Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-09-29, 21:40
  #1
Medlem
Doktor_Blys avatar
Vill börja med att be om ursäkt ifall denna tråd hamnat fel, det finns ingen forumsdel som passar denna perfekt, men eftersom det är en server allt handlar om i slutändan så valde jag ändå att lägga tråden här

Har funderat länge på en lösning för att få en server att ha mer eller mindre garanterad upptid vad gäller elen. Ett mindre elverk är inte att tänka på, dels är det alldeles för dyrt och dels hade det inte uppfyllt mina önskningar ändå - det blir ett kortare avbrott på 2-3 sek och det vill jag alltså undvika.

Det jag fastnat vid är att jag tvivlar på om det överhuvudtaget är möjligt utan att specialbeställa speciella nätaggregat, men min tanke har alltid vart att - på en laptop så funkar det ju, då borde det ju funka på en server också. Min tanke var först att på något vänster ordna ett batteri som laddas upp konstant (underhållsladdning) - och sedan skickar vidare elen till nätaggregaten. Det är ju inte en helt perfekt lösning eftersom ett batteri inte håller i all evighet och - batterier som laddas konstant tappar livslängd fort. Men det är en acceptabel lösning iallafall, tills man inser problemen:

Batteri = Likström Eljack = Växelström
Batteri = 12 Volt Eljack = 220 Volt

Det är alltså detta som stoppar min idé, eftersom det i dagsläget är omöjligt(?) att få servern att rulla med dessa värden? Men då är min tanke tillbaka på ruta ett - det funkar ju i en laptop, då MÅSTE det ju gå i en server också. Även funderat på specialtillverkade nätaggregat men det känns som att detta går att lösa på ett lättare sätt.

Det får som sagt inte kosta skjortan heller, taket ligger runt 2-3000, kan tänka mej gå över denna gräns om det finns någon ännu smartare id´e som bevarar strömmen längre än ett vanligt batteri vid ett eventuellt strömavbrott (går det eventuellt att göra något av ett bilbatteri)?

Alla svar uppskattas.

TACK på förhand //Bly
Citera
2008-09-29, 21:46
  #2
Medlem
cammos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor_Bly
Min tanke var först att på något vänster ordna ett batteri som laddas upp konstant (underhållsladdning) - och sedan skickar vidare elen till nätaggregaten.

Ja, UPS heter det och finns dom flesta datorbutiker.

http://www.dustinhome.se/ProductList...nd&lgroup=5735 t.ex

kostar från 500:- och uppåt beroende på hur länge du vill driva datorn på det.
__________________
Senast redigerad av cammo 2008-09-29 kl. 21:50.
Citera
2008-09-29, 21:56
  #3
Medlem
Doktor_Blys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Ja, UPS heter det och finns dom flesta datorbutiker.

http://www.dustinhome.se/ProductList...nd&lgroup=5735 t.ex

kostar från 500:- och uppåt beroende på hur länge du vill driva datorn på det.
Tack för snabbt svar! Detta funkar med säkerhet oxå?

EDIT: Med dubbla nätagg*
Citera
2008-09-30, 13:36
  #4
Medlem
Doktor_Blys avatar
Det är nog inte riktigt UPS jag är ute efter ändå. Kollat in även de lite dyrare modellerna (runt 12-15.000:-) och ingen av modellerna har en drifttid på mer än högst 10 minuter. Det jag hade tänkt mig är att ha en strömbackup i åtminstone 1 dygn vid ett eventuellt strömavbrott.

Tack på förhand //Bly
Citera
2008-09-30, 13:41
  #5
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor_Bly
Det är nog inte riktigt UPS jag är ute efter ändå. Kollat in även de lite dyrare modellerna (runt 12-15.000:-) och ingen av modellerna har en drifttid på mer än högst 10 minuter. Det jag hade tänkt mig är att ha en strömbackup i åtminstone 1 dygn vid ett eventuellt strömavbrott.

Tack på förhand //Bly

köp 150 UPS:er
Citera
2008-09-30, 13:43
  #6
Medlem
werss avatar
Då behöver du ett kraftverk.. ett dieselagregat eller liknande. Som driver en smart UPS. Som de har på te.x sjukhus.
Citera
2008-09-30, 13:46
  #7
Medlem
Doktor_Blys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wers
Då behöver du ett kraftverk.. ett dieselagregat eller liknande. Som driver en smart UPS. Som de har på te.x sjukhus.
Det låter som en mycket dyr historia?
Citera
2008-09-30, 13:49
  #8
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor_Bly
Det låter som en mycket dyr historia?

Lär väl inte vara sådyrt i jämförelse med 12-15000 kronors-UPS:er?
Citera
2008-09-30, 13:52
  #9
Medlem
cammos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor_Bly
Det är nog inte riktigt UPS jag är ute efter ändå. Kollat in även de lite dyrare modellerna (runt 12-15.000:-) och ingen av modellerna har en drifttid på mer än högst 10 minuter. Det jag hade tänkt mig är att ha en strömbackup i åtminstone 1 dygn vid ett eventuellt strömavbrott.

Poängen med en UPS är att hjälpa mot kortare strömavbrott, sekunder till några minuter, eller att hinna ta ner servern snyggt när det blir ett längre avbrott.

Hur mycket nytta har du av servern när ditt nätverk ändå troligen inte fungerar pga strömavbrottet.


Jula har relativt billiga bensinaggregat annars.


http://www.jula.se/e-Sales/esa/defau...p.Items=100901
Citera
2008-09-30, 14:00
  #10
Medlem
Doktor_Blys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Hur mycket nytta har du av servern när ditt nätverk ändå troligen inte fungerar pga strömavbrottet.
Varför skulle inte nätverket fungera? Självklart kopplar man isåfall in alla switchar och routrar i samma UPS isåfall, ang internet så dör inte fiberlinan vid strömavbrott
Citera
2008-09-30, 16:55
  #11
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor_Bly
Varför skulle inte nätverket fungera? Självklart kopplar man isåfall in alla switchar och routrar i samma UPS isåfall, ang internet så dör inte fiberlinan vid strömavbrott

Beror väl på...
Bor man i hyreshus med en massa switchar i källarn så dör väl dom ändå.
Citera
2008-10-03, 19:34
  #12
Medlem
Doktor_Blys avatar
Vad tror ni om mitt förslag med bilbatterier?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback