Flashback bygger pepparkakshus!
2008-09-28, 23:12
Medlem
fairyfellers avatar
Hej på er kära vänner.

Nu börjar jag bli less, jag sjunger rätt så bra men har inte så brett register. Det når från C#2 (alltså andra C#'et på ett vanligt 88-tangenterspiano), till E4 (E direkt efter s.k middle-C), i vissa fall når jag upp till G men det är sällan. F4 brukar gå ibland.

Nu, nu har jag dock skaffat mig en sångpedagog som dessvärre förklarar lika bra som en stum stol, och något sådant har jag inte nytta av. Hon tjatar om dittan och dattan men verkar bara svamla uppe i det blå.

Har läst om att man ska blanda sin s.k "chest-voice" med sin falsettröst, och därmed bilda en "head-voice". Hur skall man gå tillväga för det?

Och hörni, hur bra fungerar egentligen tekniken när man kör "burr-ljudet" (ni vet, ljudet man brukar klämma ur sig när man fryser) och trappa upp och sen tillbaka (t.ex C D E F G, sedan G F E D C medan man följer med fast med ett "burr-ljud")? Men då antar jag väl att man bara övar sin chest-voice, vilket jag antar går mycket segare.

Men men, som sagt, huvudfrågan är hur man lyckas få fram sin head-voice, så ska ni kommentera, svara på den frågan först och främst. Med ett vettigt svar såklart.

Tack på förhand!
Citera
2008-09-28, 23:19
Medlem
Noetlovskijs avatar
Jag sitter i samma båt som du. Jag har varit hos en kvinnlig sångpedagog men... jag vetetusan, det kanske bara är jag som känner att det borde vara en man eftersom mannens och kvinnans röst inte fungerar på riktigt samma vis

Har iallafall lärt mig att glida från falsett till bröst utan skarv.
Det gäller att tänka att ljudet ska *fram* när skarven kommer. Man måste flytta resonansen framåt i huvudet. Äh, jag bara svamlar och kan inte riktigt svara på din fråga.

Eller, Brett Manning's Singing Success tar upp det med att hitta sin "head voice". Finns att hitta på diverse torrentsidor.
Citera
2008-09-28, 23:30
Medlem
fairyfellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Jag sitter i samma båt som du. Jag har varit hos en kvinnlig sångpedagog men... jag vetetusan, det kanske bara är jag som känner att det borde vara en man eftersom mannens och kvinnans röst inte fungerar på riktigt samma vis

Har iallafall lärt mig att glida från falsett till bröst utan skarv.
Det gäller att tänka att ljudet ska *fram* när skarven kommer. Man måste flytta resonansen framåt i huvudet. Äh, jag bara svamlar och kan inte riktigt svara på din fråga.

Eller, Brett Manning's Singing Success tar upp det med att hitta sin "head voice". Finns att hitta på diverse torrentsidor.

Tänkte på det idag när jag handlade.. En man borde ha en manlig pedagog och vise versa.

Brett Manning går mig på nerverna, han ska bara låta så jäkla smart och försöka vara rolig hela tiden. Tappar intresse då faktiskt. Dock så tänkte jag mig faktiskt försöka leta runt lite nu (för fjortonde gången) och se om jag faktiskt kan lära mig något av honom.

Jag förstår vad du menar med att ljudet ska fram faktiskt, jag känner liksom i min kropp hur du menar. Svårt att förklara
Citera
2008-09-28, 23:35
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fairyfeller
Tänkte på det idag när jag handlade.. En man borde ha en manlig pedagog och vise versa.

Brett Manning går mig på nerverna, han ska bara låta så jäkla smart och försöka vara rolig hela tiden. Tappar intresse då faktiskt. Dock så tänkte jag mig faktiskt försöka leta runt lite nu (för fjortonde gången) och se om jag faktiskt kan lära mig något av honom.

Jag förstår vad du menar med att ljudet ska fram faktiskt, jag känner liksom i min kropp hur du menar. Svårt att förklara

Word på Brett Manning, många säger att det ska vara bra men jag klarade knappt uppvärmningen och introduktionen fick mig att må illa.
Citera
2008-09-29, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fairyfeller
Hej på er kära vänner.

