Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-09-26, 15:02
  #1
Avstängd
En sak jag länge funderat på, jag fullkomligen älskar att kolla på bilprojekt, där folk
trimmar och bygger om bilar. Men ofta kostar delarna man behöver köpa fruktansvärt
mycket pengar.

Då ställs man inför ett bekymmer - ska man köpa en dyr bil direkt eller köpa en
billig bil och bygga om?


Känns ganska dumt att köpa en gammal bil och bygga om när man kanske skulle kunna få
en Porsche för samma pengar när man väl är klar med bilen. Men ändå, det är jävligt kul
att bygga själv och det är en enorm tillfredställelse att känna "detta har jag byggt själv".

Åsikter?
Citera
2008-09-26, 15:25
  #2
Medlem
jocke_me_knivens avatar
Köp nytt skulle jag tipsa om.

För 9/10 köper väl fallfärdiga objekt och tänker typ: "nu har jag ngt att pyssla med, det här blir skitfint.."

Sen kommer oftast objektet ut på blocket ett halvår sedan i samma skick som personen i fråga köpte det i..

Men har man bara motivation och en jävla massa tid så kan det ju vara kul och köpa ett objekt.
Det behöver ju inte vara så dyrt om man gör det mesta själv, men det tar en jävla massa tid.

Byggde om en volvo 240 för ett par år sedan till en isracer-bil.
Och det är ju rätt simpelt, bara slita ut inredning, svetsa en bur. Dunka dit plåt fram och bak och nåra lysen på taket.
Det låter ju som ngt man gör på en dag, men det tar sin lilla tid med..

Trevlig helg.
Citera
2008-09-26, 15:26
  #3
Medlem
Abzints avatar
Ja du ska du bygga själv så ska du ha mycke fritid att börja med sen måste du ha plats, verktyg, kunskap och pengar. Har du de så köp dej en amerikanare och renovera/bygg om en rod kanske? Sjunker ju inte i värde heller snarare tvärt om. Hade själv gjort de om jag hade haft plats.
Citera
2008-09-26, 15:26
  #4
Medlem
laminatkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHC
En sak jag länge funderat på, jag fullkomligen älskar att kolla på bilprojekt, där folk
trimmar och bygger om bilar. Men ofta kostar delarna man behöver köpa fruktansvärt
mycket pengar.

Då ställs man inför ett bekymmer - ska man köpa en dyr bil direkt eller köpa en
billig bil och bygga om?


Känns ganska dumt att köpa en gammal bil och bygga om när man kanske skulle kunna få
en Porsche för samma pengar när man väl är klar med bilen. Men ändå, det är jävligt kul
att bygga själv och det är en enorm tillfredställelse att känna "detta har jag byggt själv".

Åsikter?

Det är ju bara du som känner dig själv.

Att titta på Overhaulin eller pimp my ride där det tar en timme att fixa till och trimma upp en rishög till showbil är en sak. Att ENSAM (?) gör det samma tar flera år, om man inte har budget nog att lämna bort allt jobb vill säga.

Hur går det med dina andra projekt? Blir de klara? Har du tålamod? Vill du köra eller bygga bil?

Ett mellanting kanske kan vara att tänka på till en början. Köp en halvbra bil som du kan göra småprojekt på under vintern. Välj lättare projekt till att börja med som att styla med lite vingar, kjolar och fälgar. Byta lite filter, avgassystem, tändning och så vidare i mindre steg i taget.

Alltså fullt fungerande, ganska ok skick, som du i omgångar kan vässa och putsa på.
Du har då ett hanterbart projekt som du kan se utvecklas och som du dessutom kan njuta av eftersom du inte måste plocka ner bilen helt och därför blir utan den i långa tider.

Vettigt eller inte? Vad vet jag...
Citera
2008-09-26, 16:48
  #5
Medlem
StortHelvetes avatar
Jag håller med Laminatkungen här!
Köp Dig en halvfin bil, och lägg upp slutplanen framför Dig.

Sedan så tar Du Dig an ett projekt i taget.
Säg t.ex första vintern så slänger Du på kjolar.

Vad Du än gör, riv inte skiten i småbitar och hoppas på att få ihop det!
Ta, som sagt, en sak i taget.
På så vis så har Du tid att få ordning på allt, utan att ta Dig vatten över huvudet.
Citera
2008-09-26, 20:11
  #6
Medlem
bogarleffes avatar
En bil i bra skick till ett projekt är alltid att föredra framför en bil i dåligt skick, de pengar man lägger på den dåliga att bli bra kostar oftast mycket mer än att köpa den fina från början.
Citera
2008-09-26, 21:37
  #7
Medlem
Mulas avatar
Rent ekonomiskt skulle jag säga, köp en "färdigtrimmad" bil. Om man bygger en dragrace- eller banbil (eller en utställningsbil för den delen) så får man i princip aldrig tillbaka de pengar man lagt ut på delar. För att inte tala om tiden.

Men å andra sidan, är inte hela nöjet med att modifiera/bygga bilar att man får göra det själv. Resan är belöningen, liksom. Att du får göra saker precis som du själv vill ha de. Som du skriver.

Men det är ju också viktigt att välja rätt objekt. En porsche är ju bättre grundmaterial än en volvo 745 om du tex har tänkt köra banracing.

Sedan är det ju också det här med motivation. Garagen är fulla med halvfärdiga och avstannade projekt.
Som någon sa "Man måste vara dum för att börja bygga om bilar och envis för att orka slutföra bygget." Ligger nog en hel del i det
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback