• 48 729 online
  • 1 138 865 medlemmar
  • 59 000 922 inlägg
  • 1
  • 2
2008-09-24, 20:27
Medlem
Bajsfacistens avatar
När jag går i skogen så kommer får jag alltid älgloppor på mig i varierande mängd. Älgloppor är flugor som tappar sina vingar när den sätter sig på värdjuret och kryper runt där. De riktigt svåra att bli av med efter som de är små, snabba platta och sätter sig fast riktigt bra. De kan tydligen bita också men det är ingenting jag märkt.

Hur som helst finns det något sätt att få dessa kryp att undvika att de ens sätter sig på en?

Så här ser de ut med vingar
http://web.comhem.se/~u54209990/img/algfluga.jpg
Citera
2008-09-24, 22:52
Medlem
Aardwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
När jag går i skogen så kommer får jag alltid älgloppor på mig i varierande mängd. Älgloppor är flugor som tappar sina vingar när den sätter sig på värdjuret och kryper runt där. De riktigt svåra att bli av med efter som de är små, snabba platta och sätter sig fast riktigt bra. De kan tydligen bita också men det är ingenting jag märkt.

Hur som helst finns det något sätt att få dessa kryp att undvika att de ens sätter sig på en?

Så här ser de ut med vingar
http://web.comhem.se/~u54209990/img/algfluga.jpg

Vet inget 100% säkert sätt men jag brukar använda myggmedel (beckolja) och inbillar mig att det hjälper. Men i år så verkar det inte var så farligt med dom kanske på grund av den blöta sommaren. Både här i norra Värmland och runt Siljan så verkar det vara mindre än förra året.
Citera
2008-09-25, 14:37
Medlem
knudors avatar
Här nere i södern är det mer i år än jag någonsin upplevt, så tips skulle verkligen uppskattas.
Citera
2008-09-25, 14:38
Medlem
chillionaires avatar
Vad händer när man får sånna på kroppen? Blir det bett som kliar eller?
Citera
2008-09-29, 21:38
Medlem
Civile99s avatar
Har bara råkat ut för samma sak att älglusflugor (korrekt beteckning på arten) landat på mig i skogen. Det verkar som det är vanligt för dig så mitt enda tips är att du duschar oftare då flugorna dras till illaluktande djur (skitiga och svettiga älgar m.m.)
Citera
2008-09-29, 22:44
Medlem
flipper1446s avatar
De är så jäkla äckliga, fick 5-6 stycken på mig för första gången i mitt liv i helgen.
Satte sig i nacken och kör upp mot hårfästet. En hittade jag i bilen 2 dagar senare, död på sätet (jag satt ihjäl den, haha).
Duschar gör man ju var och varannan dag, så det kan ju inte vara det.

Det är ju jäkla synd att inte myggmedel biter på sattygen. Kanske något ryskt supermedel kan få de att dö knall&fall direkt vid nedslaget? Fast då kanske man dör själv.
Citera
2008-09-30, 07:25
Medlem
turbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aardwolf
Vet inget 100% säkert sätt men jag brukar använda myggmedel (beckolja) och inbillar mig att det hjälper. Men i år så verkar det inte var så farligt med dom kanske på grund av den blöta sommaren. Både här i norra Värmland och runt Siljan så verkar det vara mindre än förra året.

Jag kör samma recept, beckolja, så man luktar man och slipper flygfän. Och i år så har jag inte drabbats av en enda lusfluga jag heller (jagar i västra dalarna).
Men vi får väl se hur det blir när älgjakten drar igång...
Citera
2008-09-30, 08:16
Moderator
najass avatar
Håller med TS att det är jävligt jobbiga kryp.

Det riktiga namnet är hjortfluga eller hjortlusfluga (Lipoptena cervi), och den kallas ibland även älglusfluga.

Myggmedel hjälper inte överhuvudtaget eftersom den lokaliserar värddjur med synen. Bäst är istället ljusa kläder, och ha huva på jackan. Själv kör jag med en ljus, tunn annorack med huva och även inbyggt myggnät när det blir för djävligt.

Detta har gjort det dräggligt för mig som jobbar en hel del med provtagning och diverse undersökningar i skog. Innan jag köpte min annorack var jag helt knäckt vissa fältdagar.
Citera
2008-09-30, 10:25
Medlem
Wow! jag som trodde jag hallucinerade när jag hade en platt fluga på benet förra månaden. Fittigt snabb var den oxå. kul att man får reda på allt här på flashback.
Citera
2008-09-30, 15:46
Medlem
Aardwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Håller med TS att det är jävligt jobbiga kryp.

Det riktiga namnet är hjortfluga eller hjortlusfluga (Lipoptena cervi), och den kallas ibland även älglusfluga.

Myggmedel hjälper inte överhuvudtaget eftersom den lokaliserar värddjur med synen. Bäst är istället ljusa kläder, och ha huva på jackan. Själv kör jag med en ljus, tunn annorack med huva och även inbyggt myggnät när det blir för djävligt.

Detta har gjort det dräggligt för mig som jobbar en hel del med provtagning och diverse undersökningar i skog. Innan jag köpte min annorack var jag helt knäckt vissa fältdagar.

Körde en skogshönsinventering för två år sedan och en av killarna som hjäpte till blev så trött på lusflugorna så han tog på sig regnjackan och på med huvan och körde inventeringen på det sättet. Man kan lungt säja att han var uttorkad när han var klar

Har för mig att samma år så fick några jaktlag runt Äppelbo bryta älgjakten på grund av varken jägarna eller hundarna klarade av mängderna som fanns då.
Citera
2008-09-30, 17:43
Medlem
osiss avatar
Åååh vad jag hatar dom små jävlarna! Det är ju nästan lögn att bli av med dom. Man kan ju pilla ur dom ur håret i ett dygn efter att man varit ute. Inte ens duschen får ju väck dom. Får jag tag i dom brukar jag dra dom mellan tummen och pekfingret lite snabbt. Då lossnar vingarna och jag vet att just den flugan aldrig kommer att besvära mig mer.
Citera
2008-09-30, 19:50
Medlem
Bits flugorna? suger de blod? vad har de för ärenden på en?
Citera
  • 1
  • 2