Nu börjar jag bli less, jag sjunger rätt så bra men har inte så brett register. Det når från C#2 (alltså andra C#'et på ett vanligt 88-tangenterspiano), till E4 (E direkt efter s.k middle-C), i vissa fall når jag upp till G men det är sällan. F4 brukar gå ibland.

Nu, nu har jag dock skaffat mig en sångpedagog som dessvärre förklarar lika bra som en stum stol, och något sådant har jag inte nytta av. Hon tjatar om dittan och dattan men verkar bara svamla uppe i det blå.

Har läst om att man ska blanda sin s.k "chest-voice" med sin falsettröst, och därmed bilda en "head-voice". Hur skall man gå tillväga för det?

Och hörni, hur bra fungerar egentligen tekniken när man kör "burr-ljudet" (ni vet, ljudet man brukar klämma ur sig när man fryser) och trappa upp och sen tillbaka (t.ex C D E F G, sedan G F E D C medan man följer med fast med ett "burr-ljud")? Men då antar jag väl att man bara övar sin chest-voice, vilket jag antar går mycket segare.

Men men, som sagt, huvudfrågan är hur man lyckas få fram sin head-voice, så ska ni kommentera, svara på den frågan först och främst. Med ett vettigt svar såklart.

Tack på förhand!
För det första bör vi bena ut en sak väldigt många misstar sig på. Menar inte att du gör det, låter som att du har koll. Men för sakens skull. Falsett är INTE Darin-tonerna (xD), falsett är den mer luftiga/väsiga/viskiga rösten. Det folk (amatörer) ofta refererar till som "falsett" är den s.k. huvudrösten (eller i vissa fall visselrösten).

Att man SKA blanda tycker jag är ett fel sätt att tänka på. Men det beror ju helt och hållet på hur du vill skola dig. Vill du satsa på en fullt karaktäristisk röst bör du inte lyssna på några "ska/bör" öht, vill du ha en personlig klang bör du använda mycket huvudröst (unik resonans som du nog har hört om), vill du jobba fram en mer kommersiell röst ska du jobba någonstans från mellanregistret av bröst- och huvudröst med riktning åt bröst. Sen finns det för- och nackdelar med alla rösttyper. Det viktigaste enligt mig är att man har en pålitlig röst; det ska vara en röst som fungerar så gott som varje dag.

Men åter till frågan i den markerade meningen, kan man blanda bröst och falsett och få fram en huvudröst. Du kommer inte riktigt kunna få en hundraprocentig huvudröst då du fortfarande jobbar från ett helt annat resonansläge när du sjunger i falsett. Vad du däremot kan göra är att lägga falsetten högre upp i svalget och därmed få extra resonans från huvudet - försök se det som att du pressar den upp mot gommen nästan. Vad du då måste kunna göra för att kompensera det något annorlunda luftflödet är att släppa ut väldigt mycket luft genom näsan (det här bör INTE förväxlas med att sjunga nasalt). Du förlorar dock väldigt mycket bröst genom att sjunga på detta sätt men någon ände måste lida lite mer än den andra om man vill kombinera på detta sätt, och i detta fall; hellre mindre bröst än mindre huvud. Personligen tycker jag att en falsett med resonans från bröst ofta låter tråkig, simpel och för väsig.

Sånt här är svårt att förklara utan att få vara live, peka, visa och exemplifiera så jag hoppas att det inte var allt för luddigt.

Om det du skriver om "burr" på en (femtonig?) skala: syftet med dessa övningar är just att lära sig att förflytta sig mellan bröst, huvud, vissling utan att man går sönder i bryggorna. Gör du dem korrekt är det om inte annat väldigt bra träning för musklerna i din talapparat. Jag gör röstövningar/röstuppvärmningsövningar i 1 timme per dag (bortsett från när jag är förkyld - som nu) initialt i denna timme ingår bl.a. femtoniga skalor; jag tycker det är ett bra sätt att starta rösten på.

Lycka till i fortsättningen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in