Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-04, 10:14
  #37
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Sammanfogat 2 trådar.

/Mod
Citera
2018-02-04, 10:19
  #38
Medlem
Kinesiska helt klart men det är svårt att hålla igång. Min ena talade det flytande (åtminstone tillräckligt väl för att översätta på stan i Shanghai åt mig) i femårsåldern, nu tre år senare är det borta då vi ej bor kvar.
Citera
2018-02-04, 11:51
  #39
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dieseltratt
Vilken dialekt skall man lära sig? Bara för att man behärskar pekingdialekt förstår man inte någon från någon ann provins.
Men om vi antar att personen från "en annan provins" (till skillnad från vissa) kan tänka längre än näsan räcker och helt enkelt övergår till något som mer liknar standarkinesiska?

Skulle inte det kunna lösa problemet?
Citera
2018-02-04, 14:42
  #40
Medlem
Dieseltratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Men om vi antar att personen från "en annan provins" (till skillnad från vissa) kan tänka längre än näsan räcker och helt enkelt övergår till något som mer liknar standarkinesiska?

Skulle inte det kunna lösa problemet?
Enligt det kinesiska utbildningsministeriet är ⅓, eller 400 miljoner kineser oförmögna att kommunicera med standardkinesiska, och bara 7% av populationen talar det flytande. Så man får väl anse att problemet kvarstår. Sedan kan man ju vara lite diskriminatorisk och tänka sig att det kanske inte är så speciellt troligt att man skulle behöva kommunicera med någon risbonde som inte lärt sig standardkinesiska. Men är det inte troligare att de människor man behöver kommunicera med vid ett besök är bättre på engelska än du eller jag kommer vara på standardkinesiska?
Citera
2018-02-04, 16:16
  #41
Medlem
Veniconess avatar
Jag skulle inte rekommendera någon att studera kinesiska. Varför lära sig ett extremt krångligt (alla dessa toner och ljudlägen som man måste behärska till fullo om inte hela meningar ska få en helt annan betydelse än avsett), extremt fult språk med babygrammatik som dessutom besväras av ett extremt opraktiskt och omständligt skriftspråk som inte är lämpligt för mänsklig kommunikation?

De språk som man borde fokusera på är givetvis de stora indoeuropeiska språken. Förutom engelska (som alla lär sig) så är tyska ett självklart språk som man bör kunna, därtill åtminstone ett romanskt språk (franska, spanska eller italienska. Självklart är det inget som hindrar att man lär sig mer än ett eller alla dessa tre språk men man bör behärska åtminstone ett). Sedan skulle jag vilja slå ett slag för ryska (som jag själv studerar i nuläget). Ett vackert och underskattat språk som öppnar upp dörrarna till hela Östeuropa och en stor del av Centralasien.

Förutom svenska och engelska bör man således kunna tyska samt minst ett romanskt språk om man vill kunna anse sig vara någorlunda bildad.
Citera
2018-02-04, 17:26
  #42
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Jag skulle inte rekommendera någon att studera kinesiska. Varför lära sig ett extremt krångligt (alla dessa toner och ljudlägen som man måste behärska till fullo om inte hela meningar ska få en helt annan betydelse än avsett), extremt fult språk med babygrammatik som dessutom besväras av ett extremt opraktiskt och omständligt skriftspråk som inte är lämpligt för mänsklig kommunikation?

De språk som man borde fokusera på är givetvis de stora indoeuropeiska språken. Förutom engelska (som alla lär sig) så är tyska ett självklart språk som man bör kunna, därtill åtminstone ett romanskt språk (franska, spanska eller italienska. Självklart är det inget som hindrar att man lär sig mer än ett eller alla dessa tre språk men man bör behärska åtminstone ett). Sedan skulle jag vilja slå ett slag för ryska (som jag själv studerar i nuläget). Ett vackert och underskattat språk som öppnar upp dörrarna till hela Östeuropa och en stor del av Centralasien.

Förutom svenska och engelska bör man således kunna tyska samt minst ett romanskt språk om man vill kunna anse sig vara någorlunda bildad.


Bra råd och resonemang. Utifrån det vill jag hävda att spanska är det romanska språk som ger mest tillbaka eftersom de flesta länderna i Sydamerika är spanskspråkiga.
Citera
2018-02-05, 20:02
  #43
Medlem
RZLAs avatar
Arabiska är ett måste om man ska bo i Sverige i framtiden.
Citera
2018-04-29, 13:05
  #44
Medlem
Om man vurmar för det svenska språket gör man nog bäst i att lära sig antingen tyska eller franska. Det är synd att det idag är så få som pluggar i synnerhet det sistnämnda, det har gjort att förståelsen för svenskans franska lånord blivit praktiskt taget noll. Man uttalar exempelvis entreprenör som det stavas, istället för "antreprenör" (alternativt stavar man det som "antreprenör" för att man hört det sägas så någon gång, nästan ännu värre), skriver á la istället för ā la (om man nu ens känner till det uttrycket) och så vidare.
Citera
2018-05-05, 12:09
  #45
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Vad är det bästa språket som Svensk att lära sig, bortsett från Engelska?

Jag undrar vad det bästa språket är som Svensk att lära sig, om vi bortser från Engelska?

Motivieringen ska vara jobbrelaterat och inom Europa.

Tyska?
Ryska?
Danska(Talas i Island, Färöarna, Grönland)?
Franska?
Spanska?
Polska?
Italienska?
Finska?
Citera
2018-05-05, 12:14
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jag undrar vad det bästa språket är som Svensk att lära sig, om vi bortser från Engelska?

Motivieringen ska vara jobbrelaterat och inom Europa.

Tyska?
Ryska?
Danska(Talas i Island, Färöarna, Grönland)?
Franska?
Spanska?
Polska?
Italienska?
Finska?
Danska och norska är utan tvekan enklast men kanske inte mest användbart. Danska lärde jag mig på bara något år.
Citera
2018-05-05, 12:15
  #47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jag undrar vad det bästa språket är som Svensk att lära sig, om vi bortser från Engelska?

Motivieringen ska vara jobbrelaterat och inom Europa.


Latin.
Citera
2018-05-05, 12:18
  #48
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurkumim
Danska och norska är utan tvekan enklast men kanske inte mest användbart. Danska lärde jag mig på bara något år.

Har lust att lära mig Danska men är ändå osäker. Kan förstå det typ 50% om de pratar normalt. Tar dem det lungt så är der 90%. Men så ska det inte vara.

Hur lärde du dig Danska? Duolingo? TV?

Motivieringen är att Danska är bra att kunna om man vill resa till Island, Grönland, Färöarna och även i Danmark. Svenska är bra att kunna om man vill resa till Finland, Sverige och Norge.
__________________
Senast redigerad av Tom.Of.Finland 2018-05-05 kl. 12:20.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback