2008-09-26, 08:24
Medlem
Jag har filer på en partition som inte vill försvinna. Har testat formatera och att ta bort dem i felsäkert läge men ingetdera tycks få bukt med dessa ovanligt tjuriga filer. Har förmodligen med att göra att de var systemfiler i ett gammalt operativsystem, men är inte säker. Då jag nyss formaterade hela burken och finner att filerna finns kvar efter att ha haft nåt äckligt virus på datorn så är det hög prioritet på att få bort skiten.

Så jag undrar, finns det nåt program som man kan "force remova" filer, hur viktiga än datorn tror att de är, då jag vet att inget ont kommer hända om jag tar bort skiten.

Hoppas inte det finns nån tråd om detta, i så fall ber jag om ursäkt, jag försökte verkligen söka.

Mvh
Citera
2008-09-26, 09:16
Medlem
Dust0rs avatar
Ligger filerna på en annan partition än den du formaterat?
Citera
2008-09-26, 09:40
Medlem
927s avatar
vad är det för sökväg till filerna?
Citera
2008-09-26, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dust0r
Ligger filerna på en annan partition än den du formaterat?

Nej, jag har alltså formaterat partitionen, det jag skulle kunna göra är väl att göra om allt genom att ta bort alla partitionen och göra om allt, men det orkar jag inte om det finns en enklare lösning.

..

Sökvägen är till system32 finns även några skumma filer i Documents and settings, filnamnet är något som jag aldrig skulle kunna uttala (massa konstiga tecken.) Skulle kunna ta screenshot om det är väldigt relevant.

Nämnvärt är väl att Nod32 inte hittar något. Då jag som sagt hade keylogger/trojan innan formateringen så känns det dumt att ta några risker.
Citera
2008-09-26, 10:57
Medlem
Weniwes avatar
Hade samma problem, installera med nytt operativsystem, alltså en ny version, eller äldre bara. Det funkade för mig, hade xp servicepack 2, och testade en ny servicepack 2, och då funkade det
Citera
2008-09-26, 11:15
Medlem
Hmm, du kör ingen "snabbformatering" eller något sådant så windows bara kollar MBR-tabellen?
Annars finns det massor av program som är gjorda för permanent borttagning, en formatering rör normalt inte filerna på hårddisken
Citera
2008-09-26, 11:43
Medlem
Dust0rs avatar
Formaterar man en partition så försvinner all åtkomst till den oavsett om det är snabb eller "vanlig" formatering. Det jag tror du lyckats göra är att bara installerat över din förra installation och då lämnat kvar resterna av förra.

Det, alternativt har du missuppfattat filernas källa, och de tillhör ditt nuvarande operativ.
Citera
2008-09-26, 15:36
Medlem
Har aldrig varit speciellt hemma på dessa delar, men nu ligger windows på D: och inte C: som det gjorde förr. Har gjort xx ominstallationer och aldrig stött på problemet innan :\.

Och jag vet att jag har formaterat partitionen, filerna ligger likförbannat kvar.

Det jag fortfarande letar efter är ett program för permanent borttagning då jag är relativt övertygad att inget ont kommer hända mitt system. Och om det nu gör det så är väl det värsta som kan hända att jag får göra om det igen.
Citera
2008-09-26, 16:03
Medlem
927s avatar
jag har aldrig formaterat en partion för att ta bort filerna på den, däremot tar man ju bort partionen. efter det får man ju en fråga om man vill ska en ny partion, detta gäller alltså en ren/ny installtion av windows.
vill man installera om så hittas ju den nuvarande windows automatiskt då väljer man installera windows på den men till din fråga så testa ett program som heter killbox, sök upp filen, välj delete on reboot och klicka på den röda knappen
Citera
2008-09-26, 16:07
Medlem
Dust0rs avatar
Alternativ 1.
Du har alltså formaterat D: och inte C: när du skulle installera.

Det är omöjligt för Windows att hitta filer på en formaterad, ren partition utan att använda program speciellt gjorda för detta.

Alternativ 2.
Du har formaterat C:, men installerat Windows på D: och Windows placerat systemfiler på C: som innehåller MBR.

Foliehattalternativ:
Något väsen har placerat hemliga, oraderabara filer på din disk för framtida hyss.

Lösningen för alla alternativ är att formatera om båda partitioner och hålla koll på vilken partition Windows vill installeras på.
Citera
2008-09-27, 17:27
Medlem
Xenicides avatar
Lite sent kanske men det finns det här programet: http://ccollomb.free.fr/unlocker/

Det låser upp alla processer som använder filen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in