Citat:
Ursprungligen postat av doyouthinkimcra
jag undrar om någon vet vad parahallicinatoriska fenomen är då min läkare sa att jag har det, men jag hittar inget på nätet, kanske någon här som är duktig på sånt?
Det låter som om din läkare svängde till med något begrepp som han tyckte lät hyfsat ämneskorrekt, men som egentligen inte existerar - dvs som är rent och skärt ordbajseri. Ordet "
para" betyder rätt och slätt "
i motsats till" (t. ex
"paranormal" = motsatsen till "
normal") så om man ska tolka begreppet bokstavligt så upplever du således enligt din läkare hallucinationer som egentligen inte är några hallucinationer överhuvudtaget.
EDIT: Om det nu är sant och om det rör sig om en psykolog som har gjort uttalandet, så är det riktigt jävla skrämmande. Psykiatrin är undermålig nog som den är, och det allra sista som behövs är "professionella" yrkesutövare som försöker tuta i patienter att de upplever övernaturliga fenomen. Ifall det nu skulle rört sig om en individ som är allvarligt psykiskt störd (t. ex en person som tycker sig höra aggressiva röster osv) som får höra något sådant från sin läkare så kan det få extremt allvarliga konsekvenser.