Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-09-27, 15:25
  #1
Medlem
Tjena!
Jag har nyss beställt en ny dator med ubuntu linux färdiginstallerat på. Men jag vill installera xp på datorn, men när jag väl sätter i xp skivan så kommer det vanliga upp med att man skall trycka retur för att fortsätta osv. MEN när allt det är gjort så står det att datorn ej kan hitta någon hårddisk... SNÄLLA hjälp mig!!!
Tack för svar / Joakim
Citera
2008-09-27, 15:53
  #2
Medlem
Vilken version av xp är det? Är det en sata-disk? Vill minnas att det existerade ett problem med att installera xp på sata-diskar utan att först läsa in drivare för denna, åtminstone med tidigare versioner.

Har själv inte haft det problemet (aldrig varit i den sitsen), men det kan vara en början att prova med att undersöka det.

Lycka till!
Citera
2008-09-27, 16:06
  #3
Medlem
jag har hittat problemet nu... en kompis sa något om en nt loader. Vet någon vart man laddar ned denna komponent?
Citera
2008-09-27, 16:32
  #4
Medlem
Prova att ändra boot-prioriteten på hårddiskarna i BIOS om du har flera.
Annars kastar du i XP-skivan och kör en reparation, alternativt installerar om
Citera
2008-09-27, 19:46
  #5
Medlem
Linux och Windows använder olika register typer på hårddisken. Om du inte har gjort det så måste du troligtvis formatera om hårddisken med windows skivan och på så sätt byta register typ.
Citera
2008-09-27, 20:41
  #6
Medlem
Gurka___s avatar
För er som inte förstår: Han kommer in på Windows XP installationen, men installationen hittar inte någon Hårddisk. Detta beror troligen på att du har en SATA hårddisk som inte installationsprogrammet kan hitta.

Ladda ner drivrutiner till din hårddisk, lägg dom på en diskett och tryck på F2 eller F8 medan XP Installationen startas. (Det står: "Tryck på Fx för att installera hårddiskar" eller nånting liknande i installationen).
Citera
2008-09-27, 23:12
  #7
Medlem
Ngiukees avatar
Testa att ladda ner och boota "hiren's boot", och sedan formatera disken med partition magic...
Citera
2008-09-28, 00:45
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurka___
För er som inte förstår: Han kommer in på Windows XP installationen, men installationen hittar inte någon Hårddisk. Detta beror troligen på att du har en SATA hårddisk som inte installationsprogrammet kan hitta.

Ladda ner drivrutiner till din hårddisk, lägg dom på en diskett och tryck på F2 eller F8 medan XP Installationen startas. (Det står: "Tryck på Fx för att installera hårddiskar" eller nånting liknande i installationen).

Precis som Gurka___ skriver, problemet ligger i att windows installationen inte kan hitta rätt drivrutin till SATA disken då XP har några år på nacken. Det har ingenting med att göra att det finns Linux förinstallerat. Det har inte heller någon betydelse för vilket som filsystem som finns redan på den som några vill påpeka.

Windows XP där SP1,2 medföljer ska det redan finnas SATA drivrutiner, har man en skiva där SP1,2 inte medföljer så måste man ladda drivrutinerna från ett annat medium manuellt.
Citera
2008-09-28, 01:03
  #9
Medlem
BRFs avatar
Kan det inte vara så att det är en ext3-hårddisk på datorn, eftersom den kör linux. Windows är ju inte kompartibelt med något annat än NTFS och FAT16/32 så vitt jag vet. Prova att formatera om hårddisken (t.ex. via en live-cd av t.ex. Ubuntu) till NTFS.
Du kan kolla vilket filsystem du har med programet parted (sudo parted i ett terminalfönster).
Citera
2008-09-28, 02:06
  #10
Medlem
Lumows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BRF
Kan det inte vara så att det är en ext3-hårddisk på datorn, eftersom den kör linux. Windows är ju inte kompartibelt med något annat än NTFS och FAT16/32 så vitt jag vet. Prova att formatera om hårddisken (t.ex. via en live-cd av t.ex. Ubuntu) till NTFS.
Du kan kolla vilket filsystem du har med programet parted (sudo parted i ett terminalfönster).
ext3 är ett filsystem, det har inget med hårddisken att göra. Med all säkerhet är det som gurka säger, att XP inte hittar disken pga SATA.
Citera
2008-09-28, 02:49
  #11
Medlem
BRFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lumow
ext3 är ett filsystem, det har inget med hårddisken att göra. Med all säkerhet är det som gurka säger, att XP inte hittar disken pga SATA.

Jag menade givetvis att hårddisken var partitionerad under ext3.
Citera
2008-09-28, 07:29
  #12
Medlem
emabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BRF
Jag menade givetvis att hårddisken var partitionerad under ext3.
Det spelar fortfarande ingen roll.
Hårddisken kan vara opartitionerad, den skall ändå hittas av installationsprogrammet, om drivrutiner finns. Jag har installerat XP på ext3-diskar flera gånger, det fungerar, man får ju givetvis formaera den till en partition windows fungerar med, men hårddisken hittas likväl. Fixa drivare eller en nyare XP-skiva.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback