och jag är 2slow4school?
Citera
2008-09-30, 22:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Richie Aprile
Jag tycker att kött i en gryta ska koka länge och bli mört och fint, är då svampen i tillsammans från början blir den lätt sönderkokt.
Det jag brukar göra är att snabbsteka svampen i grytan först(så att en del av själva smaken hänger med i grytkoket) innan jag gör någonting annat och lägga den åt sidan till 5-10 minuter innan servering då den får puttra med resten av grytan.
Då har den en bra konsistens och en god smak.

Jag fräser helt enkelt svampen för sig på slutet eftersom grytan redan står här och puttrar. Den lösningen är nog den bästa.
Citera
2008-09-30, 22:25
Medlem
Richie Apriles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Digitalman
Jag fräser helt enkelt svampen för sig på slutet eftersom grytan redan står här och puttrar. Den lösningen är nog den bästa.

Det blir nog alldeles utmärkt!
Smaklig måltid
Citera
2008-10-01, 20:03
Medlem
när jag vill ha svampsmak i grytor mortlar jag torkad trumpetsvamp/trattkantarell som går med från start, på slutet lägger jag i bitar av någon mer smaklös svamp tex. blek taggsvamp, kalle mf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in