Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-09-30, 12:47
  #1
Medlem
För ett företag gäller följande:
Räntabilitet på eget kapital, RE (före skatt) 59 %
Räntabilitet på totalt kapital, RT 14 %
Genomsnittlig skuldränta, RS 5 %

Vilken är företagets soliditet?



Hur går jag tillväga för att räkna ut soliditeten?
Citera
2008-09-30, 18:24
  #2
Medlem
snow_mans avatar
Sätt upp en ekvation med WACCen och så löser du ut den med hjälp av de parametrar du fått.
Citera
2008-10-07, 14:41
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emil23j
För ett företag gäller följande:
Räntabilitet på eget kapital, RE (före skatt) 59 %
Räntabilitet på totalt kapital, RT 14 %
Genomsnittlig skuldränta, RS 5 %

Vilken är företagets soliditet?



Hur går jag tillväga för att räkna ut soliditeten?

EBT/E = 0,59
EBT = 0,59 * E

I = 0,05 * EBT

(EBT + I)/(E+D) = 0,14
1,05 * EBT/(E+D) = 0,14

1,05 * 0,59 * E /(E + D) = 0,14
E / (E + D) = 0,14 / (0,59 * 1,05) = 1400 / 6195 = 280 / 1239

Svar: 280 / 1239
__________________
Senast redigerad av Gabriel Hanzon 2008-10-07 kl. 14:54.
Citera
2008-10-07, 15:50
  #4
Medlem
Det går att förkorta ett steg till förresten.

280 / 1239 = 40 / 177
Citera
2008-10-07, 19:07
  #5
Medlem
appe-s avatar
vad är rentabilitet?

edit: ursäkta, jag menar:
vad är rentabilitet? utveckla gärna vad du försöker få fram, och hur. jag är lekman men mycket intresserad.
wikipedias förklaring av soliditet inger mig att det har med hur mycket ett företag handlar med sina egna resurser, och således hur pålitlig deras ekonomi är.. eller? :-)

nu får du ursäkta om jag lånar dig tråd för mycket, men det här är ord som länge intresserat mig.
__________________
Senast redigerad av appe- 2008-10-07 kl. 19:11.
Citera
2008-10-08, 02:31
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av appe-
vad är rentabilitet?

edit: ursäkta, jag menar:
vad är rentabilitet? utveckla gärna vad du försöker få fram, och hur. jag är lekman men mycket intresserad.
wikipedias förklaring av soliditet inger mig att det har med hur mycket ett företag handlar med sina egna resurser, och således hur pålitlig deras ekonomi är.. eller? :-)

nu får du ursäkta om jag lånar dig tråd för mycket, men det här är ord som länge intresserat mig.

Ett företag har tillgångar i form av maskiner, byggnader, bankkonton etc. Låt oss kolla det totala värdet av dessa tillgångar för A (assets).

För att finansiera inköp av maskiner och liknande kan företaget ta lån. Låt oss kalla den totala skulden för D (debt). Företaget betalar ränta på dessa lån, låt oss kalla räntekostnaderna för I (interest)

Värdet på tillgångarna (A) minus företagets skulder (D) är det egna kapitalet. Låt oss kalla detta för E (equity).

Det finns olika mått på den vinst ett företag gör. Ett av dessa mått är vinsten innan skatt. Låt oss kalla detta för EBT (earnings before taxes).

Räntabilitet på eget kapital beräknas genom att dela företagets vinst innan skatt (EBT) med värdet på det egna kapitalet (E), alltså EBT/E.

Räntabilitet på totalt kapital beräknas genom att dela företagets vinst innan skatt inklusive ränteintäkter men exklusive räntekostnader med värdet på det totala kapitalet (A), alltså (EBT + I)/A eller (EBT + I)/(E + D) eftersom A = E + D.

Soliditeten är den del av det totala värdet på tillgångarna som finansieras med det egna kapitalet, alltså E /A eller E / (E + D).

Sammanfattningsvis är alltså det egna kapitalet den del av tillgångarna som inte är finansierade med skulder. Soliditet ett mått på hur stor andel av tillgångarna som finansieras med det egna kapitalet. Räntabilitet är ett mått på hur lönsamt företaget är i förhållande till antingen det egna kapitalet eller det sammanlagda värdet av företagets tillgångar. Det ska sägas att det finns fler räntabilitetsmått än räntabilitet på eget kapital och räntabilitet på totalt kapital.
Citera
2009-01-08, 22:37
  #7
Medlem
Bodhisattvas avatar
Hamnade här av en händelse. Det verkar som ett tack till GH för en bra och utförlig beskrivning hade varit på sin plats.

Så, å otacksamma apans- vägnar, tack!
Citera
2009-01-13, 17:17
  #8
Medlem
MaTTis_Borkasons avatar
även jag klämmer in ett tack för utstuderad analys.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback