Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-09-27, 15:21
  #1
Medlem
Jag fick med linux på datorn när jag köpte den... men jag vill ha XP. Grejen är den att jag vet ej hur jag ska gå tillväga när datorn startar upp för att formatera!! Hjälp... hur går jag från linux till XP? Borde väl vara rätt att fråga linux kunniga då?
Citera
2008-09-27, 15:51
  #2
Medlem
m0loss avatar
Du får boota datorn med XP skivan och om datorn har prioriterat (som den brukar ha i standardkonfig) att boota hårddisk føre cdrom så måste du ændra detta. Brukar oftast vara att du trycker på F2 eller F12 eller nåt sånt precis nær du startar datorn, hitta dig fram till "boot options" och ændra ordningen før prioriteringen till cdrom føre hårddisk, spara och avsluta. Sedan føljer du bara XP installationen dær sjælva formateringsbiten finns.
Citera
2008-09-27, 16:06
  #3
Medlem
katten80s avatar
klarar du inte det är Linux enklare för dig.
Citera
2008-09-27, 16:11
  #4
Medlem
jag kan formatera när det redan är XP....... men problemet är att jag inte fattar hur jag ska komma in i bios.. ser bara något med esc när datorn startar upp i linux. vill veta kommandot att trycka så jag kommer in och kan ändra det med cd rom före hårddisken... för jag förstår inte linux. när jag tryckte esc kom jag någonstans dit jag inte skulle.
Citera
2008-09-27, 16:17
  #5
Medlem
Spamma F12, F11, DEL, ESC när du startar upp datorn?
Citera
2008-09-27, 16:17
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet85
jag kan formatera när det redan är XP....... men problemet är att jag inte fattar hur jag ska komma in i bios.. ser bara något med esc när datorn startar upp i linux. vill veta kommandot att trycka så jag kommer in och kan ändra det med cd rom före hårddisken... för jag förstår inte linux. när jag tryckte esc kom jag någonstans dit jag inte skulle.

F10/F12 brukar också förekomma, istället för att då ändra nåt i bios väljer man vad för enhet som man vill boota ifrån.
Testa om det ändå inte går precis när datorn startat med att klicka upprepande gånger på valfri tangent. Dator bör då fatta att något är fel, använder du usb tangentbord föresten?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback