Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2016-08-10, 04:19
  #49
Medlem
Lite kuriosa ,
Vichy Frankrike var faktiskt i krig med Thailand 1940/41
https://en.wikipedia.org/wiki/Franco-Thai_War
Citera
2023-01-09, 12:28
  #50
Medlem
Hur många amerikaner med tysk bakgrund kämpade mot tyskarna under kriget?

Hur troligt är det att kusiner slogs mot varandra på slagfältet?
Citera
2023-04-09, 17:31
  #51
Medlem
Gul-Ap-Kungs avatar
Jag läser just nu boken Mortargunner on the Eastern Front av Hans Rehfeldt. I den boken skriver han
Citat:
At first I was pleased, for as far as I knew SS units are not found in bridgeheads. ... In the evening at the situation conference in the battalion command post I asked if, since when and how many SS units were in the bridgehead? At that the 6 Company lieutenant stated that the two men had come to him and asked questions. This gave rise to excitement and astonishment 'SS, here in the bridgehead? I've never heard of such a thing'.
Så frågan i det här fallet är varför dessa Wehrmachtsoldater blev så förvånade och sade att Waffen-SS aldrig visar sig i brohuvuden? Jag förväntar mig alltså att det är Waffen-SS det talas om när det skrivs "SS units" och inte Allgemeine SS.

Det finns ju mycket historisk information om att Waffen-SS både skapade brohuvuden när de anföll Sovjet och blev skickade till brohuvuden som hade skapats av sovjetiska soldater under deras väg västerut.

*Det visade sig sedan att de två Waffen-SS soldaterna som det talas om i citatet var tyskar som hade gått över till Sovjetarmén och låtsades komma till Grossdeutschland trupperna för att hjälpa till.*
__________________
Senast redigerad av Gul-Ap-Kung 2023-04-09 kl. 17:33.
Citera
2023-04-09, 21:45
  #52
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazuras
jag startar denna för att ge folk en överblick och sann fakta om andra världskriget, min Farfar var med i SS, och en god vän till min far är historiker inom andra världskriget och koncentrationslägern. detta ämne intresserar mig mycket så jag är duktigt påläst, så påläst att min fars vän tycker jag ska bli historiker med honom
"Allt" går att läsa på wikipedia men det är något förvrängt för att få nazisterna att verka ännu mer skoningslösa än va dom redan var. ställ vilka frågor ni vill så kommer ni få ett ordentligt svar

En bra början i att sikta mot en akademisk karriär (inom humaniora i allmänhet och historia i synnerhet) är en korrekt språkbehandling, t ex att inleda ny mening med versal.

Nu till topic! Vad tycker du om Overlord och tidsplaneringen??? Stalin ville ju ha en västfront mycket tidigare. Vilade Churchill och FDR extra länge på hanen för att låta tyskar och ryssar förinta varandra, eller hade man fått fingrarna så brända vid Dieppe 42 att det ansågs strategisk ovettigt att landstiga tidigare än man gjorde? Det var min fråga.
Citera
2023-04-10, 10:02
  #53
Medlem
Superkufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fribajsare
Hur många amerikaner med tysk bakgrund kämpade mot tyskarna under kriget?

Hur troligt är det att kusiner slogs mot varandra på slagfältet?

1) Många. 1940 hade USA troligen lika stor andel innevånare med tysk bakgrund som med brittisk bakgrund. Men mycket få av de förstnämnda såg sig som "tyskar", eftersom de hade emigrerat långt innan Tyskland skapades. De kunde snarare säga "farfars farfar tyckte att livet i Augsberg sög, framför allt efter att han råkat skämta om prins-biskopen på krogen. Så han tog sin fästmö och emigrerade 1787 till det nyblivna USA". Ännu idag finns det stora skillnader mellan västra, östra, norra och södra Tyskland vad gäller kultur mm.

Till det kommer att "tyskarna" invandrade till ett land baserat på (huvudsakligen) brittiska värderingar, institutioner samt lagar och tyskarna var bra på att anpassa sig.

2) Antagligen betydligt färre. Emigrationen Tyskland-USA mattades av efter år 1900, så det var troligare barn till kusinerna som slogs. Många tyskar (inte bara judar) lämnade Tyskland under 20- och 30-talet, men de hann knappast få söner i vapenför ålder innan 1945.
Citera
2023-04-10, 21:29
  #54
Avstängd
Mirko.Kostelics avatar
Hur många franska flygplan deltog i bombningarna av Gibraltar? Vilka flygplanstyper?
__________________
Senast redigerad av Mirko.Kostelic 2023-04-10 kl. 21:34.
Citera
2024-04-14, 22:48
  #55
Medlem
Varför gick det så illa för MS Hood? Drunknade alla man om bord? Varför gick de inte att rädda?

Varför fick Bismarck inte assistans av tyska ubåtar? Låt engelskmännen alla tyskar drunkna som hämnd?
Citera
2024-04-15, 00:53
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajsamaja
Varför gick det så illa för MS Hood? Drunknade alla man om bord? Varför gick de inte att rädda?

3st överlevde. För mig det var en jagare som plockade upp de. De var iaf inte PoW. Kommer inte ihåg exakt varför PoW inte åkte tillbaka och för kolla efter överlevande. Kan ha varit rädd för ubåtar? Men hon ville inte vara 1vs2 och flydde istället. Hon var dessutom skadad.

Citat:
Ursprungligen postat av bajsamaja
Varför fick Bismarck inte assistans av tyska ubåtar? Låt engelskmännen alla tyskar drunkna som hämnd?

Var minst en ubåt som var nära men hade slut på torpeder. Sen var det inte så enkelt för en ubåt att vara där, tänk på att ytfartyg är mycket snabbare än en ubåt. Och halva Atlanten flottan var delaktig, typ 50? skepp och en drös flygplan. Skulle en ubåt göra sig tillkänna där skulle de få ett 10 tal fartyg efter sig direkt. Testa ett ubåtspel och försöka skjuta på 5st jagare 3 kryssade och ett slagskepp och se hur det går. Blir negativt mycket fort.

Var väl en 150-200 som en engelsk kryssare plockade, bl.a. en arilleri officer som skrev en bok. Sen en ubåt som plockade en drös, kanske 15 st. Boken ifrån tysken är klart läsvärd, men det är 20+ år sedan jag läste den.

Ifrån minnet. Då får läsa runt om du vill ha mer exakt uppgifter.
Citera
2024-04-15, 09:57
  #57
Medlem
invandrar-leffes avatar
Hur många svenskar dog i finska vinterkriget?
Citera
2024-04-15, 12:55
  #58
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av invandrar-leffe
Hur många svenskar dog i finska vinterkriget?

Du kan läsa vidare här:

https://www.hhogman.se/frivilligkaren-stupade.htm
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback