Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-10-03, 19:43
  #13
Medlem
Doncos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor_Bly
Vad tror ni om mitt förslag med bilbatterier?

Väldigt jobbigt och väldigt krångligt.

Fibern kommer att dö vid strömavbrott. Vad ska fibern belysas med om det är strömavbrott? Och som någon annan skrev, switchen i fastigheten går inte på UPS.

Köp en vanlig UPS som tar ner servern snyggt istället.
Citera
2008-10-03, 19:46
  #14
Medlem
project_xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor_Bly
Vad tror ni om mitt förslag med bilbatterier?

Skulle bli för omständigt.

Du behöver ju då en trafo+likriktare för att få likspänning och 12 V, sedan ska du få upp spänningen till 230V plus att det ska vara växelspänning då igen.
Citera
2008-10-03, 19:52
  #15
Medlem
yeahgrrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor_Bly
Vad tror ni om mitt förslag med bilbatterier?
idiotiskt..... köp ups och ett elverk istället.....
Citera
2008-10-04, 04:48
  #16
Medlem
Doktor_Blys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yeahgrr
idiotiskt..... köp ups och ett elverk istället.....
Citat:
Ursprungligen postat av Donco
Väldigt jobbigt och väldigt krångligt.

Fibern kommer att dö vid strömavbrott. Vad ska fibern belysas med om det är strömavbrott? Och som någon annan skrev, switchen i fastigheten går inte på UPS.

Köp en vanlig UPS som tar ner servern snyggt istället.

Citat:
Ursprungligen postat av project_x
Skulle bli för omständigt.

Du behöver ju då en trafo+likriktare för att få likspänning och 12 V, sedan ska du få upp spänningen till 230V plus att det ska vara växelspänning då igen.
Här var vi tydliga Bilbatterier är struket.
Citera
2017-09-01, 11:36
  #17
Medlem
record-collectors avatar
Ledsen att jag lyfter en nästan 10 år gammal tråd.

Citat:
Ursprungligen postat av Donco
Väldigt jobbigt och väldigt krångligt.

Fibern kommer att dö vid strömavbrott. Vad ska fibern belysas med om det är strömavbrott?
Och som någon annan skrev, switchen i fastigheten går inte på UPS.

Köp en vanlig UPS som tar ner servern snyggt istället.
Är det likadant idag år 2017 att vid ett strömavbrott så dör fibern? Själv bor jag på landet och kör via ADSL (kopparkabel som hänger i stolpar) och hos mig fungerar i vart fall telefonen vid strömavbrott. Funderar på att investera i en UPS så fungerar även ADSL-modemet (och den stationära datorn) vid strömavbrott.
Citera
2017-09-01, 11:39
  #18
Medlem
Elverk? Om du kan ha det på nån bra plats. Bra när infrastrukturen rasar också.
Citera
2017-09-01, 13:15
  #19
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av record-collector
Är det likadant idag år 2017 att vid ett strömavbrott så dör fibern?
Det beror på varifrån du får fibern, d.v.s var andra änden av den finns.
Hela kedjan fram till dig måste vara strömsatt.
ÄR det så, då kan du komma ut på nätet även vid elavbrott om all relevant utrustning hos dig också får ström på nåt sätt, t.ex via UPS eller inbyggda batterier som t.ex laptop har.
Är en enda länk i kedjan strömlös så spelar det ingen roll hur mycket ström du har hos dig.

Citat:
Själv bor jag på landet och kör via ADSL (kopparkabel som hänger i stolpar) och hos mig fungerar i vart fall telefonen vid strömavbrott.
Telefon via kopparledning kan strömförsörjas via telenätet, d.v.s telefonerna behöver inte kopplas till eluttag också, det räcker med telejacket om man inte har nån krånglig eller trådlös modell.
ADSL-dosan måste du ha ström till. Telestationerna har oftast reservkraft så det räcker någon eller några timmar i mindre stationer eller dieselgeneratorer som kan köras konstant i större stationer, därför funkar telefonin och vanligen också adsl vid elavbrott, en stund i alla fall.

Citat:
Funderar på att investera i en UPS så fungerar även ADSL-modemet (och den stationära datorn) vid strömavbrott.
Det bör fungera. Hur lång upptid du får hänger ihop med hur kraftig ups du skaffar. Stora ups, t.ex 3000va, kan kanske hålla en stationär dator, monitor och nätverksprylar igång i 25-50 minuter beroende på vad du gör med datorn. Om du maxar processor och ett mycket kraftigt grafikkort så datorn drar 400-500w från eluttaget får du givetvis kortare upptid än om du bara sitter och googlar. Se till att skaffa en ups som ger riktig sinusvåg ut, inte fyrkantvåg (pulser) och inte "sunusoid" (trappform). Kort&gott, köp inte billigt. Tänk på att stora ups kan dra väldiga mängder ström när strömmen sedan kommer åter, du kan behöva 16A eluttag för de större modellerna och det ska vara jordat.
Citera
2017-09-01, 13:25
  #20
Medlem
Salorms avatar
Inbyggda batterier eller NVME finns ju även i servers så de inte hårdkraschar vid elavbrott. De stänger av sig mjukt lugnt och kan även fördela iväg relevant last till fungerande servers om man så vill. På en ny server kan du ju tillomed koppla in en skärm om den är avstängd och skärmen lyser upp och visar status på servern.
Ju närmare vi kommer Intels 3d xpoint eller HPE's Memristor så kommer det här vara ett minne blott.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback