• 1
  • 2
2008-09-29, 22:27
Medlem
Tja, jag har väldigt svårt att spela B-ackord (mina fingrar e inte så bra på att böjas) på gitarren så jag undrar om det finns ackorder som är enklare att spela men som låter som B-ackorden? låten jag ska spela är Adam Sandler - Forgetful Lucy

Länk till låten : http://www.azchords.com/s/sandlerada...bs-196923.html

Tack, / Nestro
Citera
2008-09-29, 22:29
Medlem
Noetlovskijs avatar
Du får, precis som alla andra som har problem med barré-ackord, öva.
Citera
2008-09-29, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nestrovic
Tja, jag har väldigt svårt att spela B-ackord (mina fingrar e inte så bra på att böjas) på gitarren så jag undrar om det finns ackorder som är enklare att spela men som låter som B-ackorden? låten jag ska spela är Adam Sandler - Forgetful Lucy

Länk till låten : http://www.azchords.com/s/sandlerada...bs-196923.html

Tack, / Nestro
Gå in på http://chordfind.com/ och välj B Major. Sen kan du trycka på variations längre ner. Personligen tycker jag att det är lättast att ta det som barré på 7:e bandet.
Citera
2008-09-29, 22:30
Medlem
Vappas avatar
Ta det som en rockkvint och om det går lägg till oktaven. Brukar duga

G-4----
D-4----
A-2----
E------

Edit, kom på att du faktiskt kan ta ett fullt B-ackord ifall du kan nöja dig med att ha F# i basen

Dur
B-4----
G-4----
D-4----

Moll
B-3----
G-4----
D-4----
Senast redigerad av Vappa 2008-09-29 kl. 22:33.
Citera
2008-09-29, 22:31
Medlem
Adversariuss avatar
Har inte den blekaste aning om vad du menar med ackord som "liknar" B... Men du kanske kan pröva att ta ett powerackord. Då spelar du bara två toner, grundton och dominant, B och F# i det här fallet. Alltså, håll in andra bandet på A-strängen med pekfingret, och fjärde bandet på D-strängen med långfingret.
Citera
2008-09-29, 22:34
Medlem
Calle221s avatar
Om du spelar som Vappa visade så blir det nog bäst, men du kan också testa detta:

e---2---
B---4---
G---4---
Citera
2008-09-29, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adversarius
Har inte den blekaste aning om vad du menar med ackord som "liknar" B... Men du kanske kan pröva att ta ett powerackord. Då spelar du bara två toner, grundton och dominant, B och F# i det här fallet. Alltså, håll in andra bandet på A-strängen med pekfingret, och fjärde bandet på D-strängen med långfingret.

jag menar att det ska låta som B-ackorden men inte vara så komplex med fingrarna ;o men din lät ganska enkel Andra bandet på A-strängen och Fjärde Bandet på D-strängen it is!
Citera
2008-09-29, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vappa
Ta det som en rockkvint och om det går lägg till oktaven. Brukar duga

G-4----
D-4----
A-2----
E------

Edit, kom på att du faktiskt kan ta ett fullt B-ackord ifall du kan nöja dig med att ha F# i basen

Dur
B-4----
G-4----
D-4----

Moll
B-3----
G-4----
D-4----

va?... jag kan ingenting om gitarrer d00d
Citera
2008-09-29, 23:03
Medlem
Vappas avatar
Siffrorna anger vilket band du ska trycka ner respektive sträng på. Bit av kaka som man säger på engelska
Citera
2008-09-30, 00:46
Medlem
Lånar tråden. När jag tar t.ex. B så håller jag D,G,B på fjärde bandet alla med ringfingret, inte med lång-, ring- och lillfingret alltså. Är det bara jag som gör så eller är det vanligt?
Citera
2008-09-30, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helter
Lånar tråden. När jag tar t.ex. B så håller jag D,G,B på fjärde bandet alla med ringfingret, inte med lång-, ring- och lillfingret alltså. Är det bara jag som gör så eller är det vanligt?

Jag förstår inte ens hur man skulle kunna hålla så, vad händer med e strängen då? Den ska ju ligga på andra bandet. Själv håller jag lill, ring och lång fingret på fjärde bandet.
Citera
2008-09-30, 17:02
Medlem
Ravenhearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azules
Jag förstår inte ens hur man skulle kunna hålla så, vad händer med e strängen då? Den ska ju ligga på andra bandet. Själv håller jag lill, ring och lång fingret på fjärde bandet.

Man skiter helt enkelt i den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in