Flashback bygger pepparkakshus!
2008-09-27, 20:03
Medlem
Tankishs avatar
Har bestämt mig nu för alla HTPC delar till min första sådan. Vad tycker ni om detta? Bör jag byta ut något?

Antec Fusion 430 Media Center Case Silver/Svart 430W mATX

Gigabyte GA-73PVM-S2H nForce 630 + GeForce 7100 2DDR2-DIMM 2PCI 2PCIe SATA Raid Audio VGA DVI HDMI GB-LAN Firewire Socket775 mATX

Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz 6MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775

OCZ Reaper HPC 2x2GB (tot. 4GB) DDR2 PC2-6400 800MHz CL4-4-4-15

Western Digital Caviar Blue WD5000AAKS 500GB 7200rpm 16MB cache SATA2

Jag kommer att köra med integrerat grafikkort och kanske kommer köpa ett pci-e grafikkort nån gång framöver.

Behövs kylning, hur kommer ljudnivån vara?

Behöver all kritik jag kan få ang paketet.
Citera
2008-09-27, 20:13
Medlem
werss avatar
Låter som ett bra val av komponenter, men har du funderat på hur mycket den kommer låta? Du haren hel del termostartstyrda fläktar på moderkort/gpu/cpu som kommer spinna loss en del i det "lilla" schassit..

Behöver du så mycket processorkraft i en HTPC?

Bortsett från det ser det ut att bli en kick-ass maskin.

Om jag byggde (vilket jag vill) en HTPC skulle jag ha passiv kylning på allt och solidstate disk för OS, haft all lagring på en NAS i ett annat rum. och sattsat på att få den så liten,snygg som möjligt.
Senast redigerad av wers 2008-09-27 kl. 20:17.
Citera
2008-09-27, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tankish
Har bestämt mig nu för alla HTPC delar till min första sådan. Vad tycker ni om detta? Bör jag byta ut något?

Gigabyte GA-73PVM-S2H nForce 630 + GeForce 7100 2DDR2-DIMM 2PCI 2PCIe SATA Raid Audio VGA DVI HDMI GB-LAN Firewire Socket775 mATX

Jag kommer att köra med integrerat grafikkort och kanske kommer köpa ett pci-e grafikkort nån gång framöver.

Köpte ett likadant moderkort och en likadan processor som du har valt ut, fungerar väldigt bra ihop.

Enda saken som jag tyckte var sisådär var den medföljande fläkten till processorn, byt ut den till något bättre. (Min lät lite väl för mycket trots att Smart-Fan funktionen var aktiverad i BIOS)

Själv tog jag en Zalman 7000B CU eftersom jag enbart har 63mm tillgodo i mitt chassi innan den tar emot nätdelen.
Citera
2008-09-27, 20:49
Medlem
Fullfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankish

Moderkortet, eller snarare det inbyggda grafikkortet, är inget vidare om du ska se 1080p. Processorn kommer få jobba mycket då grafikkortet inte avlastar särskilt bra.
Processorn är ren overkill för en HTPC om du har ett bra integrerat grafikkort.

Billigast för HTPC är en billig AMD propp (4850 t.ex.) med ett 780G, 790GX eller geForce 8300.

Edit: med ett bra avlastande integrerat grafikkort slipper ju cpu jobba lika mycket och går tystare = ett fläktköp mindre.
Senast redigerad av Fullfittan 2008-09-27 kl. 20:54.
Citera
2008-09-27, 21:28
Medlem
Nate Blacks avatar
Reaper-minnena är väldigt overkill. Och de kan vara problematiska att få in i en HTPC, de är nämligen HÖGA. Processorn är en aning för stark kan man tycka. Köp en billigare, eller klocka ned och sänk spänningen för att få en tystare och svalare HTPC.

