Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-09-25, 02:28
  #1
Medlem
Tjena, har köpt bil och i denna sitter en bilstereo där det finns möjlighet att sätta in ett usb minne. Självklart ska detta uttnyttjas så att man slipper alla jobbiga skivor.

Jag kan verkligen ingenting alls om USB minnen. Vill ha ett billigt som fungerar bra. Behövs inte mer än 2GB. Ska såklart ha massa MP3 låtar på den

Någon som kan rekommendera ett?
Citera
2008-09-25, 05:47
  #2
Medlem
Gusten grodsluks avatar
det är bara att ta vilket som helst, vissa är dock väldigt sega att få igång låtarna på, har slarvat bort ca 6st på ett år men jag har lyckats testa igenom ett gäng. Den bästa är den på mediamarket, en ganska liten sticka som är svart och säljs på 2 ställen i butiken, jag vill minnas att det är orange bakgrund på paketet. Den laddar på någon sekund bara, vissa är hopplöst sega (10-15 sek)
Citera
2008-09-25, 09:35
  #3
Medlem
_ikaros_s avatar
Teknikmagasinet, 2gb 99kr. Helt ok:

http://www.teknikmagasinet.se/nydb/d...&artnr=181009#
Citera
2008-09-25, 10:23
  #4
Medlem
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=350125

förmodligen bästa köpet jag gjort, dock är det dubbelt så mycket som du vill ha, men det är verkligen värt pengarna, sen är höljet gjort i aluminum så den pajar i varje sekund...

Verkligen en rekommendation
Citera
2008-09-26, 01:52
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sponsorn
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=350125

förmodligen bästa köpet jag gjort, dock är det dubbelt så mycket som du vill ha, men det är verkligen värt pengarna, sen är höljet gjort i aluminum så den pajar i varje sekund...

Verkligen en rekommendation

Du menar att den INTE pajar varje sekund hoppas jag. För isåfall blir det nog en sådan.
Citera
2008-09-26, 16:21
  #6
Medlem
Köp inget japanskt/koreanskt/kinesiskt osv..skit kvalitet vad beträffar mp3..

Har avverkat de billigaste mp3 sorterna som luft i vinden..dom går bara sönder.

Nej, köp dig en kvalitets mp3 typ Iriver, creative eller nån liknande..

Skippa Zap, sandisk o de billigare varianterna! Lägg ner en slant extra och få lite kvalité som håller i längden och inte behöver ligga på reparation hela tiden.

Lycka till
Citera
2008-09-28, 19:09
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snappan123
Köp inget japanskt/koreanskt/kinesiskt osv..skit kvalitet vad beträffar mp3..

Har avverkat de billigaste mp3 sorterna som luft i vinden..dom går bara sönder.

Nej, köp dig en kvalitets mp3 typ Iriver, creative eller nån liknande..

Skippa Zap, sandisk o de billigare varianterna! Lägg ner en slant extra och få lite kvalité som håller i längden och inte behöver ligga på reparation hela tiden.

Lycka till

Jag tror att du har missförstått mig lite. Jag vill inte ha någon MP3-spelare. Vill ha ett billigt och bra usbminne.
Citera
2008-09-28, 19:42
  #8
Medlem
Avva66s avatar
Kolla om dom skriver ut läshastigheten på minnena, det är
väl det som är intressant när du ska ha den till stereon.

Hittade en 4 gb Verbatin som läste 13 mb/s, men så kostar den en femhundring också. Och sen så beror det ju förstås på hur snabb stereon är också.
Citera
2008-09-28, 21:56
  #9
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Kolla om dom skriver ut läshastigheten på minnena, det är
väl det som är intressant när du ska ha den till stereon.

Hittade en 4 gb Verbatin som läste 13 mb/s, men så kostar den en femhundring också. Och sen så beror det ju förstås på hur snabb stereon är också.

Det finns rätt många gamla minnen ute på marknaden och de är inte så snabba. Clas Ohlson t.ex. säljer 4-5 år gamla minnen som är väldigt långsamma jämfört med dagens. Detta till samma pris som modernare minnen. Så välj rätt från början.
Citera
2008-09-29, 00:21
  #10
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Kolla om dom skriver ut läshastigheten på minnena, det är
väl det som är intressant när du ska ha den till stereon.

Hittade en 4 gb Verbatin som läste 13 mb/s, men så kostar den en femhundring också. Och sen så beror det ju förstås på hur snabb stereon är också.

Maximal överföringshastighet till stereon är av föga intresse, även de allra sämsta USB 1.0-minnena klarar av att föra över musikdata med den låga hastighet som krävs för att realtidsavkoda exempelvis MPEG-audio Layer III ("MP3").
Anledningen till att välja ett snabbt minne är ju att det går fortare att tanka över låtar från datorn till minnet.

Men som sagt, TS, ta vilket billigt minne som helst. Värt att tänka på är kanske att det bör vara ett fysiskt lätt minne, i alla fall om det skall stickas in direkt i stereon utan mellanliggande kabel. Mindre risk att kontakter skall brytas sönder i gupp på vägen.
Citera
2008-10-08, 15:42
  #11
Medlem
Nu är jag i stort av lite hjälp igen här. Jag köpte ett usbminne från komplett.se som jag trodde skulle passa bra. Nämligen detta.

Men, när jag skulle sätta in det i bilen så fick jag felmeddelandet "Reading failed".

230 kr rakt åt skogen.

Min bilstereo är från JVC och heter KD-G821. Det är denna jag har.

Skulle någon kunnig inom området kunna vara vänlig och försöka lista ut genom specifikationer eller liknande vilka USB-minnen som passar till min bilstereo. Vill inte köpa fel igen..

Tack på förhand.
Citera
2008-10-08, 16:04
  #12
Medlem
kingcools avatar
Formatera minnet till antingen FAT 32 eller FAT och återkom om det fungerar eller inte. Det behöver inte vara fel på själva minnet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback