Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-09-25, 08:17
Bannlyst
jag undrar om någon vet vad parahallicinatoriska fenomen är då min läkare sa att jag har det, men jag hittar inget på nätet, kanske någon här som är duktig på sånt?
Citera
2008-09-25, 12:05
Medlem
reveniouzs avatar
aldrig hört talas om
Citera
2008-09-25, 13:55
Medlem
Robbadobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doyouthinkimcra
jag undrar om någon vet vad parahallicinatoriska fenomen är då min läkare sa att jag har det, men jag hittar inget på nätet, kanske någon här som är duktig på sånt?

han sa att du hade det och du bara nickade och sa ja?
Varför frågade du inte vad det var.
Denna tråd låses snart så nån smart får ju säga vad det är, måste veta nu.
Citera
2008-09-25, 14:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Robbadobb
han sa att du hade det och du bara nickade och sa ja?
Varför frågade du inte vad det var.
Denna tråd låses snart så nån smart får ju säga vad det är, måste veta nu.

han sa i stilen med att jag kunde vara ett "medium" hur nu konstigt det låten, att mina hallucinationer är från andra sidan el något sånt.
Citera
2008-09-25, 14:41
Bannlyst
Citat:
han sa i stilen med att jag kunde vara ett "medium" hur nu konstigt det låten, att mina hallucinationer är från andra sidan el något sånt.
HAHAHA! Vilken jävla pundare till psykiatriker du måste ha haft. Smuttar han på psykmedicinen själv, kanske?
Citera
2008-09-25, 15:27
Medlem
Robbadobbs avatar
Citat:

ähh, du måste trolla...
Vad träffar du för jävla söndagsdoktor?
vad har du för hallucinationer då?
Din andra halva kanske inte låter dej inse att du är schizofren? Prata lite med han få se Skämt åsido, inge illa menat
Citera
2008-09-25, 16:42
Bannlyst
Citat:

Det låter som om din läkare svängde till med något begrepp som han tyckte lät hyfsat ämneskorrekt, men som egentligen inte existerar - dvs som är rent och skärt ordbajseri. Ordet "para" betyder rätt och slätt "i motsats till" (t. ex "paranormal" = motsatsen till "normal") så om man ska tolka begreppet bokstavligt så upplever du således enligt din läkare hallucinationer som egentligen inte är några hallucinationer överhuvudtaget.

EDIT: Om det nu är sant och om det rör sig om en psykolog som har gjort uttalandet, så är det riktigt jävla skrämmande. Psykiatrin är undermålig nog som den är, och det allra sista som behövs är "professionella" yrkesutövare som försöker tuta i patienter att de upplever övernaturliga fenomen. Ifall det nu skulle rört sig om en individ som är allvarligt psykiskt störd (t. ex en person som tycker sig höra aggressiva röster osv) som får höra något sådant från sin läkare så kan det få extremt allvarliga konsekvenser.
Senast redigerad av Theobald 2008-09-25 kl. 17:01.
Citera
2008-09-25, 20:54
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theobald
Det låter som om din läkare svängde till med något begrepp som han tyckte lät hyfsat ämneskorrekt, men som egentligen inte existerar - dvs som är rent och skärt ordbajseri. Ordet "para" betyder rätt och slätt "i motsats till" (t. ex "paranormal" = motsatsen till "normal") så om man ska tolka begreppet bokstavligt så upplever du således enligt din läkare hallucinationer som egentligen inte är några hallucinationer överhuvudtaget.
...
Nja. Ordet para *kan* ha betydelsen "motsats till", men oftare "en sorts"/"halv"/"nästan"/"närliggande".

Paralympics, paramilitär, paramedic är exempel på den vanligare användningen av ordet.

Läkaren menade med all sannoliket "en sorts hallucinering" eller liknande (dvs hallucinering, men inte i ordets vanliga bemärkelse).

Inte för att jag bryr mig om vad läkaren sa eller inte, men jag reagerade på den 'sviktande' förklaringen jag citerade. Skall man klaga på andra är det bra om man har kött på benen, så att säga.
Senast redigerad av Mr Mojo Risin' 2008-09-25 kl. 20:57.
Citera
2008-09-25, 21:12
Medlem
omgplzs avatar
Det känns som han menar att dina psykiska besvär (hallucinationer) är kopplade till den transpersonella delan av människans psyke. Dit tillhör fenomen som mystiska upplevelser, kontakt med gud/änglar/demoner och utomdimensionella varelser, visioner av typiska religiösa scener (helvetet, himlen), ego destruktion (identifikation med andra varelser eller en stol) m.m.

http://en.wikipedia.org/wiki/Transpersonal_experience
http://en.wikipedia.org/wiki/Transpersonal_psychology
Citera
2008-09-26, 10:15
Medlem
Robbadobbs avatar
Är det bara jag som vet att "para" betyder pengar på förortska?
och det var väll det Dr Dre vad ute efter förmodar jag!!!
Citera
2008-09-27, 23:30
Medlem
mentometers avatar
Du skämtar väl?
Du tror inte han borde kolla upp sig själv annars?

Det finns inget som heter så och inte ens i närheten när man kollar upp det.
Citera
2008-09-28, 21:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Theobald

EDIT: Om det nu är sant och om det rör sig om en psykolog som har gjort uttalandet, så är det riktigt jävla skrämmande. Psykiatrin är undermålig nog som den är, och det allra sista som behövs är "professionella" yrkesutövare som försöker tuta i patienter att de upplever övernaturliga fenomen. Ifall det nu skulle rört sig om en individ som är allvarligt psykiskt störd (t. ex en person som tycker sig höra aggressiva röster osv) som får höra något sådant från sin läkare så kan det få extremt allvarliga konsekvenser.

Jag hör röster, nedvärderna, skrämmande, jag ser syner, har sett människor som bara står och stirrar på mig, jag ser glitter, jag ser ansiktet...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in