Sen skulle jag köpt något fancy HTPC-skräddarsytt grafikkort. Ny teknik osv, dock ett low/middle-end ändå.
Citera
2008-09-27, 22:30
Medlem
Jag skulle genast säga att skita i gigabyte kortet!
ja många är nöjd med det, men dom vet ju inte vad man kan/ska kräva av ett moderkort idag.
har kört många giga kort på test, och har fan inget gott att söga om dom om du jämför med andra kort.
har haft mycket problem med giga, så ta ett annat kort i sammaprisklass så du slipper bli missnöjd.
Citera
2008-09-28, 00:17
Medlem
Muskedunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av walste
Jag skulle genast säga att skita i gigabyte kortet!
ja många är nöjd med det, men dom vet ju inte vad man kan/ska kräva av ett moderkort idag.
har kört många giga kort på test, och har fan inget gott att söga om dom om du jämför med andra kort.
har haft mycket problem med giga, så ta ett annat kort i sammaprisklass så du slipper bli missnöjd.

Vad kan man kräva av ett moderkort?
Gigabyte med 780G är väl nästan standard i HTPCs i dagsläget, och någon av alla som har det borde ju ha en aning om vad dom pysslar med.

Gigabyte har ju onekligen väldigt attraktivt pris för det de levererar.

Ett Gigabyte GA-MA78G-DS3H kostar t.ex. 800:- ungefär och är ett väldigt bra köp tillsammans med en Phenom X3 8450. Den kostar runt 900 och då har man både CPU och Moderkort för under 1800:-. Det är svårslaget med AMD och Gigabyte i HTPC.
Citera
2008-09-28, 00:32
Medlem
Tankishs avatar
Jag kommer verkligen anävnda HTPC'n mycket, tanka, surfa, se film, musik etc. Är det kanske så att jag ska köpa ett passivt kylt grafikkort så att processorn avlastas mera?

Eller hur bör jag lösa detta? Jäkligt dumt av mig att jag redan har beställt delarna. Det var flera killar från datorbutiken i malmö som hjälpte mig med att få ihop grejer men det kändes lite overkill, jag kollade även men nån polare som bara titta på det snabbt och sa det verkade bra så jag beställde allt :/ känns som att jag gjort fel val. Minnena såg jag nu var fel, det är inte dom.
Citera
2008-09-28, 00:36
Medlem
Fullfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muskedunder
Vad kan man kräva av ett moderkort?
Gigabyte med 780G är väl nästan standard i HTPCs i dagsläget, och någon av alla som har det borde ju ha en aning om vad dom pysslar med.

Gigabyte har ju onekligen väldigt attraktivt pris för det de levererar.

Ett Gigabyte GA-MA78G-DS3H kostar t.ex. 800:- ungefär och är ett väldigt bra köp tillsammans med en Phenom X3 8450. Den kostar runt 900 och då har man både CPU och Moderkort för under 1800:-. Det är svårslaget med AMD och Gigabyte i HTPC.
En 4850e räcker mer än väl med det kortet för 1080p och den kostar en femhundring.
Citera
2008-09-28, 00:37
Medlem
Tankishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullfittan
En 4850e räcker mer än väl med det kortet för 1080p och den kostar en femhundring.

Förlåt, men vad pratar du om nu? ska jag byta ut processorn till en AMD?

EDIT: Jag har en gammal Intel P4 2.8 GHz i min PC, kanske kan sätta i den istället och ta e8400'an till datorn då istället för till HTPC som var sagt innan. Och även dra på med ett grafikkort som är passivt kylt till htpc'n. Funkar det tror ni? elelr kommer det låta ännu mer?
Senast redigerad av Tankish 2008-09-28 kl. 01:29.
Citera
2008-10-08, 20:00
Medlem
Tankishs avatar
Nu är det så att jag la en handpenning på chassit, processorn och hårddisken och har möjlighet att byta resten. Kan någon hjälpa mig med att hitta ett moderkort med icke integrerad grafikkort för runt 500-800:-, ett grafikkort med HDMI utgång och passiv kylning (har funderat på ett 9600GT). Det viktigaste är att alltsammans ska vara tyst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in