2008-09-27, 17:23
Medlem
Jag vill skapa en maträtt av oxfilé tillsammans med färsk apelsin och honung. Har ni lite tips på hur jag integrerar dessa ingredienser med köttet? Kanske pensla på honungen i efterhand och pressa lite apelsinsaft under stekningen? Vad tror ni?
Citera
2008-09-27, 17:33
Medlem
Akademicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TacoBill
Jag vill skapa en maträtt av oxfilé tillsammans med färsk apelsin och honung. Har ni lite tips på hur jag integrerar dessa ingredienser med köttet? Kanske pensla på honungen i efterhand och pressa lite apelsinsaft under stekningen? Vad tror ni?

Det tror jag blir alldeles utmärkt. Glöm inte ösa. Lycka till...
Citera
2008-09-27, 17:53
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TacoBill
Jag tror att du förstör oxfilén om du steker på detta vis. Låter inte alls gott i mina öron, men mat är ju en smaksak - individuellt. Prova på ett billigare kött först är mitt råd.
Citera
2008-09-27, 19:24
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengrot
Jag tror att du förstör oxfilén om du steker på detta vis. Låter inte alls gott i mina öron, men mat är ju en smaksak - individuellt. Prova på ett billigare kött först är mitt råd.

Håller helt med - det kan bli ok - men oxfilen hade nog ändå blivit godare utan honung och apelsin

Däremot funkar den kombinationen jättebra med antingen gris eller kyckling
Citera
2008-09-28, 00:56
Medlem
Alright. Tack för tipsen då. Ska testa på fläskfilé innan jag ger mig på oxfilén.
Citera
2008-09-28, 04:12
Medlem
Bar57s avatar
Jag tycker personligen att oxfilén är så fint stycke att det är synd att mixtra med det. Visst, det går men väldigt lite isåfall. Jag föredrar det som det är och låta det komma till sin rätt med potatis, sallad eve rödvinssås eller dyl. Känns synd att "förstöra" (missförstå mig rätt) oxfile, bättre att gå lösa på fläskfile som är mer lämpat för ändamålet, dessutom fungerar gris mycket bra med citrus.

Gjorde en fläskfile som jag fyllde med citron och apelsinzest samt vitlök och rosmarin, det blev trevligt. Det kan man exprimentera mer med eftersom enligt mig inte har lika angenäm och säregen smak som oxfilén. Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in